субота, 2 лютого 2019 р.

ІГРИ З ПАЛЬЧИКАМИ



ЩО ТАКЕ 

«ІГРИ З ПАЛЬЧИКАМИ»?

      У житті людини існує недовгий, але воістину унікальний період, коли дитячий мозок запрограмований на інтенсивне формування й навчання. І в той же час цей період життя дитини не випадково називають «ніжний вік». Потрібно бути дуже обережними й делікатними в питаннях розвитку й вихованні дітей шкільного віку. Люблячі батьки, напевно, помітили, з якою радістю дитина засвоює будь-яку інформацію, здобуває будь-які навички без додаткової мотивації з легкістю й азартом.
Розвивати дитину з пелюшок - модно. Але педагоги-психологи, прихильники традиційних методів, вважають, що набагато важливіше допомогти своїм дітям легше й комфортніше освоїтися в тім життєвому просторі, що їх оточує, ніж навантажувати раніше строку зайвими знаннями. Як же бути? Просто грати з дитиною. Повірте, це саме вдячне часопроводження.
Сьогодні ми поговоримо про «пальчикові» ігри, які й навчанням-то назвати складно.
Веселе, захоплююче й корисне заняття! Відомому педагогові В.А. Сухомлинському належить висловлення: «Розум дитини перебуває на кінчиках його пальців». «Рука - це інструмент всіх інструментів», сказав ще Аристотель. «Рука - це свого роду зовнішній мозок», писав Кант. Жан-Жак Руссо у своєму романі про виховання «Еміль» так написав про потреби дитини: «... він хоче все поторкати, усе взяти в руки. Не заважайте йому, це для нього зовсім необхідна справа. Так він учиться розрізняти тепло й холод, твердість і м'якість, вага, розмір і форму предметів. Про властивості навколишніх його речей дитина довідається, порівнюючи те, що бачить, з відчуттями, які одержує від своїх рук...»
Ігри з пальчиками розвивають мозок дитини, стимулюють розвиток мовлення, творчі здатності, фантазію.
Прості рухи допомагають забрати напругу не тільки із самих рук, але й розслабити м'яза всього тіла. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків. „ Загалом, чим краще працюють пальці й вся кисть, тим краще дитина говорить. Чому ж це так? Давайте розберемося. Справа в тому, що рука має найбільше «представництво» у корі головного мозку, тому саме розвитку кисті належить важлива роль у формуванні головного мозку й становленні мовлення. І саме тому чітке словесне мовлення дитини починається, коли рухи його пальчиків досягають достатньої точності. Ручки дитини як би підготовляють ґрунт для наступного етапу розвитку мовлення. Крім того, метою занять по розвитку спритності й точності пальців рук є розвиток взаємозв'язку між півкулями головного мозку й синхронізація їхньої роботи. У правій півкулі мозку в нас виникають різні образи предметів і явищ, а в левій вони вербалізуються, тобто знаходять словесне вираження, а відбувається цей процес завдяки «містку» між правою й лівою півкулями. Ніж міцніше цей місток, тим швидше й частіше по ньому йдуть нервові імпульси, активніше розумові процеси, точніше увага, вище здатності. Якщо ви хочете, щоб ваша дитина чітко і добре розмовляла, швидко й легко вчилася, спритно виконувала будь-яку, саму тонку роботу, - з раннього віку починайте розвивати його руки: пальці й кисті.
У самих різних народів пальчикові ігри були поширені здавна. У Китаї поширені вправи з кам'яними й металевими кулями. Регулярні заняття з ними поліпшують пам'ять, діяльність серцево-судинної й травної систем, усувають емоційну напругу, розвивають координацію рухів, силу й вправність рук, підтримують життєвий тонус. А в Японії широко використовуються вправи для долонь і пальців з волоськими горіхами. Прекрасний вплив робить перекочування між долонями шестигранного олівця. І в нас із малолітства вчили дітей грати в «Ладусі», « Сороку-Біло-Боку», «Козу рогату». Сьогодні фахівці відроджують старі ігри, придумують нові.
Про пальчикові ігри можна говорити як про чудовий універсальний, дидактичний і розвиваючий матеріал. Методика й зміст даних ігор полягає в тому, що нервові закінчення рук впливають на мозок дитини й мозкова діяльність активізується. Для навчання в школі дуже важливо, щоб у дитини були добре розвинені м'язи дрібної моторики. Пальчикові ігри - гарні помічники для того, щоб підготувати руку дитини до листа, розвити координацію. А для того щоб паралельно розвивалося й мовлення, можна використовувати для таких ігор невеликі віршики, лічилки, пісеньки. У принципі, будь-які віршовані добутки такого роду педагоги й батьки можуть самі «перекласти на пальці», тобто придумати супровідне мовлення руху для пальчиків - спочатку прості, нескладні, а потім ці рухи ускладнювати. Завдяки пальчиковим іграм дитина одержує різноманітні сенсорні враження, у нього розвивається уважність і здатність зосереджувати. Такі ігри формують добрі взаємини між дорослим і дитиною.



МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ПАЛЬЧИКОВИХ ІГОР

1.   Перед грою з дитиною можна обговорити її зміст, відразу при цьому відпрацьовуючи необхідні жести, комбінації пальців, руху. Це не тільки дозволить підготувати її до правильного виконання вправи, але й створить необхідний емоційний настрій.
2.  Перед початком вправ діти розігрівають долоні легенями погладжуваннями до приємного відчуття тепла.
3.    Всі вправи виконуються в повільному темпі, від 3 до 5 разів, спочатку правою рукою, потім лівої, а потім двома руками разом.
4.   Виконуйте вправу разом з дитиною, при цьому демонструючи власну захопленість грою.
5.    При виконанні вправ необхідно утягувати, по можливості, всі пальці.
6.  Необхідно стежити за правильною постановкою кисті руки, точним перемиканням з одного руху на інше.
7.  Потрібно домагатися, щоб всі вправи виконувалися дитиною легко, без надмірної напруги м'язів руки, щоб вони приносили йому радість.
8.  Всі вказівки даються спокійним, доброзичливим тоном, чітко, без зайвих слів. При необхідності дитині виявляється допомога.
9.   В ідеалі: кожне заняття має свою назву, триває кілька хвилин і повторюється протягом дня 2-3 рази.
10.  При повторних проведеннях гри діти нерідко починають вимовляти текст частково (особливо початок і закінчення фраз). Поступово текст розучується напам'ять, діти вимовляють, співвідносячи слова з рухом.
11.  Вибравши дві або три вправи, поступово заміняйте їх новими. Ігри, які найбільш сподобалися, можете залишити у своєму репертуарі й вертатися до них за бажанням дітей.
12.  Не ставте перед дитиною кілька складних завдань відразу (приміром, показувати руху й вимовляти текст). Обсяг уваги в дітей обмежений, і нездійсненне завдання може «відбити» інтерес до гри.
13.  Ніколи не примушуйте. Спробуйте розібратися в причинах відмови, якщо можливо, ліквідуйте їх (наприклад, змінивши завдання) або поміняйте гру.

                                           «Дарики - комарики» 
Гра одночасно нескладна, повчальна і яскрава: для зображення комариків руки складаються й описують кола, при цьому видається незмінно зухвалий захват-звук « З-З-З!», а потім пояснюється, що комарики « вилися-кружлялися - у щічки (або куди-небудь ще) вчепились - кусь-кусь-кусь!» Легке пощипування названої частини тіла при словах «кусь-кусь» теж подобається більшості дітей і смішить їх.
Дарики, дарики,
Ось такі комарики!
Вилися, вилися,
Вилися, вилися,
У носик вчепились!
У вушко вчепились!
У волоски вчепились!
У колінця вчепились!
Закусали нас комарики. Давайте їх проженемо:
- Геть! Геть! Геть!
«Квасимо капусту»
Це що ще за кущ?
                                          Коштуючи, руки перед грудьми в «замку»
Це що ще за хрускіт?
Кущ «розкущився», підріс - руки з'єднані тільки підставами долонь і кінчиками пальців. Долоні мало-мало повертаємо в зустрічному напрямку й при цьому видаємо хрускіт, як уміємо (горлом, язиком, щоками...) Дітям дуже подобається!
Як же мені без хрускоту,
Отут наша «капуста» виростає й стає розміром з кільце з рук, кінчики пальців з'єднані над головою. У порядку розминки можна в цьому положенні перевірити поставу й відчути кожний м'яз спини.
Якщо я - капуста?
Ми капусту рубаємо, рубаємо,
Рубаємо капусту» на поверхні уявлюваного стола ребрами долонь. Дорослий за час проголошення цього рядка цілком може «порубати капусту» від одного краю стола до іншого й назад, відстань між краями приблизно 60 см. Дітям досить рубати на одному місці.
Ми капусту солимо, солимо,
Обидві руки складені пучками й «солять». Якщо ви ще й розминаєтеся, можете «посолити» більшу поверхню (руки рухаються вперед та назад).
Ми капусту мнемо, мнемо,
Стискаємо й розтискаємо кулаків
А морквину тремо, тремо,
Тремо  долоні одну об другу - для тренування тримаєте їх на рівні грудей і натискайте на долоні із силою, ця вправа зміцнює груди.
Пе-ре-мі-шу-є-мо!
                                            Перемішуємо - у горизонтальній площині.
У бочки щільно набиваємо
Долоня на долоні, «уминаємо» капусту, не нахиляючись, а згинаючи й випрямляючи лікті - теж стежите за грудними м'язами, якщо ви розминаєтеся.
І в підвали ставимо.
У такому ж положенні глибоко нахиляємося й кладемо на підлогу складені долоні.
Ох, смачна капуста!
                                         Випрямлюємося й гладимо себе по животі.

 «Будуємо стінку»
Будуємо стінку,
Вище, вище,
Прямі долоні тримаємо горизонтально перед собою (мізинець кожної дивиться долілиць, великий палець - нагору, внутрішня поверхня долонь звернена до грудей), по черзі «нижню» долоню кладемо на «верхню», імітуючи цегельну кладку.
Добралися вже до даху!
До моменту проголошення цих слів «стінка» повинна «дорости» приблизно до очей. Складаємо з долонь двосхилий дах: ковзан - дотичні кінчики середніх пальців, схили - долоні й передпліччя.
Чий дах вище?
Вище, вище, вище!
Складені руки тягнуться-тягнуться-тягнуться нагору! Дорослі, стежите, щоб ваш хребет розтягувався слідом за руками! (одна дівчинка навіть на стілець вставала, щоб її дах був вище!)
Прорубали ми віконце
І дверці для кішки,
І дірочку для мишки:
Пі-пі-пі-пі-пі!
Названі отвори зображуються більшими й вказівними пальцями: великий чотирикутник, арка, маленька кругла дірочка. Рядки про мишку вимовляються тоненьким голоском.

"В'юшки"
Спочатку - більші В'юшки - крутимо кулачками.
В'юшки, в'юшки, в'юшки, в'ю!
Стукалки б'ю! (стукаємо кулачками)
Забиваю, прибиваю!
Потім - маленькі В'юшки - пальчиками.
В'юшки, в'юшки, в'юшки, в'ю!
Стукалки б'ю!
Забиваю, прибиваю!

"Будинок"
Стук, постук, стук, постук,
В лісі десь лунає звук.
Молоточки стукотять,
будують будиночок для зайчат (кулачками стукаємо).
От з таким дахом (долоньки над головою).
От з такими стінами (долоньки біля щічок).
От з такими вікнами (долоньки перед особою).
От з такими дверима (одна долонька перед особою.)
І от з таким замком (зчепили ручки).
На дверях висить замок.
Хто його відкрити б міг?
Повертіли,
Покрутили,
Постукали,
Та й - відкрили! (розчепили ручки)

"На млині"
На млині, на вертениці (крутимо кистями навколо один одного),
побилися 2 синиці (кінчиками пальців обох рук стикаємося кілька разів),
От і казочка уся,
починаємо з млинця (розводимо руками).

"Пальчики"
Оцей пальчик – мій дідусь.
А оцей – бабуся,
Оцей пальчик – мій татусь,
А оцей - матуся,
Цей пальчик - я,
От і вся моя рідня!
*
Цей пальчик - у ліс пішов.
Цей пальчик - гриб знайшов.
Цей пальчик - зайняв місце.
Цей пальчик - ляже тісно.
Цей пальчик - багато їв,
Тому й розтовстів.
*
(Загинаємо пальчики)
Цей пальчик хоче спати,
Цей пальчик буде лягати,
Цей пальчик лише здрімнув,
Цей пальчик вже заснув.
Цей міцно, міцно спить.
Тихіше! Тихіше, не шуміть!
Сонце червоне зійде,
Ранок ясний прийде.
Будуть пташки щебетати,
Будуть пальчики вставати!
(пальчики розгинаються)

«Квітка розпустилася»
Пальці затиснуті в кулачки. Кожний палець по черзі випрямляється й відхиляються убік, як пелюстки квітки, великий палець і мізинець випрямляються одночасно. Цю вправу можна виконувати інакше: долоні обох рук підняті вгору й притиснуті одна до одної кінчиками пальців і - квітка закрита. Однойменні пальці на обох руках одночасно відхиляються назад - квітка розпустилася.
У нас у садочку,
Біля гайочку
Ростуть блакитні
Анютині очка.
Анютині очка,
Анютині очка,
Вони розпускаються
У танок пускаються
Швидко, як у казці.

«Павучок»
Павучок плете таку  павутинку свою,
павутинка хоч тонка, міцно тримає метелика.
Павутинка рветься, метелик сміється

«Павучок - 2»
Павучок ходив по гілці,
пісеньку співав дитинці.
Дощик з неба раптом полив,
павучка на землю змив.
Сонце стало пригрівати,
павучок пішов гуляти,
а за ним пішли сміливці,
покататися на гілці.
  
«Ладусі»
Ладусіньки, ладки,
пекла баба оладки,
маслом поливала,
діткам роздавала:
Маші два, і Дані два.
Валі два, і Петі два,
 й мамі  не забула.

 «Равлик».
Равлик-Равлик,
Відчини хвіртку,
виходь з будинку,
Будемо знайомі!       Руки на рівні грудей: одна долоня стислі в кулачок, інша її накриває - це раковина равлика. Коли віршик прочитано, швидко проштовхуємо кулачок «назовні» - тепер кулачок не захований, а лежить на передпліччя іншої руки, зате зап'ястя за кулачком щільно охоплено долонею іншої руки.
Равлик-Равлик,
Висуни рожка,
Дам пирожка!         Розтискаєте два пальці кулачка. Краще, якщо Ви розтиснете мізинець і безіменний - «равлик» буде більше схожий. Якщо Ваша дитина при цьому розтискає, наприклад, вказівні й середні, або навіть всі пальці - не поправляйте.
Равлик-Равлик,
пішли гуляти!           На цих словах равлик нічого не робить - вона слухає вас і вирішує, що відповісти (недовго).
- Поповзли, поповзли,
поповзли...              «Равлик» повзе по передпліччю, потім по плечу. Природно, «черепашку» вона за собою тягти не може, «черепашка» непомітно зникла.
- Ой! Лоскотно!
Піду до іншого равлика! (При повторенні - до побачення, равлика!) «Ріжки» лоскочуть вухо або шию. Повторюєте все те ж саме, руки міняються ролями.

«Гусениця»
1. Гусениця, гусениця, Долоня однієї руки «повзе», як гусениця, складаючись і розгинаючись, по внутрішній стороні іншої руки від плечового суглобу до кінчика пальців. (Не навпаки, тому що гусениця заповзла на травинку із землі!)
2. Метеликова донька, «повзе» назад до плеча по зовнішній стороні руки
3. По травинках плазує, Те ж проробляємо, міняючи руки: «від кореня до верхівки»
4. Їсть листочки:          И по іншій стороні назад.
5. Ам! Ам! Ам! Ам!    Долоні складаємо разом перед собою. При кожному слові «Ам!» одна долоня сковзає по іншій долоні нагору й «кусає» всіма пальцями, крім великого, прямі пальці іншої долоні. Потім долоні міняються ролями. Дорослі як розминка можуть «вкусити» долоня міцно, інтенсивно відгинаючи при цьому її пальці назад.
6. Поїла -                     Зупиняємося, складені разом долоні розслаблюються
7. Спати захотіла.   … одна стискується в кулачок, інша неї накриває - тримає кулачок, як яблуко.
8. Прокинулася -     Поступово розправляємо долоні...
9. Метеликом обернулася! Руки перехрещуємо в районі зап'ясть, долоні тепер - крила метелика.
10. Полетіла, полетіла,
     полетіла!               Махаємо «крильми» (зап'ястя або передпліччя перехрещені, ліва долоня махає біля правого плеча й навпаки). Можна поступово розгинати лікті, щоб метелик летів нагору або вдалину.

Логопедична пальчикова гра «Кулька»

Я надув велику кульку (надуваєш із ручок кулька).
А її вкусив комарик.
Кулька лопнула - не лихо.
Нову я надую тихо.

Ця потішка не тільки розвиває дрібну моторику рук, але й учить рахунку.

У цьому будиночку п'ять поверхів:
На першому живе сімейство птахів,
На другому живе сімейство зайчат,
На третьому - сімейство рудих білченят,
На четвертому живе із пташенятами синиця,
На п'ятому сова - дуже розумна птиця.
Ну, що ж, пора нам назад спуститься:
На п'ятому сова,
На четвертому синиця,
Білченята на третьому,
Зайчата - другому,
На першому пташки, ми ще до них прийдемо.

*
Ми варили суп-суп (потираємо долоньки друг об друга)
З перлових круп-круп (потираємо долоньки)
Вийшла каша (потираємо долоньки)
Ото горе наше (хапаємося за голову)
Замісили тісто (стукали кулачками по столі, якщо сиділи за столом і по колінах)
А воно ні з місця (утримуємо руки в спокої)
Замісили на дріжджах(знову стукаємо)
Не втримаєш  на віжжах!!! (розставляємо руки в сторони, ніби хочемо втримати)

Гімнастика для пальчиків

Згадайте всім відому гру в «Ладусі», у яку грали ще наші далекі предки. Це не просто народна пальчикова гра під пісеньку-примовку. Це спеціальні вправи для поліпшення міжпівкульної взаємодії, які також розвивають дрібну моторику, стимулюють нервові закінчення, розташовані на кінчиках пальців, регулюють діяльність півкуль мозку.
Вправи виконуються під спеціальний музичний супровід, що впливає на діяльність мозку. Також завдяки музиці або співу можна регулювати швидкість виконання вправи, а також акцентування сильних часток. Починають їх виконувати в повільному темпі, потім поступово темп музики збільшується, і відповідно прискорюється темп виконання вправи. Дуже добре, якщо при цьому ви ще й співаєте. Вправи виконуються спочатку кожною рукою окремо, потім одночасно двома руками, потім з переходом від лівої руки до правого й назад.

Пасивна гімнастика

для пальчиків рук
«Кілечко»
Цю вправу гарна виконувати під вальс (музику в розмірі 3/4). По черзі перебирати пальці рук, з'єднуючи в кільце з більшим пальцем плавно й по черзі послідовно вказівний, середній і т.д. Проба виконується в прямому (від вказівного пальця до мізинця) і у зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Спочатку методика виконується кожною рукою окремо, потім разом, потім з переходом від однієї руки до іншої - у цьому випадку починаємо з лівого мізинця, доходимо до вказівного пальця, переходимо на праву руку із вказівного пальця, доходимо до мізинця й вертаємося назад до лівого мізинця.

« Кулак-Ребро-Долоня»
Цю вправу добре виконувати під бадьору маршову музику, наприклад під усім відому пісеньку «Веселі гуси». Дитині показують три положення руки на площині стола, що послідовно поміняють один одного. Долоня на площині стола; долоня, стиснута в кулаки; долоня ребром на площині стола. (Можна ці жести умовно назвати «камінь», «ніж», «папір» або як завгодно по-іншому.) Спочатку вчимося виконувати ці рухи окремими руками, потім разом, потім з переходом від лівої руки до правого.

«Дзеркальне малювання».
 Покладіть на стіл чистий аркуш паперу, (він повинен бути досить великого розміру, щоб уникнути ковзання), або прикріпіть його скотчем до поверхні. Вкладете в обидві руки дитини по олівцю або фломастеру. Починайте малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки. Малювати добре під будь-яку спокійну, плавну музику. Не забудьте потім зробити на малюнку підпис й прочитати їх.

«Моторчик»
Руки зчеплені в замок, пальці крутяться один навколо другого усе швидше й швидше, не зачіпаючи долоню.

 « Вухо-Ніс»
Лівою рукою узятися за кінчик носа, правою — за протилежне вухо, потім одночасно  опустити руки й поміняти їхнє положення.

 «Горизонтальна вісімка»
Намалювати в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази - спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками.

«Перетяжечки»
 Двоє граючих зчіплюються трьома  або двома пальцями рук; кожний намагається перетягнути суперника.

«Маріонетки»
Діти уявляють, що вони ляльки-маріонетки, яких підвішують за різні частини тіла. Та частина тіла, за якої підвішена лялька, напружена й не рухається. Все інше розслаблено й бовтається. Ляльку починають смикати за мотузочку в різному темпі.

«Кулачки»
Дитина згинає руки в ліктях і починає стискати й розтискати кисті рук, поступово збільшуючи темп. Виконується до максимальної утоми кистей. Після цього руки розслаблюються й струшуються.
 Вправи на підвищення
 рівня активації

Дані вправи підвищують потенційний енергетичний рівень дитини, збагачують його знання про власне тіло, розвивають тактильну чутливість.

1. Самомасаж  вушних раковин.
Мочка вуха затискається великим і вказівним пальцями, потім вухо розминається по краю знизу нагору й назад.
2. Самомасаж бічних поверхонь долонь рук.


Дитина стукає ребром правої долоні по внутрішній стороні лівої долоні раз десять, потім міняє руки. Повторює вправа кілька разів.
3. Розчепіривши пальці, ляснути декілька разів у долоні так, щоб пальці обох рук стискалися.
 Потім удари виконуються кулаками, орієнтованими тильною поверхнею спочатку нагору, потім долілиць, назовні, усередину

Самомасаж голови.
Пальці рук злегка зігнуті. Плавними рухами, що погладжують, обидві руки рухаються від вух до верхівки.

Стиснувши  руку долонею протилежної руки, масажувати її, проводячи долонею від зап'ястя й назад, потім - від плеча до ліктя й назад. Те ж іншою рукою.

 Вправи на розвиток 

рухливості й гнучкості рук


1. «Бодання» кулачками.
Дитина стискає пальці рук у кулачки, потім міцно притискає їх один до одного, ніби два кулачки «буцаються». Повторюють вправу кілька разів.
Дитина зчіплює пальці «у замок»: правий і лівий кулачки мало-помалу розкриває й «вкладає» один  в один. Пальці стискає. Потім тягне руки в різні сторони. Повторюють вправу кілька разів, міняючи руки.

3. «Давай обіймемося».
Дитина зчіплює пальці обох рук і давить подушечками пальців на тильні сторони долонь. Повторюють вправу кілька разів.

4. «Пальчики стрибають».
Дитина згинає пальці рук і з'єднує їхніми нігтями (великий палець із більшим, вказівний із вказівним і так далі) Потім він різко розпрямляє пальці й стикається вже подушечками. Потім знову нігтями, знову подушечками й так далі.

   5. «Олівець».
Олівець у руках катаю,
Між пальчиків кручу.
Неодмінно кожний пальчик
Бути слухняним навчу.

Дитина затискає олівець великим і вказівним пальцями правої руки. Починає його погойдувати, імітуючи рух маятника.
 Потім теж саме проробляє лівою рукою. Повторювати вправу кілька разів. Те ж саме проробляти й з іншими пальцями, тобто дитина затискає олівець вказівним і середнім пальцями правої руки. Починає його погойдувати, імітуючи рух маятника. Потім теж саме проробляє лівою рукою й т.д

6. «Бусинки-горошинки».

Покатаю я в руках
 Бусинки й горошинки.
Станьте спритними скоріш,
 Пальчики з долоньками.
Дитина поплескує по внутрішній стороні лівої долоні кінчиками пальців правої руки. Потім вправа повторюється з іншою рукою

7.   «Ліхтарики»
Ліхтарики запалилися! (пальці випрямити).
Ліхтарики згасли! (пальці стиснути).

Вправа виконувати кілька разів.

Пальчикові ігри різних народів

В двадцяті роки минулого століття відомий етнограф М.С. Андрієв, мандруючи різними країнами, з подивом писав, що ігри-потішки дуже схожі на російську та українську казку про «Сороку-білобоку». Наприклад, в Ташкентському уїзді киргиз водить пальчиком по долоні і промовляє: 
Великий палець: качка з каченятами,
Середній палець: тополя, струмочок води, дитинка.
Китик, китик, китик.
У персів розповідається про несміливих розбійників, у індійців – про хитрого злодія. Ось англійський варіант «Сороки», його можна перекласти так: 

Крутимся-топчимось у саду,
Як косолапий ведмедик.
Один крок, другий крок,
Полоскочимо ручку!

У німців також є схожа гра: чотири трудолюбивих пальчики збирають сливи і відносять їх додому, а маленький мізинчик їх з’їдає. Все це не випадково. 

Народні ігри мудрі.
Народні ігри є «мостом» взаємороботи дорослого і дитини.

Народні ігри допомагають усвідомити дитині свій внутрішній світ.

Народні ігри дають дитині впевненість в собі, самовладання, самостійність.

Народні ігри проводять легкий массаж кисті рук, пальців, тим самим стимуюючи роботу півкуль мозку.

Народні ігри піднімають емоційний настрій обох сторін співпраці.

 Ластівка, перепілочка

(українська гра)
Права долоня дитини лягає на ліву долоню товариша. Повільно, тихо й ласкаво товариш вимовляє:  «Ластівка», - і одночасно пальцями правої руки   він водить по великому пальці дитини від основи  до   кінчика. Потім, з тим же словом, погладжує другий палець маляти. Перебравши кілька пальців учня таким чином, товариш, не міняючи інтонації, вимовляє одночасно з погладжуванням: «Перепілочка». Завдання дитини - якнайшвидше відсмикнути руку, тому що на  останньому складі цього слова товариш схопить його за  пучку й почне трясти, радісно приказуючи:   «Піймав, піймав!» Після того як «перепілочка» «була піймана» або «полетіла»,:гра триває з іншою   дитиною. Освоївши гру, дитина сама часто пропонує зміну ролей і із задоволенням ловить «перепілочку» - палець товариша.
Кисіль
(російська гра)



Бабуся кисіль варила
На горушечці, 
Права рука « помішує кисіль». Кінчики пальців правої й лівої руки з'єднуються, руки розходяться кутом.
Для Андрюшечки. Долоня правої руки лягає на груди.
Летів, летів соколок Долоні схрещуються, більші пальці рук зачіпаються один за одного.
Через бабусин поріжок. Схрещені долоні помахують, як крила.
От він крильцями забив,
Бабусин кисіль розлив.
От і немає киселька
У черепушечці
Долоні кілька разів сильно хлопають, потім витягаються вперед і додолу, пальці розчепірюються. Руки розводяться в сторони. Руки знову показують горшок-черепушечку.
У черепушечці Округлені долоні, опускаючись, утворять горшок - черепушечку.
У старушечки
На горушечці. Руки знову складають гіркою.
Бабка плаче: « Ай-Ай-Ай» Руки «потираються»
Не плач, бабка, не ридай!
Вказівний палець витягнутої руки «погрожує»
Щоб ти стала весела
Ми наваримо киселю.
Ось стільки!
Права рука знову помішує кисіль» Руки розходяться широко в сторони




Лазенька 
(російська гра)

Кінчики пальців лівої й правої рук стуляються, долоні розходяться під кутом – «побудована лазенька».Одна дитина проводить вказівним пальцем між пальцями другої, просячи:«Пусти в лазеньку!»Не протопив ще», – відповідає другий.Інший палець дитини намагається потрапити в щілину між іншими пальцями:«Пусти в лазеньку!»«Мильця нема»Так по черзі кожний пальчик дитини «проситься в лазеньку» - другий може відповісти: «Водичка холодна» або «Віничка нема». Нарешті кличе: «Ну, іди! »Маля просовує палець між долонями дорослого й намагаються негайно ж висмикнути його, до того, як товариш затисне палець долонями, почне його терти.


Баранчика купиш?

(вірменська гра) 

Дитина заплітає пальці руки один за іншою - середній за вказівний, безіменний за середній, мізинець за безіменний. 

Простягає руку до іншого: « Баранчика купиш?» 


Одна дитина намагається схопити руку іншої; якщо не встигає, то інша розводить пальці зі сміхом: «Ой, про-пав!» Якщо, навпроти, забариться гравець (а це буває часто) і дитина «піймає баранчика», наступає його черга заплітати пальці й ставати продавцем. 
Пальці можуть бути заплетені й у зворотному порядку (безіменний за мізинець, середній за безіменний, вказівний за середній). Тоді вже продають не баранчика, а півника. 
При грі дітей відбувається такий діалог:
- Баранчика купиш?
- А скільки просиш?
- Сто.
- Багато буде. Дам десять.
- Дев'яносто!
- П'ятнадцять!
Торгівля триває; нарешті «покупець» швидко вимовляє: «Беру!» - і намагається схопити баранчика. «Продавець», щоб не програти, повинен встигнути розвести пальці зі словами: «Так, пропав! »
Гра сприяє розвитку гнучкості пальців, тренує швидкість реакції.


Кілечка
(чеська гра)
Варіант перший – потішка. Під ритмічну пісеньку або в такт рахунку   збираються пальчики в кілечка, стуляючи більші пальці по черзі із вказівними, середніми, мізинцями,   а потім продовжуючи рух у протилежному напрямку.
Варіант другий. Діти 6 - 7 років, зібравшись у кружок   і вибравши водячого, під його рахунок збирають кілечка. Раптово водячий командує: «Без середнього! - і гравці   продовжують перебір, пропускаючи середній палець. Потім   звучить команда: «Без мізинця!» і т.д. Темп рахунку збільшується, хто помилився, виходить із гри.
Варіант третій. Розвага підлітків: самий складний варіант гри- зворотні кілечка. Однак при гарному тренуванні він доступний теж.
Ліва рука стуляє вказівний і великий пальці,   права - великий і мізинець. У такт рахунку, ліва й права руки роблять одночасні різнонаправлені рухи: ліва рука стуляє великий палець по черзі із середнім, безіменним   і мізинцем, а права, відповідно, з безіменним, середнім і вказівним. Потім здійснює рухи в протилежному напрямку.
  

Козлик
(білоруська гра)
Вийшов козлик
З нових сіней. 

 Ліва рука зображує козлика: середній і підмізинний пальці зігнуті, знизу їх притискає великий, мізинець і вказівний палець випрямлені. Це положення зберігається всю гру.

Нагнув шию:«Дай хліба скоріше! »Права рука стискується в кулака, згинається в зап'ястя. Виставити «рога»
«Дай пиріжок!Права рука стиснута в кулак, середній палець випрямлений.
Простягнув копитце:«Дай води напиться!»Права рука складається «човником».
Під час гри в такт словам обидві руки рухаються взад-вперед, «буцаючи» повітря. При повторенні гри руки міняються ролями.


Маланка-Господарка
(гра на основі російського фольклору)

Наша-то Маланка
Тямуща була,
Усім у хаті роботу
Нині задала:
Удари в долоні. То права, то ліва рука зверху.
Плошечку собачка миє водою,

Великий палець правої руки відстовбурчене - «вухо», вказівний зігнуть, інші випрямлені. «Собачка» нахиляється до «плошки» - округленої лівої долоні, «миє її» (руху мізинця убік і назад).

Мишка підбирає крихти за собою.
Зігнуті мізинець і вказівний палець правої руки- «вушка», зімкнуті й прогнуті середня, безіменний і великий -«мордочка». «Мишка» пощипує випрямлену ліву долоню.

Кішка під віконцем пазурами шкребе,
Пальці правої руки зібрані , як при фігурі «мишка», але пальці, що зображують мордочку, не прогнуті, а округлені.
Пальці правої руки скребуть долоня лівої.

Курочка в сережках хатинку мете.
Потрусила віничок, лягла на бочок.
Права долоня «підмітає» випрямлену ліву. Енергійне струшування пальців правої руки.
Розслаблена права рука лягає на стіл або на долоні. Зверху її накриває ліва рука.
При повторенні гри руки міняються ролями.

Млинки. 
(російська гра) 
Діти сідають, один проти одного, кожний стискає руки в замок. Один промовляє: «Моя оре! – витягаючи вказівний палець правої руки. Інший повторює рухи, також витягаючи вказівний палець правої.

Потім один відповідає: «Моя сіяє!» - витягаючи вказівний палець лівої руки. Другий, повторивши рух дитини, продовжує: «Моя спіє!» - витягаючи середній палець правої руки. І, повторивши рух, відповідає: «Моя жне!» - піднімаючи середній палець лівої руки.

Перерахування різних видів робіт «молотить», «меле», повинне тривати поки не будуть перебрані всі пальці або поки не зіб'ється хто-небудь із гравців.

 Літає -  не літає
(слов’янська гра)

Варіант цієї гри (з підніманням рук) за назвою «Літає - не літає» досить розповсюджений у сучасній педагогічній практиці.

А наші прабаби й прадіди грали так.

Вибравши що водить, граючі розсідалися навколо столу, поклавши руки долонями на стіл. Той, хто водить, вимовляв: «Сова летить!» - піднімаючи при цьому один з пальців. Кожний із гравців відривав від стола той же палець, як би підтверджуючи вірогідність сказаного. Опустивши палець, водячий продовжував: «Ворон летить!» - і відривав від столу інший палець. Гравці знову повторювали його рух. Темп гри збільшуіався; раптово водячий, піднімаючи палець, вимовляв: «Тріска летить!» догадливі гравці не віднімали пальці від столу, нездогадливі або неуважні піднімали пальці й... виходили із гри або навіть одержували від водячого покарання.

Саме про подібну гру російський педагог, лікар, етнограф Е. А. Покровський писав: «...незважаючи на свою простоту, гра, однак, дуже недурна для приучення дітей до уваги й кмітливості».

Палички

(гра-змагання)

Гри такого типу зустрічаються в багатьох народів. Вашій увазі ми пропонуємо два способи гри - російський варіант (дуже подобається дівчинкам) і циганський (більше пасує хлопчикам).

Потрібні кілька невеликих паличок (підійдуть товсті шестигранні олівці), довгий шнур.

Російська гра. Палички за середину прив’язуються до кінців шнура довжиною 4 – 5 метрів. На середині шнура кріпиться приз – стрічечка, яблуко або цукерка. Граючі беруться за кінці паличок двома руками, розходяться, розтягуючи шнур. За сигналом ведучого гравці починають крутити палички у своїх руках, намотуючи на них шнур і поступово наближаючись до призу. Шнур увесь час повинен бути натягнутим – якщо він дасть слабину й приз торкнеться землі, гра починається знову. Приз дістається тому, хто перший до нього добереться.

Циганська гра. Грати можуть двоє або більше дітей. До одного з кінців шнура довжиною 3 - 4 метри прив’язується іграшкова конячка на коліщатах, до іншого - кріпиться паличка. Конячок вишиковують на одній лінії, шнури натягають. За сигналом гравці починають змотувати мотузочки, крутячи палички в пальцях, одночасно подбадьорюючи конячок цокотом мови. Чия конячка прибіжить швидше? (Якщо немає конячок на коліщатах, їх заміняють іграшковими машинками, тільки підбадьорюють тих уже не цокотом, а дзижчанням або ричанням.)

Змотувати мотузочку можна двома способами. При першому- кінці палички крутять, затиснувши її вказівним, середнім й великим пальцями. У цьому випадку працює все та ж «соціальна зона» руки.

При другому способі великі пальці відставлені в сторони, паличку притискають до долоні й крутять інші чотири пальці. Спосіб більш важчий, але й більш ефективний у плані тренування моторики.



Гачки
Вчитель домовляється з дитиною або групою дітей про ті позиції пальців, які будуть використовуватися в сьогоднішній грі. Можна запропонувати самі різні варіанти.

Гачки. Руки стислі в кулаки, мізинці зчеплені один з одним.

Ланцюжок. Зчіплюються колечка, утворені зімкнутими більшими пальцями й мізинцями правої й лівої рук.

Слоник. Права рука встає на випрямлену ліву, вказівний і підмізинний пальці - передні ноги слона, великий і мізинець – задні ноги, витягнутий середній палець – хобот.

Тягни-штовхай. Руки, спрямовані тильними сторонами одна на одну, сплітаються так, щоб середній і безіменний пальці нижньої руки були спрямовані нагору, а ті ж пальці верхньої руки – долілиць.

М’ячик. Округлені долоні накладаються одна на іншу.

Хатка. Руки спрямовані нагору. Великий, вказівний і середній пальці кожної руки притиснуті до долонь. Підстави долонь і кінчики безіменних пальців стикаються. Мізинець правої руки встає вертикально - «труба».

Квітка. Руки спрямовані нагору. Долоні стикаються своїми основами, утворюючи чашу. Пальці розведені убік і навіть прогнуті - «пелюстки».
Спочатку дитина слідом за дорослим кілька разів повторює позиції пальців, щоб запам'ятати їх. Потім треба умова:
«Замість ланцюжка робимо гачки.
Замість гачків - ланцюжка.
Інші - так, як є».
Гра починається повільно, потім її темп збільшується. Якщо дитина після декількох повторень не збилася, треба заміна умови на нове, більше складне.
Наприклад:
«Замість слоника - будиночок,
замість будиночка – м’ячик,
замість м’ячика - слоник,
а на квітку - заборона»,
тобто одну з пальцевих позицій повторювати не потрібно.
Діти справляються із сімома змінами й самі пропонують нові пальцеві фігурки й нові забавні завдання, наприклад:
«Замість будиночка - завмри!»

Встигай-Ка

Дитина й дорослий (або двоє дітей) сідають один напроти іншого за стіл. Руки граючих, стислі в кулаки. Той, хто починає гру, раптово розкриває кулака або обоє кулаків й викидає будь-яке число пальців (від одного до десяти), потім швидко вдаряє тильними сторонами долонь по столі.

Партнер одночасно з ударом першого гравця по столі повинен виставити стільки ж пальців. Якщо він запізнився або помилився в числі - втрачає очко. Потім пальці викидає другий гравець. Грають до 10 загублених окулярів. Гра чудово розвиває спостережливість і швидкість реакції.

Пара-Непара

Руки дитини підняті, великі пальці підгорнуті до долоні, інші – випрямлені. Долоні наближені одна до одної, вісім пальців являють собою єдиний числовий ряд.

По команді «Пара!» дитина по черзі згинає всі парні пальці - безіменний й вказівний лівої руки, середній і мізинець правої. Інші пальці залишаються випрямленими.

По команді «Непара!» згинаються всі непарні пальці - мізинець і середній лівої руки, вказівний і безіменний правої. 

Гра розвиває чітку, усвідомлену координацію рухів.
Коли стереотип руху освоєний, гра може стати груповою. За допомогою лічилки вибирається водячий, він і командує « Пара-Непара!». Хто помилився, по черзі виходять із гри, поки наодинці з водячим не залишається переможець.

У цей час ігротека включає більше 70 ігор, звернених до дітей різного віку. Програма «Пальчиковий ігротренінг» широко застосовується на практиці в школах. Педагоги освітніх установ будують комплексні заняття, що включають гімнастику, ігри й «прикладний» блок - оригамі, пальчиковий театр, театр рукавичкових ляльок, театр тіней. Учителі початкових класів використовують ігри на уроках російської мови, читання, математики, відзначаючи, що їхнє застосування не тільки дозволяє поліпшити почерк, але й підвищує працездатність дітей, полегшує засвоєння ними нового матеріалу. Тим самим ще раз підтверджуються слова М. М. Кольцової: «Неспецифічна тонізуюча дія тонких рухів на функціональний стан мозку становить винятковий інтерес як у теоретичному, так і в практичному змісті й вимагає подальшого вивчення».



ПАЛЬЧИКОВЫЕ ИГРЫ

Выполняя пальчиками различные упражнения, ребенок развивает мелкие движения рук. Пальцы и кисти приобретают хорошую подвижность, гибкость, исчезает скованность движений.
Сначала, объясняя, как выполняется то или иное упражнение, надо показать позу пальцев и кисти. Постепенно от показа отказываются, остаются только словесные указания. Только если ребенок действует неправильно, надо снова показать ему верную позу. Сначала все упражнения выпол­няются медленно. Если ребенок не может самостоятельно принять позу и выполнить требуемое движение, надо взять его руку в свою и действовать вместе с ним. Можно научить в случае необходимости ребенка самого поддержи­вать одну руку другой или помогать свободной рукой действиям работающей.
Начинать пальчиковые игры надо с разминки пальцев: сгибания и разгибания. Можно использовать для этого упражнения резиновые игрушки с пищалками.

РАССЛАБЛЕНИЕ ПАЛЬЦЕВ И КИСТЕЙ РУК
Ребенок воспроизводит действия с каким-либо реальным предметом.
"Красим забор"  движение кисти руки вверх-вниз, вправо-влево.
"Погладим котенка"  плавные движения поглаживания выполняются сначала одной, потом другой рукой.
"Курочка пьет водичку" локти опираются на стол, паль­цы сложены в виде клюва; ритмичные наклоны рук вперед.
"Музыканты"  движениями рук ребенок копирует игру на различных музыкальных инструментах.
"Солим суп"  локти опираются о стол, пальцы обеих рук воспроизводят соответствующие движения.

УДЕРЖАНИЕ ПОЗЫ КИСТИ РУКИ
Те упражнения, которые делают одной рукой, ребенок должен научиться выполнять каждой рукой, сначала поочередно, затем  двумя руками одновременно.
Выполнение каждого упражнения можно предварить стихотворением или загадкой.

КОЛЬЦО
Рука опирается на локоть, пальцы зажаты в кулак. Сна­чала выпрямляются большой и указательный пальцы, со­единяются в кольцо. Остальные пальцы распрямляются и разводятся в стороны

ДОМ
Ладони направлены под углом, кончики пальцев соприкасаются, средний палец правой руки поднят вверх (труба), кончики мизинцев касаются друг друга, выполняя пря­мую линию: балкон . 
Чтобы дом построить новый,
Запасают тес дубовый,
 Кирпичи, железо, краску,
Гвозди, паклю и замазку.
А потом, потом, потом
Начинают строить дом.
  
ОЧКИ
Большой палец правой и левой руки вместе с остальными образуют колечко.     Колечки поднести к глазам
На коне верхом
Сидит Пахом,
Книги читает,
А грамоты не знает.

ФЛАЖОК
Четыре пальца (указательный, средний, безымянный и мизинец)  вместе, большой опущен вниз. Тыльная сторона ладони к себе
Горит на солнышке флажок,
Как будто я
Огонь зажег.
А.Барто

ЛОДКА
Обе ладони поставлены на ребро, большие пальцы при­жаты к ладоням как ковшик
Лодочка плывет по речке,
Оставляя на воде колечки.

ПАРОХОД  
Обе ладони поставлены на ребро, мизинцы прижаты (как ковшик), а большие пальцы подняты вверх
Паровоз
Без колес!
Вот так чудо-паровоз!
 Не с ума ли он сошел –
Прямо по морю пошел!

СТУЛ
Левая ладонь вертикально вверх. К ее нижней части приставляется кулачок (большим пальцем к себе). Если ребенок легко выполняет это упражнение, можно менять положение рук попеременно на счет "раз"
Есть у него спина,
А не лежит никогда,
Есть четыре ноги,
А не ходят и три.
Но всегда он стоит,
Всем сидеть велит.

СТОЛ
Левая рука сжата в кулачок. Сверху на кулачок опускается ладошка. Если ребенок легко выполняет это упражнение, можно менять положение рук: правая рука в кулачке, левая ладонь сверху кулачка. Можно делать попеременно на счет "раз" (рис. 8).
В лесу родился,
В лесу вырос,
В дом приходил,
Всех вокруг себя посадил.

ГРАБЛИ
Ладонь вниз, пальчики согнуты, "гребут"
Листья падают в саду,
Я их граблями сгребу.

ЦЕПОЧКА
Большой и указательный пальцы левой руки соединены в кольце. Через него попеременно пропускаются колечки из пальчиков правой руки: большой  указательный, боль­шой  средний и т.д. Это упражнение можно варьировать, меняя положение пальчиков. В этом упражнении участвуют все пальчики
Пальчики перебираем
И цепочку получаем.

СКВОРЕЧНИК
Ладошки вертикально поставлены друг против друга, мизинцы прижаты (как лодочка), а большие пальцы загнуты внутрь
Скворец в скворечнике живет
И песню звонкую поет.

ШАРИК
Все пальчики обеих рук сжаты в "щепотке" и соприкасаются кончиками. В этом положении дуем на них, при этом пальчики принимают форму шара. Воздух "выходит", и пальчики принимают исходное положение
Шар надутый две подружки
Отнимали друг у дружки –
Весь перецарапали!
Лопнул шар, а две подружки
Посмотрели  нет игрушки,
Сели и заплакали... А.Шибаев

ЕЛКА
Ладони на себя, пальчики пропускаются между собой (ладони под углом друг к другу). Пальчики выставляются вперед. Локотки к корпусу не прижимаются
Весной цветет,
Летом плод дает,
Осенью не увядает,
Зимой не умирает.

КОРЗИНКА
Ладони на себя, пальчики переплетаются и локотки разводятся в стороны. Ладони как бы разъезжаются, и между пальцами образуются зазоры. Большие пальчики образуют ручку
В лес корзинку я беру
И грибы в нее кладу.

КОЛОКОЛЬЧИК
Тыльные стороны рук обращены вверх, пальцы обеих рук скрещены. Средний палец правой руки опущен вниз, и ребенок его свободно качает
Колокольчик голубой
Поклонился нам с тобой.
Колокольчики-цветы
Очень вежливы... А ты?Е. Серова

СОБАКА
Левая ладонь на ребро. Большой палец вверх, чуть согнут. Указательный палец согнут, средний и безымянный  вместе. Мизинец попеременно опускается и поднимается
Четыре четырки,
Две растопырки,
Седьмой  вертун,
А сам  ворчун.

КОШКА
Средний и безымянный пальцы упираются в большой Указательный и мизинец подняты вверх
У нашей Анютки
Зверь в атласной шубке,
Возле печи греется,
Без водички моется.

МЫШКА
Средний и безымянный пальцы упираются в большой. Указательный и мизинец согнуты в дуги и прижаты к среднему и безымянному пальцам
Маленький шарик
Под полом шарит.

ЗАЙКА И УШКИ
Пальчики в кулачок. Выставить вверх указательный и средний пальцы. Ими шевелить в стороны и вперед
Маленький,
Беленький
По лесочку прыг-прыг,
По снежочку тык-тык.

ЗАЙКА В НОРКЕ
Левая ладонь почти горизонтальная, правая тоже. Указательный и мизинец правой руки упираются в указательный и мизинец левой. Средний и безымянный пальцы правой руки подняты и разведены в стороны (ушки). Большой палец прижат
Зайка, заинька дружок!
Посиди со мной часок. –
Ни минуты не могу –
В гости к ежику бегу.
Он вчера меня встречал,
Есть морошку приглашал.
Ф.Бобылев

ЗАЙКА И БАРАБАН
Пальчики в кулачок. Указательный и средний пальцы вверх, они прижаты. Безымянным и мизинцем стучит по большому пальцу
Зайка взял свой барабан
И ударил: трам-трам-трам!
  
КОЗА
Внутренняя сторона ладони опущена вниз. Указательный и мизинец выставлены вперед. Средний и безымянный прижаты к ладони и обхвачены большим
Тили-тили, тили-тили,
Три козы траву косили
По лугам-лужочкам,
По зеленым кочкам,
Козушки молоденькие,
Хвостики коротенькие.

ЗАЙКА И ЗЕРКАЛО
Левая ладонь кверху, делаем "козу". Сверху на нее на­кладываем правую руку, которая тоже изображает "козу'' (тыльной стороной вверх). Выставляем вверх и вниз средние и безымянные пальцы обеих рук и ими двигаем в противоположные стороны
Зайка в зеркальце глядит
И ушами шевелит.

ЛОШАДЬ
Правая ладонь на ребре на себя. Большой палец кверху. Сверху на нее накладывается левая ладонь под углом, образуя пальчиками гриву. Большой палец кверху. Два больших пальца образуют уши
Четыре ноги,
Пятая грива,
Шестой хвост,
Погоняй, не бойсь.

ГУСЬ
Предплечье поставлено вертикально на локоть. Ладонь под прямым углом. Указательный палец то опирается на большой палец, то поднимается, имитируя движения клю­ва гуся. Все пальцы прижаты друг к другу
В воде купался,
 Да сух остался.

ПЕТУШОК
Ладонь вверх. Указательный палец опирается на большой. Остальные пальцы растопырены в стороны и подняты вверх
Встает на заре,
Поет во дворе,
На голове гребешок,
Кто же это?  Петушок.

КУРОЧКА
Ладонь располагается горизонтально. Большой и указа­тельный пальцы образуют глаз. Следующие пальцы накла­дываются друг на друга в полусогнутом положении
Вышла курочка гулять,
Свежей травки пощипать,
А за ней ребятки –
Желтые цыплятки.
  
ШМЕЛЬ
Выставить средний палец, зажать его между указательным и безымянным, вращать им в разные стороны
Жужужу, жужужу,
На лужайке я жужжу!
На лужайке я жужжу!
Над ромашками кружу!
Безобидно я жужжал,
Что ж ты. Женя, убежал?
Ю.Какотов

ЖУК
Пальчики в кулачок. Указательный и мизинец разведены в стороны, ребенок шевелит ими
Идет воин,
Землю роет,
А сам воет.
Два рога  не бык,
Шесть ног без копыт.

ПТЕНЧИКИ В ГНЕЗДЕ
Обхватить все пальчики правой руки левой ладонью и ими шевелить
Птичка над моим окошком
Гнездышко для деток вьет,
То соломку тащит в ножках,
То пушок в носу несет.
В. Тумайский

КРАБ
Ладони вниз, пальцы перекрещены и опущены вниз. Большие пальцы к себе. Передвигаем на пальчиках ладони в одну сторону, затем в другую
Краб ползет, ползет по дну,
Выставив свою клешню

ЗАМОК
Ладошки прижаты друг к другу. Пальцы переплетены. Перебираем ими
Висит калач,
Укусить нельзя
И пройти нельзя.

СЛОН
Ладонь на себя. Средний палец опущен. С одной сторо­ны он зажат мизинцем и безымянным, а с другой  указа­тельным и большим. Шевелить средним пальцем. Качаем всей кистью
Больше всех на суше он,
Очень, очень добрый слон.
Видно, даже у зверей
Тот и больше, кто добрей.
 Б.Заходер
  

ДЕРЕВО
Прижать руки тыльной стороной друг к другу. Пальцы растопырены и подняты вверх. Шевелить кистями и пальцами
У красы-березки
Платье серебрится.
У красы-березки
Зелены косицы.
Со двора к березке
Выскочили козы.
Стали грызть березку,
А березка  в слезы.
П.Воронько
  
ПТИЦА
Ладони повернуты к себе, большие пальцы выпрямлены от себя и переплетены (как бы цепляются друг за дружку), большие пальцы  головка, остальные сомкнутые пальцы  крылья. Помахать ими
Всех прилетных птиц черней,
Чистит пашню от червей,
Взад-вперед по пашне вскачь,
А зовется птица  грач.

ФИЛИН  
Руки в кулачки, прижаты. Большие пальчики  вверх (ушки), указательные пальцы вместе и вперед: они образуют клюв филина
Днем спит,
Ночью летает,
Прохожих пугает.

ВОЛК И ЛИСА
Волк. Делаем "пароходик", большие пальцы разводим в стороны. Указательные пальцы сгибаются внутрь ладоней и образуют лоб, а остальные в виде "лодочки"  верхнюю и нижнюю челюсти (рис. 37).
Лиса. Выполняем то же самое, но внутрь ладони сгибаем еще мизинцы, чтобы мордочка у лисы бьла острее. Большие пальцы чуть сгибаем.
Одна фигурка превращается в другую
"Лизавета, здравствуй!"
"Как дела, зубастый?" –
"Хорошо идут дела,
Голова пока цела!"

КРОКОДИЛ
Ладонь выставлена вперед горизонтально полу. Боль­шой палец под ладонью. Указательный и мизинец согнуты (глаза) и прижаты соответственно к среднему и безымянно­му
Крокодил плывет по речке,
Выпучив свои глаза.
Он зеленый весь, как тина,
От макушки, до хвоста.

Тонкие движения рук также хорошо развивают занятия в теневом театре

АВТОМАТИЗАЦИЯ 

ДВИЖЕНИЙ ПАЛЬЦЕВ


Упражнения состоят из серии последовательных движений и сопровождаются стихами, потешками, считалочками, ритм которых соответствует ритму выполняемого упражнения.
ПАЛЬЧИКИ ПОЗДОРОВАЛИСЬ
Кончик большого пальца последовательно прикасается к кончикам остальных пальцев. Упражнение можно выполи пять иначе: кисти обеих рук подняты вверх и обращены ладонями друг к другу, пальцы разведены. Поочередно одноименные пальцы соприкасаются, постукивая друг друга.
Придумано кем-то
Просто и мудро
При встрече здороваться:
-Доброе утро.
-Доброе утро!-
Солнцу и птицам.
- Доброе утро!-
- Улыбчивым лицам.
- И каждый становится
Добрым, доверчивым...
Пусть доброе утро
Длится до вечера. Н. Красилышков

ЧЕЛОВЕЧЕК БЕЖИТ
Указательный и средний пальцы "бегают" по столу. Упражнение выполняется сначала одной, затем другой рукой, наконец - двумя руками вместе.
Жил на свете человек,
Скрюченные ножки,
И гулял он целый век
По скрюченной дорожке.
А за скрюченной рекой
В скрюченном домишке
Жили летом и зимой
Скрюченные мышки.

ЦВЕТОК РАСПУСТИЛСЯ
Пальцы зажаты в кулак. Каждый палец поочередно выпрямляется и отводится в сторону, как лепестки цветка, большой палец и мизинец выпрямляются одновременно. Это упражнение можно выполнять иначе: ладони обеих рук подняты вверх и прижаты друг к другу кончиками пальцев и основаниями ладоней - цветок закрыт. Одноименные пальцы на обеих руках одновременно отводятся назад - цветок распустился.
У нас в палисаднике
Возле терраски
Растут голубые
Анютины глазки.
Они распускаются
Быстро, как в сказке.


Немає коментарів:

Дописати коментар