субота, 2 лютого 2019 р.

ГОДИНИ ЗДОРОВ'Я

«МІЙ РЕЖИМ ДНЯ»


Мета: пригадати поняття «режим дня», основнi режимнi моменти; переконати учнiв у необхiдностi дотримання режиму дня; розвивати санiтарно-гiгiєнiчнi навички: вмиватися, загартовуватися, дотримуватися чистоти тiла.
Обладнання: сюжетнi малюнки, що вiдображають основнi режимнi моменти.

Хід години спілкування

І. Органiзащя классу


ІІ. Основна частина уроку
  1. Читання та обговорення.
Вчитель:  До нас надійшов третьокласник Максим просить у нас допомоги. 
«В понеділок пізно встав-
І портфель свій не зібрав.
У вівторок болів животик,
Бо їв лише я бутербродик.
В середу кіно дивився-
За уроки не садився.
Зараз спати вже пора,
А у мене гра та гра.
Сварить мене вся сім`я.
Чому такий нещасний я?»
    
2. Робота над змiстом вiрша
 Вчитель.
- Чому хлопчика сварить вся сім`я? 
- Що він не виконує? 
А чим ми можемо йому допомогти?
Учні:
– Він не дотримується правил режиму дня.
– Сашко неправильно харчується.
– Потрібно навчити його правилам здорового способу життя.

3. Розповiдь медсестри

1 вересня ви одразу подорослiшали на один рiк. Вам подобається ваша школа, вчителi, уроки. Проте, виникають i труднощi. Iнколи так хочеться погратись, просто побiгати. Але цього не можна. Потрiбно уважно слухати пояснення вчителя, писати або читати.
Пiсля урокiв ви приходите додому. Хочеться подивитися телевiзор, погратись, але потрiбно вивчити вiрш чи прочитати книгу. І нерiдко буває так, що ви не встигаєте. Як же бути? Як встигнути все зробити?
Правильно розподiлити свiй час вам допоможе режим дня. Якщо ви будете дотримуватися  розпорядку дня — спати, їсти гуляти, читати, готувати уроки завжди в один i той же час,— вашому органiзмовi буде легко працювати, i ви почуватимете себе здоровими та бадьорими. Допоможемо Максиму скласти свій правильний режим дня.

4. Складання режиму дня
7.00—пiдйом
7.05 — ранкова зарядка
(Пам’ятайте!Робити зарядку можна лише в провiтренiй кiмнатi)
7.15 — вмивання та воднi процедури
7.30 — снiданок
8.30 — 13.30 — занятгя в школi
13.30 — обiд
14.00 — 15.30 — пiсляобiднiй вiдпочинок
15.30 — 17.00 — самопiдготовка.
17.00 — пiдвечiрок
17.30 — 19.00 — прогулянки, iгри на свiжому повiтрi
19.00 — вечеря
19.30 — 2 1.00 — читання художньої лiтератури, домашнi iгри
2 1.00 — воднi процедури, сон.

5. Проведення бесіди та робота над віршем А. Костецького
«А що в портфелi?»
— У класi багато речей: парти, дошка, книжки, зошити, якими користуються всi учнi. Про них необхiдно дбати так само, як і про свої особистi речi.
Послухайте уривок з вiрша А. Костецького «А що в портфелi?»

Нумо, глянемо, що в ньому,
Поки йде завзята гра.
Бо ж портфель — усiм вiдомо! —
Є обличчям школяра!
Ось книжки.
Та що це з ними?!
Чом вони у плямах синiх,
Пошматованi, бруднi?
Страшно глянути на них!
Подивися на сторiнку:
Не сторiнка, а «картинка»,
Помальована така!
А обкладинка — ну, й горе! — Нiби побувала вчора
В людожерових руках.

-         Що можна сказати про господаря цього портфеля? 
-         Подумайте, чи все гаразд у ващому портфелi?

6. Гра «Хто акуратнiше складе речi до портфеля?»

7. Складання i обговорення правил
• У класi пiдтримую чистоту.
• Бережу свою парту та свої книжки.
• У класi не бешкетую i не граюся.
• Стiни в класi та коридорi не для того, щоб я на них вчився писати. Для цього є дошка. Стежу, щоб вона завжди була чистою.
• Моя книжка завжди чиста й обгорнута.
• Вчасно книжку «лiкую».

— Чи виконуєте ви цi правила?
— Яке з них найважче виконувати i чому?
    Подивiться уважно на речi, якi є в вашому класi. Чи все ви робите для того, щоб вони виглядали гарно?


ІІІ. Підсумок уроку
-         Що нового довідався?
-         Які правила взяв для себе?

«МИ ОБИРАЄМО 
ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ»
Мета: виховувати у дітей ціннісне ставлення до власного здоров’я та стимулювати бажання дбати про нього; сприяти усвідомленню учнями необхідності ведення здорового способу життя; нагадати корисні звички, які допоможуть зміцнити здоров’я; прищеплювати інтерес до занять фізичною культурою і спортом.
Обладнання: роздаткові матеріали-ілюстрації із зображенням людей, які дотримуються здорового способу життя, фломастери, олівці, картки «ТАК» (з написом зеленого кольору), карки «НІ» (з написом червоного кольору), стікери.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Усі сідайте тихо, діти!
Домовляймось – не шуміти,
Працювати час настав.
Тож і ми марно часу не гаємо,
Про здоров’я урок починаємо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда.
- Складіть із літер Д З О Р В’ О Я слово. (Здоров’я).
- Що таке здоров’я?
- Чи можете ви сказати про себе: «Я здоровий»?
- Продовжимо бесіду вправою «Мікрофон». Свої відповіді починайте зі слів: «Я здоровий, тому що …».
2. Декламування віршів дітьми.


Хто здоровий, – той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде!
Бо здоров’я – це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
Зрозуміло, всім відомо,
Як приємно бути здоровим,
Тільки треба знати,
Як здоровим стати.


- Що треба робити, щоб бути здоровим?
- Чому необхідно берегти здоров’я?
ІII. Повідомлення теми уроку і завдань уроку.
- Сьогодні ми розглянемо здоров’я як стан людини, коли в неї відсутнє будь-яке нездужання, коли вона має гарний настрій, задоволена своїм життям.
- Поговоримо також про те, як потрібно зміцнювати здоров’я та оберігати його.
IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
- Що допоможе вам зростати здоровими?
1. Конкурс «Хто більше?»
- На першій парті кожного ряду лежить чистий аркуш паперу. Ви по черзі пишіть на ньому слова, що стосуються здоров’я. Наприклад: режим, загартовування, зарядка, спорт.
- Передавайте аркуш на наступну парту після того як учні, що сидять за однією партою, запишуть кожен по слову. Перемагає ряд, який закінчить завдання найшвидше і запише найбільшу кількість слів, що відповідатимуть темі.
Учні виконують завдання.
- Давайте прочитаємо слова, які ви записали на аркуші, і визначимо ряд-переможець. Із цих слів, що стосуються здоров’я, складемо «асоціативний кущ».

2. Слово вчителя.
- Народна мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я».
- Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді дітей).
- Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні.
- А як же берегти своє здоров’я? (Думки дітей).
- Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти, тому що чистота – запорука здоров’я. А ще виробляти в собі добрі, корисні звички, позбавлятись та уникати поганих, шкідливих.
- Давайте пригадаємо, які звички корисні, а які – шкідливі? (Діти наводять приклади).
- Треба добре знати і завжди дотримуватись правил поведінки, які ви всі вивчали на уроках з основ здоров’я, щоб уникнути неприємностей і нещасних випадків. Ми любимо життя за те, що можемо насолоджуватися красою природи, радіти зустрічам із друзями, щодня дізнаватися про щось нове у світі, який нас оточує. Ваше життя тільки-но починається, і воно сповнене надіями та планами.
- Що потрібно для того, щоб ці плани здійснилися? Розшифруйте запис, прочитавши кожне зі слів ззаду наперед:
ИТСЕВ ЙИВОРОДЗ БІСОПС ЯТТИЖ
(ВЕСТИ ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ)
- Давайте з’ясуємо, що ж таке здоровий спосіб життя?
Для розкриття поняття «здоровий спосіб життя», вчитель може використати відеоматеріали, наочність, розробити презентацію «Здоровий спосіб життя».
3. Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити. (Встати і вийти із-за парт).
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки. (Марширувати на місці).
Вище руки підніміть (Підняти руки,прогнутися).
І спокійно опустіть.
Руханки
Вправа «Не все так просто».
Мета: мобілізація уваги, мотивація до подолання труднощів, тренування координації рухів.
Правою рукою намалюйте у повітрі хрест. Це дуже просто. Лівою рукою намалюйте коло. Це також у всіх вийшло. А тепер спробуйте зробити це одночасно: правою рукою малювати хрест, а лівою – коло. В кого це вийде, повідомляє переможним вигуком.
Вправа «Комахи».
Мета: підняти настрій, спрямувати енергію в позитивне русло.
Вихідне положення: стати так, щоб можна було вільно розвести руки.
Опустити руки і почати тихенько дзижчати: «З-з-з», подібно до комах.
Імітація руками рух комариних крил. Злегка підняти руки і робити ними колові рухи. Поступово піднімати руки вище та збільшувати радіус обертання, інтенсивність і висоту звуку. Піднімати руки доти, аж поки вони зімкнуться над головою.
Усе повторити у зворотному порядку, опускаючи руки і стишуючи голос.
V. Закріплення та осмислення нового матеріалу.
1. Робота з роздатковим матеріалом.
- Подивіться на малюнки. Що негативно впливає на здоров’я?
2. Ігрова вправа «Так чи НІ».
Збереженню здоров’я сприяють ...
(Діти сигналізують картками «ТАК» чи «НІ»).
1) байдужість; 2) взаєморозуміння у сім’ї;
3) добра праця; 4) активний відпочинок;
5) ранкова зарядка; 6) ледачість;
7) паління; 8) чистота тіла;
9) раціональне харчування; 10) шкідливі звички;
11) неврівноваженість; 12) тривалий перегляд телевізору.
3. Вправа «Закінчи речення» (практична робота на картках).
Вчитель. - Об’єднайтеся у групи. Виконайте завдання на картках, на основі ваших знань.
1 група
Закінчи речення.
Для здоров’я корисно багато …
- гуляти на …;
- уживати корисну…;
- бути …;
- відмовитися від ….
2 група
Закінчи речення.
Здоровий спосіб життя – це дотримання …;
- правильне ...;
- щоденні заняття … і …,
- рухливими …;
- активна…;
- відсутність шкідливих …;
- у спілкуванні з оточуючими….
Висновок.
Допомагають зміцнити здоров’я … ігри, наприклад: …. Слід уникати … звичок, які руйнують здоров’я, наприклад: …. Щоб зберегти здоров’я, необхідно доглядати за собою, а саме: ….
4. Психогімнастика.
Вчитель. - Сідайте вільно, розслабтеся, подумки повторюйте за мною речення.
- Я лежу на теплому березі річки.
- Тихо плескають хвилі.
- Світить сонечко.
- Я спокійний(а).
- Я лежу на спині й дивлюсь на блакитне небо.
- Там пливуть хмаринки.
- Мені легко дихається.
- Я ніби перебуваю у стані невагомості.
- Моє тіло відпочиває у приємних променях сонця.
5. Обговорення ситуацій.
- Які поради ви б дали дітям у таких ситуаціях?
1) Миколка дуже любить дивитися телепередачі. Він витрачає на це чотири години на день.
2) Наталка прийшла на день народження до своєї подруги. Вона так зраділа солодощам, що з’їла їх набагато більше, ніж потребує її організм.
- Що важливого ви порадите своїм одноліткам?
6. Створення колажу.

Знову об’єднайтеся у групи за кольором фігур. Використайте малюнки з журналів, олівці та маркери для створення колажів. Оберіть представника, який презентує роботу вашої групи.
(Презентація)


VI. Підсумки уроку
- Що важливого було на уроці?
- Як ви думаєте, що означає вести здоровий спосіб життя?

ПРОЕКТ «СКАЖЕМО СНІДУ — НІ!»


Тип за характером контактів: внутрішній.

Тип за складом учасників: груповий.

Тип за тривалістю виконання: короткостроковий.

Тип за результатом діяльності: пошуковий та творчий.

МЕТА:

      розширювати світогляд учнів, збагачувати словниковий запас;
      розвивати вміння працювати у групах;
      поглибити і розширити знання дітей із захворюваннями на СНІД;
      виховувати повагу до хворих;
      формування вміння в дітей робити усвідомлений вибір на користь здорового способу життя;
      розвинути вміння висловлювати свою думку;
       розвивати вміння творчої діяльності.
Хід виконання проекту
1.    Організація проекту. Обирання теми. Планування проекту.
      Пошук висловів відомих людей, народної мудрості про життя.
      Пошук  загальної  інформації про шляхи зараження СНІДОМ,  профілактики, збереження від вірусу та випадків захворювання на СНІД.
      Виготовлення  символу боротьби зі СНІДОМ для учнів 3-А та 4 класів.
      Виготовлення плакатів, малюнків, долонь для підтримки хворих  «Коло побажань»   
2.    Реалізація проекту. Пошук, аналіз, добирання та структурування інформації.
3.    Технологія виконання.
      Відкритий виховний захід.  «Скажемо СНІДу — Ні!».
4.    Оформлення. Презентація.
      Виступ агітбригади з використанням мультимедійної презентації.
      Виставка дитячих робіт.
      Стенд для підтримки хворих  «Коло побажань»   
5.    Підсумок проекту. Рефлексія.
ВИСТУП АГІТБРИГАДИ
З ВИКОРИСТАННЯМ МУЛЬТИМЕДІЙНОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ
Скажемо СНІДу — Ні!
Виходять 7 учнів, на грудях яких написані букви, що разом складають слова: ВІЛ, СНІД. Вони по черзі повертаються до глядачів обличчям і на кожну букву іде розшифрування з коментарем.

В — «Вірус» — збудник захворювання.
І — «Імунодефіциту» — відсутність захисної реакції організму, яка забезпечує захист від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Л — «Людини».
С — «Синдром» — ряд симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби чи стану.
Н — «Набутого» — такого, що набутий протягом життя, а не властивий від народження.
І — «Імунного» — стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хворобу.
Д — «Дефіциту» — у даному випадку відсутність захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих бактерій.
Учень.
Люди Світу, на хвилину встаньте!
Чуєте, чуєте!
Звучить нам попередження останнє:
Наступає СНІД!
      (Діти виходять на сцену під запис пісні Ф.Меркьюрі.)
      Учень. Як відомо, СНІД — одна з найважливіших проблем, з якою зіткнулось людство в ХХІ ст.
      Учень. Стрімко зростає кількість інфікованих, хворих і померлих від СНІДу людей. Багато про СНІД вже відомо, але кожного дня з’являється нова інформація. Водночас накопичено певний багаж знань, використання яких зробить можливим якщо не припинення поширення хвороби, то хоча б сповільнення цього процесу.
Виступ  невеличкої сценк , щоб в деталях показати спільників та ворогів ВІЛу.
Сценка
СНІД
Я – цар, я владика пітьми.
Я – той, хто підкорить тебе.
З життя я тобі допоможу піти –
І шансу не дам врятувати себе.
 НАРКОТИК
Пали, нюхай, колись –
Ці задоволення для тебе!
Головне – зі мною залишись –
Я не відпущу тебе від себе!
Адже я – наркотик –СНІДу рідний брат
І зі мною будеш найкрутішим.
Лише раз зі мною познайомся –
І тебе ніколи не полишу.
 СНІД
 А ось наша люба сестра –
Розкута, весела, без гальм.
Розбещеністю зветься вона.
 РОЗБЕЩЕНІСТЬ
Так, я – Розбещеність, донька пітьми
Я міри не знаю і спину не знаю
І всіх я до себе прийти призиваю!
Пиячте, коліться, у кожнім кутку
Ви інших кохайте без спину.
А розум і совість свою загубіть,
Нехай вони просто загинуть.
Порядність – це не модно!
Розважливість – навіщо.
Ідіть усі за мною –
І все ми світло знищимо.
 СВІТЛО
Ні! Зупиніться! Не вірте!
Світло не знищить пітьма!
Серце на зустріч любові розкрийте –
Людина свій шлях обирає сама!
Ось так ми повинні знати ,що вибір є завжди.
          
Учень. СНІДу — «ні» — ми разом скажемо усі,
            І чекаєм на підтримку звідусіль.
            Якщо знати і виконувати все,
            Щоб не хворіти,
            То не буде  ані горя, ні біди,
            І забуде нас хвороба назавжди, —
            Тільки б захотіти!
Учень. Трохи Історії.
      Перші випадки захворювання на СНІД було діагностовано в 1981р. у США. Спочатку хвороба видавалася вельми загадковою. У Франції , як тільки з’явилися перші повідомлення про таємничу хворобу, сформували групу дослідників під керівництвом вченого вірусолога Люка Монтеньє для її вивчення.
     
Учень. Протягом двох років (починаючи з 1981р.) було з’ясовано загальну картину хвороби, виявлено її збудника — вірус імунодефіциту людини (ВІЛ), розроблено методи, за допомогою яких знаходять вірус хвороби в організмі людини, встановлено механізм негативної дії вірусу на організм.
     
Учень. Вперше ВІЛ був виділений та ідентифікований у 1983р. французькими вченими на чолі з Монтеньє в Пастерівському інституті в Парижі. Водночас про факт відкриття вірусу, котрий спричинює СНІД, повідомили американські вчені з Національного Інституту Здоров’я на чолі з Робертом Галло.
     
Учень. Таким чином, успіхи у вивченні ВІЛ та СНІД є насправді великі, але невідомого в дослідженні цієї проблеми ще багато.
     
Учень. Віл — це вірус імунодефіциту людини, який розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати захисних сил організму та розвитку СНІДу.

Символом боротьби зі СНІДОМ є червона стрічка, жодна акція в цій області не обходиться зараз без неї. Ця стрічка як символ розуміння СНІДУ

ПРОПОНУЄМО ПЕРЕГЛЯНУТИ ВАМ ВІДЕОФІЛЬМ «ВІЛ-СНІД»


Агітбригада

Пам’ятайте! ВІЛ передається:
Учень. При статевому контакті з ВІЛ — інфікованою людиною.
Учень. Коли цілісність шкіри порушується гострим предметом (голкою, бритвою або інструментом для нанесення татуювання), який перед цим вживала інфікована людина, і кров якої залишилась на цьому предметі. Ризик інфікування ВІЛ найбільший при повторному використанні шприца чи голки для введення ліків або наркотиків після вірусоносія, а також при переливанні крові, що містить ВІЛ.
Учень. ВІЛ також може передаватися плоду від інфікованої матері під час вагітності, пологів чи після народження дитини через молоко матері.


ВІЛ не передається:
Учень. Спільне користування фонтанчиком для питної води, посуд, їжу.
Учень. Домашніх тварин, укуси комах.
Учень. Чхання та кашель.
Учень. Контакти в громадському транспорті (наприклад, у «годині пік»)
Учень. Монети та паперові гроші.
Учень. Рушники, мило, мочалку.
Учень. Плавання в басейні, двірні ручки та спортивні снаряди.
   Всі: Чи можливо вилікувати цю страшну хворобу? Нажаль, — ні!
Учень. Лікарі всього світу ведуть настійливі пошуки вакцини, яка б могла захистити людей від ВІЛ, але поки що безрезультатно. Можливо, це буде зроблено у близькому майбутньому.
Учень. Кожна людина повинна до кінця усвідомлювати всю небезпеку, яку несе СНІД. І зробити все можливе, щоб уберегти себе і своїх близьких від цієї страшної інфекції, бо СНІД може увійти практично в кожен дім, кожну сім’ю. Нагадаємо ще раз про особисті запобіжні кроки щодо ураження СНІДом: здоровий спосіб життя, чистота у взаєминах — найкращі методи профілактики СНІДу.
 


ПІДТРИМКА ХВОРИХ
«Коло побажань»
На паперових долоньках написати слова підтримки ВІЛ-інфікованим.
  Ніхто не застрахований від зараження.  Але люди кажуть: "Береженого – Бог береже”. Тому здоровий спосіб життя, дотримання гігієнічних і морально-етичних норм поведінки є першою і основною гарантією від зараження СНІДом.

Медсестра  
Сподіваюсь, на сьогоднішньому заході ви дізнались багато для себе корисного. І запам’ятайте вірусу ВІЛ байдуже якого ви віку, статі положення у суспільстві він вражає тих, хто веде ризиковану поведінку. Кожний сам робить висновки  відмовитись від певних речей, через які можливе зараження  ВІЛ, чи ризикувати власним життям. ВІЛ – це вбивця. ВІЛ – це не твій вибір.

Кожна людина повинна до кінця усвідомити всю небезпеку, яку несе СНІД, і зробити все можливе, щоб уберегти себе і своїх рідних та близьких від цієї страшної інфекції, бо СНІД може увійти в кожний дім, кожну сім'ю.
Здоровий спосіб життя, та чистота у взаєминах – найкращі методи профілактики СНІДу.

МИ ПРОТИ НАСИЛЛЯ








"ВЕСЕЛІ СТАРТИ"

ПОЛОЖЕННЯ
про проведення змагань „Веселі старти”
серед школярів м.Селидового

1. Мета і завдання
Залучення дітей до систематичних занять фізичною культурою та спортом, підвищення мотивації до фізкультурно-оздоровчих занять та популяризації здорового способу життя, підвищення рівня обласних змагань, формування змістовного дозвілля та зайнятість дітей.
2. Керівництво та організація
Загальне керівництво з організації та проведення змагань здійснює відділ з питань фізичної культури та спорту і відділ освіти.
При проведенні шкільних  етапів та по освітнім округам відповідальними є керівники загальноосвітніх шкіл.
3. Учасники змагань
У змаганнях приймають участь всі бажаючи команди загальноосвітніх шкіл. Склад команд 10 чоловік (5 хлопців, 5 дівчат) та представник команди. Рік народження учасників – 2006. В естафетах приймають участь 8 учасників (4 хлопця та 4 дівчини) та 2 учасники знаходяться у запасі.

4. Термін та умови проведення змагань
-шкільний етап – змагання проводяться року серед команд на першість закладу;
-по освітнім округам – змагання проводяться  серед переможців шкіл; 
-міський етап – змагання проводяться серед переможців по освітнім округам на базі Палацу спорту м.Селидового.
5. Програма змагань
 Спортивна програма заходів складається з 4 комплексних естафет:
Естафета «Швидкість з м’ячем»;
Естафета «Ловкий м’яч»;
Естафета «Флорбол»;
Естафета «Стрітбол».
5.1 Естафета «Швидкість з м’ячем» є складовою частиною програми змагань
5.1.1.Розташування інвентарю.
Дистанція забігу складає 15 метрів. Скакалка знаходиться перед матом, мат розташовано на відстані 4 метри від лінії старту, відстань між матом та м’ячем 5 метрів.    5.1.2.Порядок виконання.
Команда стоїть у колоні по одному на лінії старту, перший хлопець потім дівчина й так далі до кінця.
За командою «Старт» перший учасник команди добігає до скакалки та виконує 5 стрибків, потім кладе скакалку та виконує кувирок вперед, біжить до м’яча, тримає його між ніг та стрибає з ним до встановленої лінії й назад залишає м’яч, після чого повертається до лінії старту і передає естафету наступному учаснику команди. Естафета закінчується тоді, коли останній учасник команди пересікає лінію старту – фінішу;
5.1.3.Порушення виконання елементів.
Кожний елемент естафети контролюється суддями. Суддя має право при порушення елементів зупинити їх виконання та наполягати на перевиконанні з місця порушення.
            5.2. Естафета «Ловкий м’яч» є складовою частиною програми змагань
5.2.1.Розташування інвентарю
 Вся дистанція забігу складає 15 метрів. М’яч знаходиться на лінії старту.
5.2.2.Порядок виконання.
Команда стоїть у колоні по одному на лінії старту, перший хлопець потім дівчина й так далі до кінця. При виконанні вправ між учасниками дистанція 50 сантиметрів.
 За командою «Старт» перший учасник команди бере м’яч та виконує ведення м’яча до встановленої лінії та назад, після цього стає спиною до команди та передає м’яч назад, над головою, кожний учасник передає м’яч за ним стоячому після того, як м’яч отримає останній учасник також веде його до встановленої лінії й назад і повторює вправу. Естафета закінчується тоді, коли всі учасники виконали вправи, а перший учасник команди, який знаходиться у кінці колони отримує м’яч та з м’ячем стає у перед колони та піднімає його до гори.
5.1.3.Порушення виконання елементів.
Кожний елемент естафети контролюється суддями. Суддя має право при порушення елементів зупинити їх виконання та наполягати на перевиконанні з місця порушення. М’яч ні в якому разі, через голову не кидати.
5.3.Естафета «Флорбол» є складовою частиною програми змагань 5.3.1.Розташування інвентарю
На відстані 18 метрів від лінії старту знаходяться ворота. На відстані 15 метрів від лінії старту – лінія кидків. На відстані 2 метри від лінії старту розташовані 5 кеглів на відстані 1,5 метри одна від одної.
5.3.2.Порядок виконання.
Команда стоїть у колоні по одному на лінії старту, перший хлопець потім дівчина й так далі до кінця.
За командою «Старт» учасник команди за допомогою ключки веде мяч змійкою між кеглями від лінії старту до лінії кидків. Не заступаючи за лінію кидків учасник за допомогою ключки кидає мяч з метою влучення у ворота. Потім, бере в руки м’яч та ключку і повертається на лінію старту де передає їх наступному учасникові. Естафета закінчується тоді, коли останній учасник команди пересікає лінію старту-фінішу. За кожний влучний кидок у ворота з часу показаного командою, знімається 5 секунд.
 5.3.3.Порушення виконання елементів.
Кожний елемент естафети контролюється суддями. Суддя має право при порушення елементів зупинити їх виконання та наполягати на перевиконанні з місця порушення.
5.4.Естафета «Стрітбол» є складовою частиною програми змагань. 5.4.1.Розташування інвентарю
На відстані 18 метрів від лінії старту знаходяться баскетбольні щити. На відстані 15 метрів від лінії старту – лінія кидків, де знаходиться м’яч. На відстані 2 метри від лінії старту в бік лінії кидків по прямій розташовані 3 обруча, через 1,5 метри один від одного.
 5.4.2.Порядок виконання.
Команда стоїть у колоні по одному а лінії старту, перший хлопець потім дівчина й так далі до кінця.
 За командою «Старт» учасник команди біжить до 3-х обручів, пролазить крізь них, потім добігає до лінії кидків, яка знаходиться за 3 метри від баскетбольного кільця та кидає мяч з метою влучити у баскетбольне кільце. Кожний учасник має право тільки на один кидок. Після кидку необхідно м’яч покласти на попереднє місце. Учасник повертається на лінію старту передає естафету наступному учасникові.
 Естафета закінчується, тоді коли останній учасник команди пересікає лінію старту – фінішу. За кожний влучний кидок у баскетбольний кошик з часу показаного командою, знімається 5 секунд.
5.4.3.Порушення виконання елементів.
Кожний елемент естафети контролюється суддями. Суддя має право при порушення елементів зупинити їх виконання та наполягати на перевиконанні з місця порушення.
 В одному забігу кожної естафети приймають участь 4 (або 2 команди) команди. Переможець та призові місця естафети виявляються за часом, показаним командами.

При рівності очок у двох чи більш команд переможець виявляється за результатами естафети «Стрітбол». Якщо переможець не буде виявлений і за результатами естафети «Стрітбол», переможець буде виявлений по естафетам у зворотньому зв’язку: «Флорбол», «Ловкий м’яч», «Швидкість з м’ячем».

 Кожний елемент естафети контролюється суддями. Суддя має право при порушенні елементів зупинити їх виконання та наполягти на перевиконанні з місця порушення.

м. Українськ


Змагання між школою №12 та №13
 


Учні Української ЗОШ І-ІІІ ступенів №13 одержали перемогу!!!




Учні Української ЗОШ І-ІІІ ступенів №13 
одержали перемогу!!!

м. Селидове

Міський етап – змагання проводяться серед переможців по освітнім округам на базі Палацу спорту м. Селидового.











Виховна година


«Здоров’я – найдорожчий скарб»

Мета: поглибити поняття про те, що для людини головне – це здоров'я. Створити умови для закріплення знань учнів з питань здорового способу життя; розширити поняття про те, що від здоров'я дітей залежить здоров'я нації, а значить благополуччя і добробут всієї України, її майбутнє. Розширити знання дітей про особисту гігієну, виникнення різних хвороб. Формувати здоров’язберігаючу компетентність, санітарно-гігієнічні навички догляду за тілом; сприяти зміцненню здоров'я дітей, покращенню настрою. Розвивати вміння берегти здоров'я, слідкувати за собою, дотримуватися правил безпечної поведінки. Виховувати життєву потребу – бути завжди здоровим.
Хід заняття
Учитель. Доброго дня, Доброго здоров’я!
В новім навчальнім році
Я бачити вас дуже рада.
Всі засмаглі і рум'яні,
Відпочили всі за літо.
Головне, що всі здорові:
І батьки і наші діти.
То ж запрошую всіх вас
На виховну годину у ... клас!

Учні.
1. Гостей наших радо усіх зустрічаєм,
Для них привітання від класу ми маєм.

2. Ми хочем, щоб ви всі щасливі були.
Щоб ми ваші, діти, здорові росли.
Щоб смуток і горе назавжди пішли.

Учитель. Діти, наш народ споконвіку дбав про своє здоров'я, а тому протягом багатьох років з уст в уста передавалися прислів’я – перлинки народної мудрості. А які ви знаєте прислів’я про здоров’я.
1. Бережи здоров'я, поки молодий
2. Здоров'я мати – вік біди не знати.
3. Хто праці не боїться – того хвороба сторониться.
4. Немає щастя без здоров'я.
5. У здоровому тілі – здорова душа.
6. Як немає сили, то й світ не милий.
7. Здоров'я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
8. Довго спати – здоров'я не мати.
9 Хто горілку любить – той сам себе губить.
Учитель.
– Діти, а чому я привіталася з вами, побажавши доброго здоров'я?
Всім відомо, що приємно бути здоровим. Міцне здоров'я – це найдорожчий скарб.
– А чому це так?

Учні.
1. Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Радість б'ється в нім щоднини
Це ж чудово для людини!

2. Хто здоровий, той не плаче.
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати.
Вчитись і відпочивати.

3. Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує.
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.

4. Здоров'я - це прекрасно.
Здорово,  чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!

Учитель. Отже, найцінніший скарб планети - це людина, а найцінніший скарб людини - це здоров'я.
Я хочу, щоб ви. мої любі друзі, були, насамперед, здоровими. І тому ми сьогодні поведемо мову про те, як потрібно берегти і зміцнювати своє здоров'я.

Поради шкільного лікаря.
Розкажемо вам зараз, діти.
Дуже правила прості:
Як за партою сидіти –
Це потрібно у житті.
Спинку рівною тримайте.
Рук на книжку не кладіть,
Голову не нахиляйте.
Як окличний знак сидіть!
Будуть в вас здорові очі.
Швидко будете рости.
Хто здоровим бути хоче –
Вмій здоров'я берегти.

Учитель. Після навчання найкращим відпочинком для вас буде заняття спортом, рухливі ігри, плавання, катання на велосипеді, самокаті, роликових ковзанах, взимку – на санчатах, лижах, ковзанах, фізична праця на свіжому повітрі.
Рух – це життя.
Він зміцнює здоров'я.

О спорт! О спорт!
Це просто клас!
Дружіть із ним завжди,
Здоров'я, юність силу дасть
І творчої наснаги!

Щоб мати здоров'я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне.
Не їсти надміру, не шкодити тілу
І пам'ятати про вітаміни.

Дотримуйся режиму дня,
Живи по розпорядку:
Вмивайся, снідай і роби
Ранкову ти зарядку.

Обідати не забувай,
І трохи відпочити,
А вже тоді поквапсь скоріш:
Все встигнеш ти зробити.

Умиватись треба зранку
Добре, добре милом,
Зуби чистити завжди,
Щоб ставали білі.

Не забудь перед обідом
Руки добре мити,
Ну, а ввечері ще й ноги,
Як у бруді жити?

Розчешися гребінцем,
Що тобі купили.
Фрукти, овочі не їж,
Доки не помили.

Продукти різні споживай,
Здоров'я добре й гарне май.

Учитель. А зараз пропоную всім вам зіграти в гру «Рима».
1. Щоб було усе в порядку,
Вранці робимо...(зарядку).
2.Свою ти силу покажи,
З водою кожен день... (дружи ).
3. Хай мило живе... (запашисте)
Та рушничок... (пухнастий)
Порошок... (зубний)
І гребінець... (густий).
4. Потрібні організмові продукти,
Дуже корисні овочі та... (фрукти).
5. Дітям, дорослим дуже потрібно
Дихати часто свіжим... (повітрям).

– Молодці! Скільки правил вам відомо! Тепер вже ніхто й ніколи не заважатиме
вам бути здоровими.

Учитель. Спасибі, любі друзі, за гарні поради нашим школярам і гостям. А я вам пропоную розгадати загадки.

1. Волосся зачесане певним чином. (Зачіска)
2. Чим більше миється, тим менше стає. (Мило)
3. Предмет особистої гігієни. (Люстерко)
4. Їстівні плоди дерев та кущів, що містять вітаміни. (Фрукти).
5. Збудники захворювань. (Мікроби)
6. Речовина для чищення зубів. (Паста)
7. Речовина для миття волосся. (Шампунь)

– Я дуже задоволена вами, вашими знаннями. А тепер невеличкий медогляд.

Всі дихайте.
Не дихайте.
Дуже добре.
Станьте прямо, усміхніться,
Один на одного подивіться,
Очима поморгайте,
Тихесенько сідайте.

-       Я оглядом задоволена, бо ніхто з дітей не хворий, всі веселі, всі здорові, далі вчитись всі готові..

– Щоб зберегти та зміцнити своє здоров'я, кожна людина повинна бути
озброєною знаннями, виконувати настанови та поради лікарів, дотримуватись
режиму дня, загартовуватись.
Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила
збереження та зміцнення здоров'я і пограємо у гру. Я буду говорити фрази, а
ви – відповідати «корисно» і плескати долоні, або «шкідливо» і тупотіти
ногами. Тільки не помиліться!

– Робити зарядку.
– Умиватися й чистити зуби.
– Смоктати пальці.
– Гризти нігті.
– Обтиратися вранці.
– Сутулитися за столом.
– Човгати ногами.
– Провітрювати приміщення.

– Молодці, діти! А тепер – мої вам поради. Дотримуйтесь їх і обов'язково будете здоровими.

1. Щоб міцне здоров'я мати,
Треба добре – добре знати
Дітям правила прості,
А за змістом – золоті!

2. Щоб нічого не боліло,
Полюбити треба мило!
Часто й чисто руки мити
Та охайному ходити.

3. Щоб здорові зубки мати,
Слід про них щоденно дбати:
Чистить, ротик полоскати
І твердого не кусати.

4.  Овочі та фрукти мити,
Щоб ніколи не хворіти.
Бо мікроби щохвилини
– Так і липнуть до людини!

5. Та й волосся причесати.
Щоб красивий вигляд мати.
А в кишені кожну днинку
Носову носи хустинку.

6. Щоб здоровим довго жити,
Воду слід усім любити,
Мило, пасту, гребінець -
Будеш справжній молодець!

– Я знаю, що ви дуже любите ігри. Тому пропоную вам погратися. Ви згодні?
Гра «Пригадай казку»

– Пригадайте назви українських народних казок, герої яких сильні,
витривалi, мужні, сміливі. («Котигорошко», «Кирило Кожум'яка»)

– Роздивіться iлюстрацiї до цих казок i скажіть, з чого видно, що герої
мають здоров'я? (Вони високі, сильні, красиві, спортивні.).

– Подумайте, на кого з казкових героїв ви хотіли б бути схожими? Чому?
(Відповіді учнів.)

Гра «Розсипанка»
– Зберіть розсипані склади i прочитайте приказку.
Здо скарб жит най у біль ро ший в'я ті
(Здоров'я -– найбільший скарб у житті.)

– Поясніть значення слова «скарб».
(Скарб – те, що має надзвичайну цінність, виняткові якості.)

Конкурс на звання кращого міма.

(Викликаний учень, отримує завдання показати будь-яку ознаку здоров'я
тільки за допомогою міміки i жестів. Завдання чує тільки виконавець. Решта
учнів намагаються відгадати цю ознаку.
(Гарний апетит, здорові зуби, веселий настрій, міцний сон тощо.))

Учитель. – Отже, найбільше багатство, яке є в людини – це здоров'я.

– Що ж треба робити, щоб бути здоровим? (Вiдповiдi учнів.)

– Я вам бажаю завжди бути здоровими, дбати про себе i ніколи не забувати, що здоров'я -- це неоціненний подарунок природи, якого ми не помічаємо, поки не вичерпуємо його запас.

Я бажаю вам, малята,
Буть здоровими завжди.
Зуби чистити, вмиватись,
Щоб уникнути біди.
Фізкультурою займайтесь,
На повітрі більше грайтесь.
Загартовуйтесь, купайтесь.
Не сумуйте, посміхайтесь.
Назавжди запам'ятайте:
Більше немає скарбу, як здоров'я ваше.
На радість всім – і тату й мамі
Ростіть усі здорові й гарні.
Бо здоров'я дитини – то багатство родини.
А здоров'я народу – то багатство країни.
Учитель. Сьогодні ми з вами багато чого пригадали, дещо дізналися нове, над чимось задумалися. Ростіть здоровими, діти, щоб раділи ви світові, а світ радів вам!

ВЕСЕЛІ ЗМАГАННЯ

МЕТА
  • створити атмосферу свята;
  • виховувати любов до фізкультури та спорту;
  • розвивати руховий апарат, фізичні уміння та навички;
  • зміцнювати здоров'я;
  • виховувати почуття дружби, колективізму.
Виходить двоє ведучих хлопчик і дівчинка
Дівчинка.  В нашій школі знову свято.
Чути музику і сміх.
На спортивнім святі нині
Ми вітаємо усіх!
Хлопчик.  Обіцяємо, що не буде
Ніхто нині сумувати.
Всіх ми кличем разом з нами
Участь в конкурсі узяти.
Дівчинка.  Визначати переможців
Буде в нас журі поважне.
Воно буде, знаєм точно,
Об’єктивне і уважне.
Ведучі знайомлять учасників і гостей свята із  журі
Хлопчик. Болільники, давайте оплесками зустрі­немо наші команди.
Під звуки маршу заходять команди
Дівчинка.  Представляємо вам нині
                     Дві команди суперсильні.
                     Перша команда «Стріла».

Капітан команди « Стріла ». Команда, наш девіз!
Команда  «Стріла»   (разом)
Стріла летить із лука,
Мов м'яч із наших рук.
Суперник хай боїться,
Бо переможемо ми тут.
Хлопчик. Друга команда — «Беркут»!
Капітан команди  «Беркут». Команда, наш девіз!
Команда  «Беркут»  (разом)
Хоч не дуже, може, й сильні,
Та орли є і у нас,
А як випаде нам щастя,
Переможемо ми вас!
ЕСТАФЕТИ
1.  ЕСТАФЕТА З М'ЯЧЕМ.
Кожен гравець команди стає у колонку за капітаном і піднімає руки вгору. За сигналом капітан над головою пе­редає м'яч назад. Коли останній гравець отримує м'яч, оббігає справа колону, біжить вперед, стає у голові коло­ни і над головою передає м'яч далі. Виграє та команда, капітан якої знову стане першим.
2.  ЕСТАФЕТА «НАПОВНИ КОШИК».
На стільці лежать різні предмети. Команди шикуються у колону. У капітанів — кошики. За сигналом гравець біжить до стільця, бере у кошику один предмет, повер­тається назад, передає наступному гравцеві кошик і т. д. Перемагає та команда, яка швидше заповнить кошик.
3.       ЕСТАФЕТА «ПОВЯЖИ СТРІЧКУ»
Дівчинка. Римський поет Горацій у свій час сказав: «Якщо не бігаєш поки здоровий, то побігаєш, коли захворієш». Тому наша наступна естафета пов'язана із бігом. 
Кожен учасник отримує кольорову стрічку. Один гравець із кожної команди повинен добігти до обруча (на відстані 10 м від лінії старту), прив'язати стрічку, повернутися назад і передати естафету наступному гравцеві. Перемагає команда, яка закінчить естафету першою.
4.       ЕСТАФЕТА  «СТРУМОК»
Дві колони по одному. Ведучі біжать до орієнтира й повертаються назад, добігають беруть за руку другого, потім третього.
5.       КОНКУРС СТРИБКІВ
Стрибки через скакалку – кожний з команди.
6.       ЕСТАФЕТА «БІГ З ОБРУЧАМИ»
7.       ВЕСЕЛИЙ ФУТБОЛ 

ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС КАТАННЯ НА РОЛИКАХ ТА РОЛИКОВИХ ДОШКАХ

Мета: формувати в учнів знання безпечної поведінки під час ігор, вчити організовувати свій відпочинок без загрози здоров’ю; ознайомити із елементарними правилами безпеки під час катання на ролика та роликових дошках; дати поняття про першу медичну допомогу при незначних травмах; виховувати дисциплінованість і бажання дотримуватись правил розваг, які зберігають життя і здоров’я дитини.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу
- Які перехрестя ми називаємо регульованими?
- А які нерегульованими?
- Якими будуть ваші дії на регульованому перехресті?
- А якими на нерегульованому?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
      Сьогодні на уроці ми розглянемо важливість активного відпочинку і рухливих ігор для повноцінного розвитку вашого організму. Вам треба запам’ятати елементарні правила безпеки під час перебування на вулиці.

ІV. Вивчення нового матеріалу
1.    Розповідь з елементами бесіди.
      Діточки, ви любите грати в ігри?
      Звісно, як і всі діти ви любите грати в ігри, отримуєте від цього задоволення.
      Де ми можемо грати в ігри? (на подвір’ї, у приміщенні)
      Які види ігор ви знаєте? (пізнавальні, відпочинкові, розважальні, також азартні)
      Діти, а які це азартні ігри?
Азартні ігри – це ігри в яких можна що-небудь виграти чи програти. Наприклад, гроші, наклейку навіть їжу. Азарт – це сильне захоплення чимось. Під час такої гри ви хочете лише  одного – вигнати. Програш посилює у ваших думках злобу, заздрість, бажання відігратися, тобто помститися. Азартні дитячі ігри відволікають вас від навчання, здорового відпочинку і гармонійного розвитку особистості. Не всі грають за правилами, в таких, що програли можуть вимагати гроші, цінні речі з будинку, можуть погрожувати фізичною розправою. Тому з метою особистої безпеки і збереження власного здоров’я, ніколи, ніде і ні з ким не грайте в азартні ігри.
      Цікавими і повчальними іграми можна урізноманітнити свій відпочинок.

2. Бесіда про користування роликами
Важко уявити свій відпочинок без велосипеда. Але колись його таки не було. Як і не було модних тепер роликів – ковзанів на колесищах. На них катаються всі - і першокласники, і випускники, і студенти, та й деякі дорослі вміло справляються з ними.
Та все ж, на жаль, падають. Непоганий  захист на такі випадки від травм — наколінники, наколінники і шоломи.
Але й вони не врятують вас, якщо необережно виїдете на роликах на проїжджу частину вулиці. Тому запам’ятайте: кататися на роликах можна тільки там, де немає автомашин.
Метро, магазин — також не місце для катання на роликах. Для них є зручні місця.
      На вашу думку, де можна кататися на роликах?

БЕЗПЕКА РУХУ НА РОЛИКОВИХ КОВЗАНАХ
Катання на роликових ковзанах - найулюбленіший спосіб проведення вільного часу як серед молоді, так і серед дорослих. На сьогодні в Україні існує чимало спортивних шкіл, клубів, центрів, пунктів прокату тощо, де без проблем можна навчитися їздити на роликах. Головне те, що це заняття дуже корисне для твого організму! Катання на роликових ковзанах розвиває м’язи, формує осанку, покращує твої координаційні можливості. Крім того, при катанні на роликах у тебе розвиваються навики зосереджувати увагу та вміння швидко аналізувати ситуацію.
Шість, сім років саме той вік, коли можна починати ставати на роликові ковзани.

ЗАПАМ’ЯТАЙ ОСНОВНІ ПРАВИЛА КАТАННЯ:
1.    Роликові ковзани повинні бути зручними, гарно підібраними по розміру твоєї ноги. Також слід купити спеціальний захист для убезпечення травмувань: підлокітники, наколінники, а в деяких випадках, навіть і шоломи для катання на роликах.
2.    Не виїжджай на роликах на проїзну частину дороги. Це небезпечно і заборонено!
3.    Ніколи не катайся по калюжам, піску та будь надто обережним при катанні по мокрому асфальту. Вода та пісок це вороги для підшипників на твоїх роликах. Від води металеві частини можуть поржавіти, а пісок забруднить їх так, що неможливо буде їхати. Мокрий асфальт – надто слизька поверхня для катання! Будь обережним.
4.    При катанні на роликах завжди контролюй швидкість руху та свої дії. Розвиваючи надто (більше 40 км/г) швидкий рух, пам’ятай, що впоратися на роликах набагато складніше, ніж на велосипеді! Тому добре обмірковуй свої можливості, уважніше стався до перешкод на твоєму шляху.
5.    Правильне падіння – це падіння вперед. Тому що на це розрахована одягнена на тобі «одежа-захист». В будь-якому випадку легше контролювати падіння вперед, руками і ногами. При падінні назад є дуже високий ризик травмувань шийного хребту, чи вдаритися затилком.
6.    Тримай рівновагу і не бійся падіння. Більшість падінь при катанні на роликах трапляються саме в наслідок страху «як би не впасти». В такому стані всі початківці гублять рівновагу. Фахівці радять не боятися впасти, але також не надто розслаблятися при катанні.
7.    При катанні завжди тримай уклін тіла трошки вперед, одна нога повинна бути на пів ролика вперед. У такому положенні тіла тобі буде легше триматися на роликових ковзанах і контролювати ситуацію.
8.    Ноги завжди повинні бути напівзігнуті. Цим ти забезпечуєш собі амортизацію при їзді.

IV. Підсумок уроку
      Що запам’яталося на уроці?
      Які основні правила катання на роликах?
      Що не обхідно перевірити перед виїздом на велосипеді?
      Якими знаннями поділитесь із друзями?

ВЗИМКУ НАШИМИ НЕЗМІННИМИ СУПУТНИКАМИ Є САНЧАТА, ЛИЖІ, КОВЗАНИ.

Лижі — давній винахід .Вважають, що вони з’явилися 20- 30 тисяч років тому. Місце їх народження на півночі, посеред неозорих глибоких снігів. Найдавніші лижі – дерев’яні дощечки, що прив’язуються до взуття. На них можна було, не провалюючись, ходити по глибокому снігу. Потім з’явились сплетені з лози лижі — снігоступи, якими й досі користуються мисливці Сибіру
Пізніше виявилось, що на лижах можна не тільки ходити, а й швидко пересуватись, якщо їх передні кінці загнути догори і взяти палиці, щоб відштовхуватись. З 17 століття лижі є улюбленим багатьма видом спорту.
А от на питання, коли з’явились ковзани – ніхто не відповідає. перші ковзани (пластинка з декількома отворами, через які протягали мотузки і прикріплювали до взуття) робили з кісток тварин,пізніше виготовляли з дерева, а вже потім  – з металу.
Відомо, що катання на дерев’яних ковзанах було улюбленою розвагою за часів Київської Русі. На скований льодом Дніпро виходили й мешканці Києва: як княжого роду, так і просто люди.
Сани прийшли до нас також з півночі: там навіть житла ставили на санях. Називались вони чуми на нартах, збереглися до наших днів.
Здавна санчата, так само як і лижі і ковзани, є улюбленою зимовою розвагою дітей
Та щоб розвага не обернулась трагедією, бідою, для цього /транспорту/ існують свої закони, які ви повинні знати і виконувати
      Хто знає ці закони?
На санчатах, лижах, ковзанах можна кататися в парку, лісі, на спортивному майданчику, стадіоні, на спеціально облаштованих катках, Треба уникати гірок, що ведуть до водойми або доріг
      Чому не можна з’їжджати з гірок, що закінчуються біля річки? біля дороги?
      Як треба переходити дорогу, якщо ви везете когось на санчатах?
      (пасажир санчат обов’язково має встати і йти пішки, санчата не повинні знаходитись далеко від вас і заважати перехожим і автотранспорту)
      Чи можна переходити дорогу на лижах? Ковзанах?
      Обґрунтуйте свою відповідь.



Немає коментарів:

Дописати коментар