вівторок, 16 липня 2019 р.

ЗАПОБІГАННЯ ОТРУЄНЬ ГРИБАМИ, ХІМІЧНИМИ РЕЧОВИНАМИ, ГАЗОМ





3.1 Поширення отруєння грибами, рослинами та їх насінням.
Профілактика харчових отруєнь.
Гриби людина споживає у їжу з давніх часів. До їстівних відносяться білі гриби, красноголовці, маслюки, опеньки, грузді та ін.
На жаль, не всі знають, які гриби можна їсти, а які — ні. Отруєння грибами виникають при вживанні не тільки неїстівних, але й їстівних грибів — при неправильній їх обробці та консервуванні.
Отруєння грибами досить часто закінчуються смертю.

Щоб запобігти отруєнню, необхідно додержуватись таких правил:
-          збирати гриби тільки з дорослими;
-          збирати гриби потрібно тільки ті, які ви добре знаєте;
-          ніколи не збирайте і не вживайте гриби, в яких біля основи ніжки є стовщення (як, наприклад, у червоного мухомора), і не куштуйте їх;
-          намагайтеся брати гриби тільки з ніжкою, особливо це стосується сироїжок, тільки так можна запобігти зустрічі з блідою поганкою;
-          не збирайте «печериці», в яких на нижній поверхні шляпки є пластинки білого кольору;
-          пам'ятайте про хибні опеньки: не беріть гриби з яскраво пофарбованим капелюшком;
-          ніколи не вживайте сирі, червиві, ослизлі, вялі й зіпсовані гриби;
-          будьте також уважними при збиранні ягід і рослин, не збирайте й не вживайте рослини та ягоди, які вам не відомі.
Здоров'я і навіть життя людини, що отруїлася грибами, залежить від того, наскільки своєчасно їй нададуть медичну допомогу.
При будь-якому отруєнні грибами, навіть на перший погляд нетяжкому, слід негайно звернутися до лікаря.
Симптоми отруєння: нудота, блювота, біль у животі, проноси, судоми, посилене потовиділення, мимовільне сечовиділення. До приходу лікаря необхідно перш за все постаратися будь-якими засобами вивести отруйну речовину з організму. Для цього необхідно звернутися до дорослих, щоб допомогли промити шлунок і спорожнити кишечник. Шлунок промивають теплою водою, содовим розчином або слабким розчином марганцевокислого калію.
Постраждалому не можна самому йти в лікарню, а також бігти або їхати на велосипеді. Це може сприяти швидкій дії отрути. Тому хворий до госпіталізації і в період перебування у лікарні повинен дотримуватися строгого постільного режиму.
Пам'ятайте — без грибів можна прожити!

3.2 Запобігання отруєнню хімічними речовинами
Отруйними речовинами, що найчастіше зустрічаються в побуті, є хлор, ртуть, аміак та ін. Існують правила, які допоможуть вам уникнути хімічних отруєнь:
-          не можна брати в руки та вживати невідомі речовини;
-          якщо ви випадково розбили склянку з хімічною речовиною, негайно одягніть вологу марлеву пов'язку, провітріть приміщення, сповістіть про цей випадок дорослих;
-          якщо ви відчули незнайомий запах або побачили розлиту рідину, негайно залиште це місце, сповістіть дорослих.

4.1 Загальні відомості про природний та зріджений газ.
Умовно гази можна розділити на природній газ (болотний, водяний, коксовий, нафтовий і чадний) і зріджений газ, який знаходиться під тиском у балонах (етан, пропан, бутан).
Зріджені гази не мають запаху, тому при використанні у побуті до них додають речовини із запахом для швидкого виявлення їх витоку із газових приладів.
 4.2 Правила безпечного користування побутовими газовими
приладами.
Гази, і особливо продукти їх згоряння, спричиняють отруйну дію, тому треба дотримуватися особливої обережності. Необхідно провітрювати приміщення, де є газові прилади. Забороняється:
-          користуватися газовими колонками при відсутності тяги;
-          відкривати кран газопроводу, не перевіривши, чи закриті всі крани газової плити;
-          стукати по кранах, пальниках твердими предметами;
-          сушити речі над газовою плитою.
Почувши запах газу, перекрийте кран газопроводу і зателефонуйте 04.

4.3 Дії населення при виявленні запаху газу.
Якщо ви виявили запах газу в приміщенні, то дотримуйтесь наступних правил:
-          не вмикайте електрику;
-          не запалюйте сірники;
-          не паліть;
-          провітріть приміщення;
-          перекрийте крани газоподачі;
-          викличте аварійну бригаду за номером 104.
    Будьте обережні: запобігайте утворенню іскор у будь-який спосіб, адже це може призвести до загоряння газу та його вибуху.

4.4 Ознаки отруєння. Запобігання отруєнню чадним газом.
Домедична допомога при отруєннях.
При отруєнні чадним димом або газом спочатку з'являється головний біль, потім запаморочення, загальна слабкість, сонливість, нудота, починається блювота. Потерпілий може знепритомніти, можливі зупинка дихання і навіть — летальний кінець. Необхідно негайно:
-          сповістити дорослих про випадок, викликати лікаря;
-          винести постраждалого на повітря;
-          прикласти до носа потерпілого ватку з нашатирним спиртом.
Забороняється постраждалому давати пити (можна тільки змочити губи та обличчя), будь-які ліки.




Мета: формувати в учнів уявлення про гриби як особливе царство живої природи; збагачувати знання і словниковий запас школярів; виховувати допитливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда
Для чого людина приручила диких тварин?
Яких свійських тварин ви знаєте? Хто є їхніми предками?
2. ТЕСТ «ТВАРИНИ»
1. Усі тварини розподіляються на:
а) комах, мурашок, метеликів;
б) комах, птахів, звірів, риб, плазунів;
в) звірів, ящірок, лисиць.
2. Основними ознаками птахів є:
а) пір’я, забарвлення;
б) вміння літати;
в) пір’я, дзьоб, крила.
3. Основними ознаками звірів є:
а) шерсть, народження і вигодовування малят молоком;
б) полювання на інших звірів;
в) чотири лапи.
4. Тварини розподіляються на групи:
а) дикі і свійські;
б) свої і чужі;
в) домашні і приручені.
3. Робота над загадкою
Накрив голову брильком. (Гриб)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову та різноманітність
грибів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 121–123)
— Пригадайте! Чи доводилося вам збирати гриби? Як ви вважаєте, з яких частин вони складаються?
— Розгляньте малюнок 96. Розкажіть про будову гриба.
— Погодьтеся, цвіль у сирих приміщеннях і пліснява на продуктах зовні не мають нічого спільного із шапинковими грибами, які збирають у лісі. Люди навіть не підозрюють, що їх оточує цілий світ грибів-невидимок.
Практичне завдання
Розгляньте малюнок 97. Порівняйте плодові тіла різних грибів. Зробіть висновок про різноманітність плодових тіл у грибів.
— Відгадайте загадку.
— Поміркуйте! Які ознаки грибів указують на їх належність до живої природи?
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
Висновки
·         У природі існує цілий світ грибів.
·         Гриби — це окрема група організмів.
·         Гриби живляться готовими поживними речовинами, як тварини, але ростуть і ведуть прикріплений спосіб життя, як рослини.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Вікторина
·         Як називається та частина у гриба, яка знаходиться на поверхні ґрунту? (Плодове тіло)
2. Тестування
1. Чи можна сказати, що гриби — це рослини?
○ Так.
○ Ні.
2. Чим відрізняються дерева і гриби?
○ Вони не відрізняються.
○ Будовою. У гриба є капелюшок, а у дерева — гілки з листям.
○ Гриби і дерева — це різна група живих істот.
○ Дерева — їстівні, а гриби можуть бути неїстівними.
3. Розгляньте схему будови гриба та позначте правильне твердження.
○ Гриб складається з кореня, ствола і капелюшка.
○ Гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці.
○ Гриб складається з капелюшка і ніжки.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте висновки на с. 123.
— Яку будову мають гриби? Наведіть приклади шапинкових грибів.
— Доведіть, що існують різні форми грибів.
— Чим гриби подібні до тварин, а чим — до рослин?
— Де вам доводилося бачити нешапинкові гриби?
— Доведіть, що гриби — частина живої природи.
Джерела:
1. Володарська М. О. Природознавство. 3 клас. (за підручником Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак). — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 144 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»). — ISBN 978-617-1993-6.
ТЕСТИ
1 ТЕСТ «ГРИБИ»

1. Чи можна сказати, що гриби — це рослини?
○ Так.
○ Ні.
2. Чим відрізняються дерева і гриби?
○ Вони не відрізняються.
○ Будовою. У гриба є грибниця, а у дерева — корінь.
○ Дерева — їстівні, а гриби можуть бути неїстівними.
3. Згадайте схему будови гриба та позначте правильне твердження.
○ Гриб складається з кореня, ствола і капелюшка.
○ Гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці.
○ Гриб складається з капелюшка і ніжки.

2 ТЕСТ  «ГРИБИ»
1. Щоб запобігти отруєнню, необхідно додержуватись таких правил:
o  збирати гриби тільки з дорослими;
o  збирати гриби потрібно тільки ті, які ви погано знаєте;
o  ніколи не збирайте і не вживайте гриби, в яких біля основи ніжки є стовщення (як, наприклад, у червоного мухомора), і не куштуйте їх;
o  намагайтеся брати гриби тільки з ніжкою, особливо це стосується сироїжок, тільки так можна запобігти зустрічі з блідою поганкою;
o  збирайте «печериці», в яких на нижній поверхні шляпки є пластинки білого кольору;
o  пам'ятайте про хибні опеньки: не беріть гриби з яскраво пофарбованим капелюшком;
o  завжди вживайте сирі, червиві, ослизлі, в’ялі й зіпсовані гриби;

2.  «ТАК ЧИ НІ?»
·     Гриби — це рослини.
·     Грибниця міститься в ніжці. ………………………………………
·     Спорами гриби не розмножуються. ………………………………………
·     Сажкові гриби збільшують урожайність. ………………………………………
·     Мухомор, бліда поганка — їстівні гриби. ………………………………………
·     Дріжджі потрібні для виготовлення ліків. ………………………………………
·     Цвільові гриби використовують для випікання хліба. ……………………………
·     Із цвільових грибів виготовляють ліки. ………………………………………
·     Гриби живляться рослинами і тваринами. ………………………………………


Немає коментарів:

Дописати коментар