неділя, 17 лютого 2019 р.

ГІГІЄНА ДІТЕЙ



ОСОБИСТА ГІГІЄНА ДІТЕЙ 

У людини ставлення до власного здоров'я формується з дитинства. Велике значення у збереженні та зміцненні здоров'я дитини має гігієнічне навчання та виховання. Це обов'язок батьків.
Особиста гігієна — це догляд за своїм тілом і підтримка його в чистоті. Шкіра захищає тіло людини від хвороб. Коли дитина бігає, стрибає, їй стає жарко і на шкірі з'являються крапельки поту. Крім того, на шкірі є тонкий шар жиру, так званого шкіряного жиру. Якщо шкіру довго не мити, на ній накопичуються жир і піт, де і затримуються частки пилу. Так, шкіра стає брудною, грубою і перестає захищати тіло.

Щоранку діти повинні вмиватися: мити обличчя, руки, шию, вуха. Також необхідно це робити після прогулянок та увечері. Для процедури вмивання варто заздалегідь підготувати рушник та мило, за відсутності крана з водопровідною водою — кувшин або таз. Рушник слід вішати на гачок чи цвях, а не накидати собі на шию або плечі, бо на нього під час умивання попадатимуть бризки води і він буде мокрим і брудним. Умиватися краще роздягненим до поясу або в трусиках і майці.
Спочатку варто гарно вимити руки з милом під струменем води, але в жодному випадку не мити руки в ємкості. Руки слід намилювати один-два рази з обох боків та між пальцями, потім - добре змити мильну піну та перевірити чистоту нігтів. І лише тоді, уже чистими руками, мити обличчя, шию та вуха.
Після вмивання необхідно витертися насухо чистим, сухим рушником, який у кожної дитини має бути особистим. Якщо дитина добре вмивалася, то рушник залишатиметься чистим.
Починаючи з чотирьох років, дитина має навчитися самостійно мити обличчя, вуха, верхню частину грудей і руки до ліктів, а з 5 - 7-річного віку — обтиратися до пояса. Варто допомогти дитині після вмивання гарно розтертися рушником до відчуття приємної теплоти.

Перед сном обов'язковим є миття ніг, тому що на них дуже сильно потіє шкіра і накопичується бруд. Якщо не мити ноги щодня, носити брудні шкарпетки, панчохи, то це все сприяє появі попрілостей і натирань, а також може привести до виникнення грибкових захворювань. Після миття ніг необхідно ретельно витерти рушником, який спеціально призначений для цієї процедури.

Неоціненне значення має вечірній душ. Так, водні процедури ввечері мають не лише гігієнічне значення, але й сприяють загартуванню, добре впливають на нервову систему та сприяють швидкому засипанню.
Рекомендується старанно мити волосся, тому що на ньому накопичується багато шкіряного жиру, бруду і пилу.
Обов'язковою є гігієна нігтів на пальцях рук і ніг. Під довгими нігтями, зазвичай, накопичується бруд і видалити його важко, тому раз на тиждень їх необхідно обережно підрізати. Але в жодному випадку не можна гризти нігті!

Особливої уваги вимагають руки та їх чистота. Дитині мають пояснити, що руками вона тримає різні предмети: олівці, ручки, книжки, зошити, м'ячі, іграшки; гладить тварин (кішок, собак); торкається різних предметів (ручок, ланцюгів, гачків і тому подібне) у туалетних кімнатах. Бруд, часто невидимий, що знаходиться на цих предметах, залишається на пальцях. Якщо брати немитими руками продукти харчування, то бруд потрапляє спочатку до рота, а потім до організму. Тому необхідно мити руки перед їжею, після відвідування туалетної кімнати, після будь-якої іншої діяльності (прибирання кімнати, роботи на присадибній ділянці, гри з тваринами і тому подібне) та перед сном.

Дитина має стежити за чистотою зубів і доглядати їх, оскільки стан зубів впливає на здоров'я, настрій, міміку і поведінку людини. Дуже важливо своєчасно почати догляд за порожниною рота і зубами дитини . Дитина має чистити зуби вранці й обов'язково увечері перед сном.



Із раннього віку необхідно привчати дитину користуватися носовою хустинкою. Варто пояснити, що під час кашлю чи чхання з носоглотки виділяється велика кількість мікробів і, якщо не користуватися хустинкою, то разом із бризками відбувається зараження оточуючих. Дитина повинна мати окрему хустинку для носа й окрему для очей (особливо під час захворювання), щоб уникнути потрапляння інфекції з носа на очі чи навпаки.
Хустинки мають бути завжди чистими. Змінювати їх необхідно щодня, навіть, якщо вони не були використані. Витирати рот, обличчя або перев'язувати подряпину треба лише чистою хустинкою.
Дитина дошкільного та молодшого шкільного віку легко піддається вихованню завдяки розвиненому відчуттю наслідування, спостережливості, допитливості та потреби в самостійних діях. І тому необхідно використовувати ці властивості дитини при прививанні їй гігієнічних навичків (своєчасне миття рук, чищення зубів, дбайливе зберігання одягу і т. ін.).

Правила гігієни для дітей


Діти часто хочуть робити все самі: годувати домашнього вихованця, відповідати на телефонні дзвінки, відкривати - закривати ключем двері і т.д. Але коли справа доходить до особистої гігієни, починаються проблеми і улюбленими фразами стають: я не хочу, я не можу, я втомився, я вже робив. Ви повинні заохочувати прагнення дитини до самостійності, але ви повинні чітко контролювати виконання завдання, тим більше, якщо це стосується особистої гігієни. Адже звичка мити руки перед їжею, після туалету і інші, вбережуть вашу дитину від багатьох неприємних наслідків у школі. Якщо дошкільник буде погано або недбало підтримувати особисту гігієну, ви повинні встояти перед спокусою, зробити все за нього. Однією з найбільших проблем для дітей, які навчаються цим навичкам, є відсутність можливостей для практики. Не пошкодуйте часу і терпіння, щоб прищепити дитині головні правила особистої гігієни ще в дошкільному віці, що б до першого походу в школу дитина вміла стежити за собою сам і ви були б впевнені, що він робить це добре.

Правильні звички – Чистимо зуби



Налаштуйте дитину на те, що чистити зубки необхідно для білосніжної здорової усмішки. І що мати здорові та гарні зуби набагато приємніше ніж брудні і хворі.

Дуже важливо розповісти дитині про те, що зуби потрібно чистити вранці і ввечері, щоб очистити порожнину рота від залишків їжі, що б дихання було свіжим і приємним. Для чищення зубів потрібно використовувати ту зубну пасту, яка підходить дитині за віком. Для кожного чищення зубів досить пасти розміром з горошину. Кожну сторону потрібно чистити не менше 30 секунд. Якщо дитині ще важко дістатися до деяких зубів, ви можете їй допомогти. Потім потрібно прополоскати рот. У більшості дітей це найулюбленіша частина.

 Правильні звички – Миєм волосся

 Як правило, це не є проблемою для хлопчиків, тому що у них коротке волосся. Але якщо у вас маленька дівчинка з довгими або кучерявим волоссям, вам, імовірно, доведеться якийсь час боротися зі сльозами при митті волосся.

Проблеми не зовсім чистого волосся може вирішити зачіска «Кінський хвіст». Але деяким діткам важко з такою зачіскою, та й самостійно зібрати так волосся вони не можуть. Але навіть 4х літні дітки можуть спробувати самостійно вимити волосся. Розчісувати починати потрібно знизу доверху. Для початку можна попросити, щоб дитина сама розчесати, а потім вже допомагати. Розчісуйте вранці і ввечері. Що б за день волосся не сильно заплутувалися – заплітайте їх у коси.

Правильні звички – Миєм руки

Миття рук є обов’язковою звичкою і діти повинні робити це на відмінно.

Головне в митті рук – тривалість і використання мила. Маленьким діткам важко дістати до умивальника і добре вимити руки, але у дитини з часом все вийде. Часто дітки просто опускають руки в воду, вважаючи, що цього достатньо. діти 6-7 років вже досить дорослі, щоб розповісти їм про мікроби. Поясніть, що мікроби можуть спровокувати хворобу, навіть якщо їх не видно. Крім того, діти краще в цьому віці сприймають правила, ніж у старшому. Розкажіть покроково, що вашій дитині потрібно зробити і покажіть на власному прикладі. Спочатку мочим руки і мило, намилюєм ручки, кожен пальчик, довго милим, а потім ретельно промиваємо під проточною водою. Витріть руки насухо. Миття рук має бути обов’язковим після відвідування туалету, прогулянки, перед їжею.

Правильні звички – Відвідування туалету


Навіть таким дрібницям, як правильно витерти попу після туалету, дитину потрібно вчити. Коли малюк зовсім маленький, ви самі йому миєте і витираєте попу, але коли дитина йде в дитячий сад, вона повинна самостійно з цим справлятися, не кажучи вже про те, що у школярів взагалі не повинно виникати з цим проблем.

Навчіть свою дитину відривати необхідну кількість паперу і витиратися спереду назад, повторюючи цей процес, поки папір не залишиться чистим. М’якими серветками набагато легше з цим впоратися. Спочатку вам доведеться контролювати весь цей процес.

Правильні звички – Приймаємо ванну

Ви не повинні залишати малюка самого у ванній до восьми років. Але це не означає, що йому не можна самостійно митися.

Наберіть у ванну трохи води, постеліть на дно гумовий килимок. Дитині спочатку слід намочити, потім намилити йому мочалку і допоможіть вимити спину. Далі нехай намагається вимитися сам. Спочатку ви повинні допомагати, але не вбивати дитячу ініціативу. Миття мочалкою дитині буде цікавою грою. Що б змити мило візьміть душ і направте струмінь води на спинку і животик малюка. Насамперед змийте руки, що б дитина випадково не витерла мильними руками очі. Те, як дитина буде ставитися до купання, залежить цілком і повністю від вас.


ОСОБИСТА ГІГІЄНА ДІТЕЙ

Поняття " особиста гігієна" включає в себе турботу про чистоту тіла, режим дня, збалансоване харчування, загартування, відмову від шкідливих звичок, також це - рухова активність, тобто, те, що зараз прийнято називати здоровим способом життя.
Древні лікарі вважали, що добу треба ділити на 3 частини: першу витрачати на сон. Другу - на роботу або навчання, третю - на відпочинок, Кожна частина має бути правильно організована. Дотримуючись цих правил, ви не будете одну частину життя заробляти хвороби, а другу тратити на боротьбу з ними.
Що стосується особистої гігієни дітей, то зразу ж в період становлення самостійності дитини, слід прививати їй основні гігієнічні навички.



ЧИСТОТА ТІЛА І ОДЯГУ
ШКІРА ТІЛА - важливий орган чуттів, що бере участь у газо- та теплообміні з навколишнім середовищем, захищає від шкідливих факторів. На її поверхні відбувається синтез вітаміну Д. При поганому її догляді нагромаджується бруд і мікроорганізми, розкладаються органічні речовини. Продукти розпаду подразнюють шкіру, бруд закупорює протоки потових і сальних залоз, а мікроорганізми і грибки, проникаючи в забруднену шкіру, знаходять сприятливі умови для розвитку. Так виникають фурункули, вугрі і інші захворювання. При забрудненні знижується шкірне дихання.
Особливістю шкіри дитини є те, що вона ніжна і чутлива до різного роду подразнень. Особливо чутливою є шкіра обличчя у підлітків, під час їх статевого дозрівання.

Дотримання тіла дитини в чистоті - найважливіша вимога її особистої гігієни. При догляді за тілом немовляти слід використовувати дитячу групу миючих засобів, які містять спеціальні захисні компоненти, що роблять шкіру м'якою, живлять її і знімають подразнення. Після миття тіло змащують спеціальною олійкою, або дитячим кремом. Стежать за тим, чи немає опрілостей. При їх наявності використовують спеціальні присипки. 

Руки дитини необхідно старанно мити в милом після кожного забруднення, оскільки воно може перейти на інші частини тіла, посуд, харчові продукти. Шкіра виділяє бактеріцидні речовини, чим вона чистіша, тим вона більш здатна до самоетерилізації. Треба коротко стригти нігті. У підлітковому віці шкіра обличчя дитини потребує особливого догляду. Дуже часто на ній спостерігають юнацькі вугрі, а іноді при порушеному обміні речовин та недотриманні гігієни гнійні фурункули. В даному випадку необхідно пройти обстеження у косметичній лікарні і отримати консультацію лікаря-косметолога. Шкіра на стопах багата на потові залози. Пітливості сприяє щільне повітронепроникне взуття, брудні шкарпетки та панчохи. Необхідно щоденно перед сном мити ноги дитини з милом, ретельно витирати рушником для ніг, змащувати кремом. При підвищеній пітливості, що спостерігається в період статевого дозрівання, треба робити теплі ванни з милом, протирати шкіру спеціальним лосьоном, припудрювати тальком або спеціальною присипкою. Якщо між пальцями є опрілості, необхідно обробляти це місце сумішю тальку, окису цинку та борної кислоти. Необхідно доглядати за нігтями ніг, підстригати раз в тиждень. Вдома перезувати дитину у зручне несинтетичне кімнатне взуття.

ДОГЛЯД 
ЗА ПОРОЖНИНОЮ РОТА І ЗУБАМИ 
Догляд необхідний для попередження захворювань зубів і ясен, появи неприємного запаху э рота. Карієс зубів веде до їх втрати, погіршення обробки їжі в роті та жлунково-кишківниковому тракті. Сучасні пасти передбачають чистку зубів два рази на день, також необхідно оброб- ляти щіткою язик, де особливо багато нагромаджується мікробів. Слід запобігати відкладенню каміння, або при його наявності час від часу позбуватись його у стоматолога.


ДОГЛЯД ЗА ВОЛОССЯМ 
Волосся не тільки прикрашає дитину, але і захищає шкіру голови від несприятливих зовнішніх впливів, холоду і перегрівання. Зміна волосся продовжується все життя. Сухе волосся миють не частіше, ніж раз в 10-14 днів. Це попереджує їх знежирення, ламкість та розшаровування. Користуйтесь теплою, м'якою водою. Використовуйте миючі засоби до волосся для дітей, збагачені натуральними додатками. Жирне волосся миють за вимогою, а також використовують спеціальні засоби. У дитячих закладах лікарями повинні проводитись профілактичні обстеження на педикульоз. У випадку виявлення цього захворювання - призначається спеціальне лікування.

ГІГІЄНА ОДЯГУ ТА ВЗУТТЯ
Тканина одягу повинна володіти малою теплопровідністю, великою пористістю, добрим повітрепроникністю, достатньою еластичністю, з високим вмістом натурального волокна. Слід підбирати верхній одяг, що не сковує рухів і не викликає подразнень шкіри. Натільна білизна малюків має бути виготовлена і натуральної м'якої тканини, шр добре вбирає вологу. Цим вимогам відповідають льняні та бавовняні тканини, деякі види шовку. Щодо теплого одягу, то слід надавати перевагу шерстяним виробам. Одяг повинен відповідати порам року, погоді та кліматичним особливостям місцевості. Потрібно одягати дитину так, щоб вона не змерзла, але і не допускати перегрівання.

РЕЖИМ ДНЯ
За умов постійного порушення розпорядку дня, як наслідок, спостерігатимемо нервові розлади дитини, а іноді і порушення психічні.
Дитина згідно свого віку повинна мати повноцінний сон (у ранньому віці - денний і нічний), раціональне чергування трудової, навчальної та ігрової діяльності впродовж дня. Обов'язковими є прогулянки на відкритому повітрі, в залежності від віку - активні чи пасивні. Заняття у школі повинні бути нормовані згідно з вимогами цих установ з дотриманням правильного чергування предметівлегших для опанування і складніших. В основі цього має бути покладена добова ритмічність фізичної працездатності дитини певного віку.

РАЦІОНАЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ
Доведено, що раціональне харчування дітей - одна з головних умов їх нормального росту, фізичного і нервово-психічного розвитку, високої опірності до умов навколишього та внутрішнього середовищ. Усі періоди дитини відзначаються певними анатомо-морфологічними, фізіологічними особливостями, специфікою обміну речовин і процесів травлення. Кожному з цих періодів повинно відповідати адаптоване харчування з набором харчових продуктів, які б забезпечували збалансованість раціону дитини щодо необхідних харчових речовин та енергії. Короткий період свого життя дитина перебуває на природному вигодовуванні материнським молоком, але і в цей період у багатьох дітей з різних причин не є повноцінним. Тому їх часто переводять на змішане та штучне харчування.
Якісна адекватність харчування визначається вмістом у харчових продуктах незамінних амінокислот, поліненасичених жирних кислот, вітамінів та мінеральних солей. Це складові їжі. Складаючи раціон необхідно брати до уваги співвідношення між білками та жирами тваринного і рослинного походження, простими та складними вуглеводами, їжа повинна поступати у відповідний час доби і в залежності від віку бути дозована.


РУХОВА АКТИВНІСТЬ
Ще Платон сказав, що для співрозмірності краси та здоров'я потрібна не тільки освіта в області наук та мистецтва, але я заняття впродовж всього життя фізичними вправами.
Гігієнічними принципами правильної організації фізичного виховання дітей та підлітків є:
1) наявність оптимального рухового режиму з врахуванням потреб ростучого організму в руховій активності і його функціональних можливостей;
2) диференційоване застосування засобів і форм фізичного виховання в залежності від віку, статі, стану здоров'я і фізичної підготовленості дітей та підлітків;
3) систематичність занять, поступове збільшення навантажень і комплексне використання різноманітних засобів та форм фізичного виховання, що сприяють гармо- нійному розвитку, укріпленню здоров'я;
4) створення сприятливих умов зовнішнього середовища в час занять фізичною культурою та спортом.

ГІГІЄНІЧНІ ОСНОВИ ЗАГАРТУВАННЯ
Загартування є важливою ланкою в системі фізичного виховання дітей.
Гартувальну дію виявляють шоденні повітряні ванни при переодяганні, під час фізкультурних занять, прогулянок на свіжому повітрі. У літній час можна практикувати ходіння босим по траві, піску, виконання гімнастики на повітрі. У школярів має місце вплив пульсуючого мікроклімату при переході з кабінетів до майстерні, спортзалу, на ділянку. Найкращий результат за Івановим О.Г. (1984 р.) дає гартувальний комплекс, що включає в себе повітряні ванни, обливання ніг, цілорічні заняття фізкультурою на свіжому повітрі. Водні процедури передбачають, що температура води має бути на 1-2 градуси, виша, ніж температура тіла в області грудей, а для незагартованих - на 2-4 градуси вища. За загартуванням повинен здійснюватися постійний медичний контроль.

Немає коментарів:

Дописати коментар