неділя, 23 червня 2019 р.

КОНСПЕКТИ УРОКІВ "ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я" №17-34. 1 КЛАС


Урок 17. Безпека ігор та розваг
Мета: учити учнів вибирати безпечні місця для ігор; формувати вміння і навички, які допоможуть уникнути небезпечних ситуацій під час ігор; виховувати обережність, вміння чинити розсудливо.

Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

— Розгляньте малюнки на с. 68–69. У цьому розділі ви дізнаєтеся: де без­печно гратися; як викликати рятувальників; як діяти, якщо заблукав; про правила безпеки вдома і в школі; про правила дорожньої безпеки; як поводи­тися з незнайомцями.


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 70–71)
— Ви, мабуть, любите разом зі своїми друзями та однокласниками бігати, стрибати, грати в різні ігри. Ігри допомагають стати спритнішим, кмітливі­шим, витривалішим.
— Які місця для ігор потрібно обирати?
— Розгляньте малюнки на с. 70.
— Де у вашому дворі можна кататись на велосипеді, роликах, санчатах?
— Які небезпеки чатують на вас у дворі?
— Як їх можна уникнути?
— Для ігор і розваг обирайте безпечні місця. Гратися можна на дитячому майданчику, у дворі вашого дому, на шкільному подвір’ї та стадіоні.
Читання веселих коломийок Л. Вознюк (с. 71)
— Що висміюється у коломийках?
— Розгляньте малюнки на с. 71.
— Якими рослинами можна обпектися чи подряпатися?
— Чому небезпечно гратися з м’ячем біля вікон і доріг?
— Які небезпечні предмети можуть лежати на землі?
— Не грайся гострими предметами! Небезпечно брати до рук бите скло, шприци, леза.

Раз, два — усі пірнають.
Три, чотири — виринають.
(Присідання.)
П’ять, шість — на воді,
Міцніють крильця молоді.
(Рухи руками.)
Сім, вісім, що є сили,
Всі до берега приплили.
Дев’ять, десять — розгорнулись,
Обсушились, потягнулись,
(Руки на поясі, ходьба на місці.)
І розбіглись хто-куди.
(Сісти за парти.)
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 72–73)
— Розкажіть, де ви граєтеся зі своїми друзями. Чи завжди ви говорите сво­їм батькам чи комусь із рідних про місце для гри?
— Що ви зробите, якщо:
друзі запросять вас гратися на будівельний майданчик; yy
побачите, що ваші однокласники грають у «футбол» порожньою скляною yyпляшкою?
— Учіться відмовлятись, якщо вам пропонують погратися в небезпечному місці чи вийти з двору без дозволу батьків.
Як сказати «Ні» (с. 72)
Просто скажи: «Ні!»
Відмовся і поясни: «Ні! Мені не можна йти з двору».
Відмовся і йди геть: «Ні! Я йду додому!».
Відмовся і відмов друга: «Я не піду, і тобі не можна!».
Вивчення корисних порад
Корисні поради




— Без дозволу батьків не відходьте далеко від дому. Це небезпечно. Завжди говоріть батькам, куди йдете і з ким. Не можна гратися у підвалах, на гори­щах, а також біля звалищ, смітників, на проїжджій частині вулиць і доріг. Ні­коли не грайтеся у покинутих будівлях, на даху, на будівельних майданчиках. У селі грайтеся на своєму подвір’ї або недалеко від дому. Не можна гратися бі­ля колодязя, дражнити тварин, без дозволу батьків самостійно ходити до лісу, на річку чи озеро.
— Розгляньте малюнки на с. 73. Які правила проілюстровано? Складіть речення.
2. Гра «Продовж речення»


V. Підсумок уроку
— Які правила безпечної поведінки ви запам’ятали?
— Які небезпечні місця є у вашому дворі?
— Які поради допоможуть вам уникнути небезпечних ситуацій під час ігор?



Мета: ознайомити учнів з причинами виникнення небезпечних ситуацій; учити наво­дити приклади небезпечних ситуацій у побуті (пожежа, несправність електропри­ладів, витік газу, порушення водопостачання); формувати вміння і навички, які до­поможуть уникнути небезпечних ситуацій удома; виховувати обережність, вміння чинити розсудливо.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Як ви розумієте слово небезпека? (Небезпека — це ситуація, у якій лю­дині хтось або щось загрожує.)

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 74–75)
— Розгляньте малюнок на с. 74.
— Ілюстраціями до якого мультфільму є ці малюнки?
— Як звали хороброго мангуста?
— Від якої небезпеки він урятував людей?
Читання оповідання Л. Толстого «Пожежні собаки» (с. 128)
— Кого рятували пожежні собаки?
— Які небезпечні ситуації зображені на малюнку?
— Небезпечна ситуація — це можливість виникнення якоїсь біди, загрози для життя і здоров’я людини.
— Для кожної ситуації знайдіть той автомобіль, що прибуде на виклик.
— Якщо ви самі вдома і трапилося щось небезпечне, повідомте про це бать­ків по телефону. Запам’ятайте номер телефону, за яким можна викликати до­помогу в разі виникнення якоїсь загрози: 112 (один один два) — екстрена (не­відкладна) допомога.
Пам’ятайте: марно телефонувати за цим номером заборонено!
«Два» — нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три–чотири» — прямо стати,
Будем знову працювати.

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Продовження роботи за підручником (с. 76–77)
Читання віршів на с. 76, 129
— Яка небезпека сталася з козою?
— Хто з козенят спричинив пожежу?
— Хто злякався вогню і сховався?
— Хто не розгубився і викликав пожежників?
— Як викликати рятувальників?
— Якщо сталася пожежа:
·       негайно залиш місце пожежі;
·       поклич на допомогу дорослих;
·       зателефонуй за номером 112, назви місце пожежі (адресу), своє прізвище.
Невелике полум’я можна залити водою, засипати землею або піском.
Робота в парах
— У парі з однокласником потренуйтеся викликати служби порятунку.
Вивчення корисних порад
Корисні поради



— Розгляньте малюнки на с. 76–77. Які поради проілюстровано? Складіть речення.
V. Підсумок уроку





Мета: учити учнів називати людей, до яких можна звернутися по допомогу, якщо заблу­кав чи загубився; розвивати здатність орієнтуватися у складних ситуаціях; спонука­ти до виконання правил поведінки в автономній ситуації у населеному пункті; вихо­вувати сміливість, обережність.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку



III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 78–81)
— Розгляньте малюнки на с. 79. Як ви гадаєте, що сталося із хлопчиком?
— До кого він звернувся за допомогою?
— Якщо ви заблукали, загубилися, відстали від класу й опинилися без до­рослих у незнайомому місці, скористайтеся такими порадами:
·       не плач — ти вже досить самостійна дитина. Звернися по допомогу (найкра­ще — до міліціонера);
·       негайно зателефонуй батькам або іншим родичам чи знайомим.
— Якщо ви загубилися або виявилися одні далеко від будинку, що необхід­но робити в першу чергу? (Відповіді дітей.)
— Прочитайте корисні поради на с. 79. Розкажіть їх, використовуючи малюнки.
— Передусім не лякайтеся і не плачте! Цим справі не допоможеш. Навколо вас завжди є люди.
— Але до кого можна звернутися по допомогу? (Відповіді дітей.)
— Розгляньте малюнки на с. 80.
— До кого можна звернутися по допомогу?
— Найкраще підійти до міліціонера. Адже у нього служба така — всім до­помагати. Але якщо його близько немає, то можна підійти до мам і бабусь, які гуляють у дворі з такими ж, як ти, дітьми. Якщо ви загубилися у великому ма­газині, підійдіть до продавця або касира.
Пам’ятайте, що зовнішня привабливість перехожого не завжди говорить про його добрі наміри. Тому, якщо ви загубилися на вулиці, то звертатися за допомогою можна не до будь-якого дорослого, а тільки, наприклад, до міліціо­нера, продавця, жінки з дитиною.
Якщо заблукаєте, не можна заходити у квартиру до незнайомих людей, сі­дати в машину до незнайомців, щоб дістатися додому. Запам’ятайте свою адре­су та номери телефонів батьків.
— Як треба поводитися, коли заблукаєш?
— До кого можна звернутися по допомогу?
— Як треба попросити про допомогу?
— Що слід сказати про себе?
Висновок. Якщо ви заблукали, треба попросити допомоги в тих, хто у цьо­му місці працює. Але ви й самі можете «знайтися». Треба добре знати свій номер домашнього телефону, телефони рідних, робочі телефони батьків.
Вивчення корисних порад
— Розгляньте малюнки на с. 81 і прочитайте корисні поради.
— Які з них ви запам’ятали? Розкажіть за малюнками.
Гра «Я одного разу загубився»
Я одного разу загубився — (зображувати переляк).
Тільки швидко здогадався — (злегка ударити себе по лобу, посміхнутися).
Подивився туди-сюди — (повороти).
Немає мами — от біда, — (розвести руки в сторони внизу).
Побіг направо я — (біг на місці).
Мама не знайшлась моя — (руку «козирком»).
Побіг наліво я — (біг на місці).
Мама не знайшлася моя — (руку «козирком»).
Обернувся я навкруги — (поворот навколо себе).
Може побачу раптом її — (руку «козирком»).
Немає. Я вирішив стояти — (руки схрестити на грудях).
І на місці маму чекати.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Тест «Так чи ні?»
Якщо ти загубився...






V. Підсумок уроку
— Що ви робитимете, якщо заблукаєте або загубитеся?
— У кого попросите про допомогу?
— Як попросите про допомогу?
— Що скажете про себе?



Мета: ознайомити учнів з правилами безпечної поведінки вдома; формувати вміння і навички, які допоможуть уникнути побутових небезпек під час відсутності батьків; спонукати учнів до виконання правил поведінки вдома; виховувати обережність, вміння чинити розсудливо.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Що таке небезпечні ситуації? (Це, коли життю і здоров’ю людини є загроза.)
— Що повинна робити людина, щоб уникнути небезпеки? (Дотримуватися правил безпеки. Має бути готова до небезпеки.)

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 82–85)
Читання вірша О. Орача (с. 82)
— Про яких тварин ідеться у вірші?
— Де вони живуть? Складіть речення.
— Розгляньте малюнки на с. 82.
— Які будинки на них зображено?
— У якому будинку ви живете?
— Намалюйте свій будинок і розкажіть: скільки в ньому поверхів; чи є в будинку газ, гаряча і холодна вода.
— У кожному будинку є місця, де бігати і гратися небезпечно.
— Розгляньте малюнок на с. 83.
— Які приміщення є в цьому будинку?
— Чому кухня — це небезпечне місце для ігор і розваг?
— Що може бути небезпечним у ванній кімнаті?
— Чому не можна гратися на балконі, біля відчинених вікон, на підвіконні?
— Чому не можна заходити без дозволу в підсобні приміщення: підвал, гараж, комору?
— Разом із дорослими обстежте вашу оселю. Дізнайтеся, де вам можна гратися, а куди ходити не слід.
— Які місця у вашій квартирі можуть стати небезпечними для розваг?
— Трапляються випадки, коли ви, перебуваючи вдома, можете ненавмисно завдати шкоди собі чи іншим людям.
— Назвіть предмети, зображені на малюнку на с. 84.
— Чому небезпечно гратися цими предметами?
— Знайдіть на малюнку те,...:
·       що може уразити струмом;
·       що може спричинити пожежу;
·       чим можна порізатися або вколотися;
·       чим можна отруїтися.
— Які предмети, що колють і ріжуть, зображені на малюнку?
— Чим можна продовжити цей перелік? (Ніж, голка, в’язальні спиці, цвях, шпилька, пила, кнопки, шило тощо)
— Яких правил ви повинні дотримуватися, щоб залишатися в безпеці?
— Небезпечно!
·       Вмикати самостійно електроприлади.
·       Гратися на кухні, у ванній кімнаті, а також на підвіконні, балконі, горищі.
·       Відчиняти і зачиняти самостійно вікна.
·       Сідати на підвіконня, перехилятися через нього.
·       Викидати будь-що через відчинене вікно чи з балкона.
— Поясніть, як ви розумієте ці правила.
Вивчення корисних порад (с. 85)
— Розгляньте малюнки на с. 85 і прочитайте корисні поради, що відповіда­ють кожному малюнку.
— Порядок у будинку потрібний не лише для краси, але й для безпеки.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Гра «Підкажи словечко»
·       Не можна брати пральний порошок, оскільки він… (отруйний).
·       …людина намагається уберегти себе від небезпек. (Обережна)
·       Щоб різати папір, тобі потрібні… (ножиці).
·       Якщо ти обережний і… (уважний) навіть удома, з тобою нічого поганого не станеться.
·       Ніж — це… (гострий) предмет.
·       Електрична… (розетка) може бути небезпечною, якщо сунути в неї пальці.
·       Висовуватися у відчинене... (вікно), якщо немає ґрат, дуже небезпечно.
2. Мудрі поради



V. Підсумок уроку
— Які небезпечні ситуації загрожують вам удома?
— Яких правил ви повинні дотримуватися, щоб колючі, гострі і ріжучі предмети залишилися безпечними?
— Які правила треба виконувати, щоб не отруїтися ліками та шкідливими речовинами?
— Чому кухня — це небезпечне місце для ігор і розваг?
— Чому не можна гратися на балконі, біля відчинених вікон, на підвіконні?



Мета: ознайомити учнів з правилами безпечної поведінки в школі; учити обирати без­печні місця для рухливих ігор і розваг; розвивати спостережливість, самостійність; виховувати культуру поведінки в школі.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 86–89)
— Розгляньте малюнок на с. 86.
— Що на ньому зображено?
— Знайдіть на малюнку майданчик для ігор, сквер, спортивний майдан­чик, господарські приміщення, стоянку для автомобілів.
— Де на цьому подвір’ї гратися не слід? Поясніть чому.
— Чим двір нашої школи подібний до того, що зображений на малюнку?
— Чим відрізняється?
— Розгляньте малюнок на с. 87.
— Розкажіть, як діти відпочивають на шкільному подвір’ї.
— Небезпека може загрожувати вам на шкільному дворі на уроці фізкуль­тури, коли ви йдете зі школи додому або граєте в рухливі ігри.
Запам’ятайте правила безпечної поведінки.




·       Не грайтеся палицями, рогатками, гострими і важкими предметами.
·       Не гуляйте і не грайтеся на будівельних майданчиках, поблизу проїжджої частини дороги, місць, де проводяться будівельні роботи.

·       Грайтеся та відпочивайте тільки на дитячому або спортивному майданчику.
·       Оминайте смітники — там бруд, сморід, багато мікробів.


·       Пам’ятайте про правила поведінки на гойдалках: тримайтеся міцно руками, не ставайте на дошку ногами, не зіскакуйте на ходу, не підходьте близько до гойдалки, якщо хтось на ній гойдається.
МЛИН

Рівно нахилились.
І на млин усі гуртом
Враз перетворились!
Вітер дме і завиває,
Млин повільно повертає.
(В. п. — нахил уперед, руки в сторони, стійка — ноги нарізно.)
(1 — правою рукою торкнутися підлоги, ліва рука — в сторону назад;
2 — зміна положення рук.
Повторити 4–6 разів.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 88–89)
1) Що робити на перерві?
— Прочитайте вірш А. Костецького на с. 88.
— Поясніть хлопчикові, чим можна зайнятися на перерві. Скористайтеся малюнками на с. 88.
2) Вивчення корисних порад.
— Розгляньте малюнки на с. 89 і прочитайте корисні поради, що відповіда­ють кожному малюнку.
2. Робота над прислів’ям

V. Підсумок уроку
— На якій вулиці розташована наша школа?
— Що знаходиться біля неї?
— Де на шкільному подвір’ї гратися не слід?
— Які правила безпечної поведінки ви виконуєте на уроці фізкультури?
— Які небезпечні місця є біля нашої школи?
— Де ви граєтеся з друзями, коли гуляєте?
— Як ви поводитеся на гойдалці?
— Які правила ви запам’ятали?
Додаток до уроку 21
Тестування
— Позначте червоним кольором правила, які, на вашу думку, особливо важливі.
·       Щоб уникнути травм у школі...
·       Не бери у школу гострих, скляних предметів.
·       Не принось до школи сірники.
·       Не принось до школи хлопавки, петарди.
·       Не грайся біля дверей, вікон.
·       Не бігай, особливо біля дверей і по сходах.
·       Не штовхайся і не підставляй підніжки.
Висновок: від дотримання правил поведінки в школі та правил техніки без­пеки на уроці праці залежить здоров’я школяра.



Мета: учити учнів розпізнавати основні частини дороги (проїжджа частина, бордюр, тротуар, перехрестя, перехід), дорожні знаки, що позначають пішохідний пере­хід, сигнали світлофора; спонукати дітей до виконання правил безпечного перехо­ду проїжджої частини дороги у місті чи селі.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 90–91)
— Розгляньте малюнок на с. 90.
— Знайдіть на малюнку складові дороги: проїжджу частину, бордюр, тро­туар, перехрестя, пішохідний перехід.
Читання вірша Л. Вознюк (с. 91)
— Про яку складову дороги йдеться у вірші?
— Розгляньте малюнок на с. 91 угорі. Прочитайте правила.
— У вулиць є проїжджа частина і тротуар. Тротуар призначений для руху пішоходів, а проїжджа частина — для руху транспорту. Тротуар відокремле­ний від проїжджої частини бордюром — рядом невисоких каменів чи плит.
Учитель малює на дошці вулицю: позначає проїжджу частину, тротуар, перехрес­тя і переходи.
— Хто покаже, де мають їхати машини, а де ходять люди?
— Розгляньте малюнок на с. 91 унизу.
— Кому загрожує небезпека? Поясніть чому.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 92–95)
— Відгадайте першу загадку Л. Вознюк.
— Які слова вам підказали, що це перехід?
— Переходити вулицю слід лише на пішохідних переходах, які бувають: наземними, підземними, надземними.
— Розгляньте малюнки на с. 92.
— Які переходи зображено?
— Знайдіть на малюнках дорожні знаки, якими позначають підземний і надземний переходи.
— Відгадайте другу загадку Л. Вознюк.
— Які слова вам підказали відгадку?
— Запам’ятайте, що переходити вулицю можна там, де є лінії — покажчи­ки переходу.
Такий перехід називається «зебра». Цей перехід зроблено так, щоб пішо­ходи бачили, де переходити вулицю, щоб водії транспорту також його бачили і помічали, заздалегідь знижаючи швидкість.
— Розгляньте малюнок на с. 93. Прочитайте правила переходу дороги на пішохідному переході.
— Вулицю потрібно переходити спокійно, кроком. У жодному разі не пере­бігати її.
— Прочитайте вірш Л. Вознюк на с. 94.
— Скільки сигналів є у світлофора?
— Що каже червоне світло?
— Що каже жовте світло?
— Що каже зелене світло?
— Розгляньте малюнок на с. 94.
— Знайдіть на малюнках світлофор для пішоходів. Чим він відрізняється від звичайного?
— Якщо пішохідний перехід обладнано світлофором, переходьте дорогу лише на його зелений сигнал. У місцях, де відсутні пішохідні переходи, пере­ходьте дорогу, коли немає транспорту.
Вивчення корисних порад (с. 95)
— Розгляньте малюнки на с. 95 і прочитайте корисні поради, що відповіда­ють кожному малюнку.
2. Вправа «Мікрофон»
V. Підсумок уроку
— Які бувають переходи?
— Як ви переходите дорогу, на якій немає світлофора?
— Якими переходами ви користуєтеся дорогою до школи?


Мета: ознайомити учнів із видами громадського транспорту; допомогти їм засвоїти правила поведінки і користування громадським транспортом; виховувати культуру поведінки у громадському транспорті.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Які види громадського транспорту ви знаєте? (Метро, автобуси, тро­лейбуси, трамваї, таксі, мікроавтобуси)

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 96–99)
— Розгляньте малюнок на с. 96.
— Який транспорт зображено на цьому малюнку?
— Який громадський транспорт є там, де ви живете?
— Чи користуєтеся ви транспортом, щоб дістатися школи? Якщо так, роз­кажіть яким?
— Прочитайте і відгадайте загадку Л. Вознюк.
— Розгляньте малюнки на с. 97.
— Знайдіть малюнки дорожніх знаків, якими позначають зупинки автобу­са, трамвая, тролейбуса.
— Хто правильно переходить дорогу біля зупинки?
— Які небезпеки загрожують іншому хлопчикові?
— Ви, напевно, користуєтеся різними видами громадського транспорту. Аби проїзд ними був безпечним, запам’ятайте: чекати на транспорт — автобус, тролейбус, трамвай, маршрутне таксі — треба на зупинках.
На зупинці не бігати, не галасувати, не штовхати людей. Не вибігати на проїжджу частину.
— Розгляньте малюнок на с. 98 і прочитайте вірш Г. Бойка.
— Яке правило поведінки порушують діти?
— Прочитайте це правило на с. 98.
Вивчення корисних порад
— Розгляньте малюнки на с. 99.
— Розкажіть за малюнками правила користування громадським транспортом.
— Прочитайте відповідні поради на с. 99.
— Навчіться входити у громадський транспорт і виходити з громадського транспорту: спочатку слід пропустити пасажирів, які виходять з транспорту, а потім уже заходити. Під час посадки не штовхатися, допомагати людям по­хилого віку, пропускати вперед дівчаток, жінок.
У громадському транспорті будьте чемні, не штовхайтеся, не бігайте по са­лону, не смітіть, не висовуйтеся з вікна, не спирайтеся на двері.
— Які правила поведінки в транспорті ви виконуєте?
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Вивчення правил поведінки
Чемно й лагідно триматись.
Без квиточка, знає кожен,
Їхать в транспорті не можна.
Старшим людям, як годиться,
Треба місцем поступиться.
Хочеш вийти — не штовхайся,
Потихеньку просувайся.
Як зійшов — шукати слід
Пішохідний перехід.

— Про які правила поведінки йдеться у цьому вірші? Складіть речення.
— Розкажіть, якими видами транспорту користуєтеся ви.


2. Робота над загадками
На роботу всіх везе.
Не на курячих ногах,
У гумових чобітках. (Автобус)
Містом біжать,
Хлопчики й дівчатка
В будиночках сидять. (Трамвай)

— Де треба чекати на транспорт?
V. Підсумок уроку


— Як потрібно поводитися під час посадки?
— Кому допомагати під час посадки?
— Кого слід пропускати вперед під час посадки?
— Де треба чекати на пасажирський транспорт?


Мета: учити учнів обирати безпечний маршрут від дому до школи; спонукати учнів до виконання правил поведінки з незнайомими людьми; виховувати обережність, обачливість.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
А як устане, то й до неба дістане. (Дорога)
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 100–101)
— Розгляньте малюнки на с. 100. (Діти запізнюються на урок.)
— Який шлях до школи найкоротший, а який — найбезпечніший?
— Розкажіть, як ви ходите до школи. Які небезпеки можуть загрожувати вам на цьому шляху? Як їх можна уникнути?
— Щодня вранці ви йдете до школи і після уроків повертаєтеся додому. На вашому шляху можуть траплятися небезпечні місця — дороги, будівельні май­данчики, каналізаційні люки тощо. Ці перешкоди вимагають від вас уваги та обережності.
— Розгляньте малюнок на с. 101.
— Скільки на малюнку автомобілів?
— Скільки пішоходів?
— Як вони переходять дорогу?
— Скільки дорожніх знаків?
— Що вони означають?
— Біля дороги будьте уважними і зосередженими. Вивчайте разом із дорос­лими правила дорожнього руху.
ВОРОНА
(Руки на пояс, а ногами при­танцьовувати.)
— Що, Вороно-Каркароно, принесла?
(Робити рухи руками від грудей і назад.)
— Покружляла, покружляла угорі.
Горобців порозганяла у дворі.
(Побігти до дошки і назад.)
Зустріла півня-розбишаку-пісняра
(Імітувати зустріч з півнем.)
І чкурнула, дременула із двора.
(Займати місця за партами.)
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 102–103)
— Розгляньте малюнки на с. 102.
— Ілюстраціями до яких казок є ці малюнки?
— Якої шкоди завдали незнайомці Червоній Шапочці, Колобку, Білосніжці?
— Які небезпеки чатували на Буратіно, коли він не пішов до школи?
— Хто намагався його обдурити й обікрасти?
Вивчення корисних порад
— Люди бувають різні. Найбільше серед них, звісно, добрих і хороших. Але трапляються й погані, злі люди.
Щоб не стати жертвою недобрих людей, скористайтеся корисними порадами.
— Розгляньте малюнки на с. 103 і прочитайте корисні поради, що відповідають кожному малюнку.
2. Розповідь учителя
— Треба бути завжди на виду, не усамітнюватися навіть тоді, коли дуже хо­четься побути наодинці.
Завжди обирайте безпечні місця, куди б не йшли. Проаналізуйте, де краще йти.
Обирайте той шлях, де менше перешкод, де безпечніше.
Переходьте вулицю по пішохідних переходах, підземних переходах, по ес­такадах (місток для пішоходів над дорогою), а якщо встановлений світлофор — на зелене світло для пішоходів, де є відповідні знаки і дорожня розмітка.
Ніколи не поспішайте, тим самим наражаючи себе на небезпеку. Краще ви­йдіть на п’ятнадцять хвилин раніше, щоб встигнути і мати про запас кілька вільних хвилин на непередбачені ситуації.
Не скорочуйте шлях, а йдіть завжди звичною дорогою.
Якщо в під’їзді чи у переході вам зустрілися незнайомі люди, краще зро­біть вигляд, що ви щось забули і вийдіть, щоб не наражатися на небезпеку, а самі зателефонуйте батькам, щоб вас зустріли.
Дорогою додому чи до школи обов’язково зверніть увагу і добре запам’ятайте, де знаходяться каналізаційні люки, — вони можуть бути від­криті, туди випадково можна впасти (навіть коли є кришка, але вона непра­вильно лежить на отворі).
3. Обговорення ситуацій
— Як ви вчините в таких ситуаціях?
— На всі пропозиції незнайомих людей відповідайте тільки: «Ні!».
V. Підсумок уроку
— Які поради ви запам’ятали?



Урок 25. Екскурсія «Безпечний маршрут “Дім — школа”»
Мета: учити учнів обирати безпечний маршрут від дому до школи; розвивати спосте­режливість, самостійність; виховувати культуру поведінки на вулиці.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Дорога до школи не завжди буває безпечною, оскільки комусь треба пе­реходити проїжджу частину вулиці, комусь — залізничну колію, а ще ко­мусь — іти через кладку, через ліс, перетнути сквер чи парк... А тому існує не­безпека, що загрожує вашому здоров’ю і життю. Але пам’ятайте, що правила є завжди, на кожній дорозі, і тому треба їх дотримуватися, щоб уникнути не­безпеки.

III. Екскурсія «Безпечний маршрут “Дім — школа”»

— Чи є перехрестя?
— Чи є пішохідні переходи?

— Які є дорожні знаки?

— Ви щодня ходите до школи певним маршрутом. Цей маршрут треба зна­ти напам’ять. Дуже добре було б разом з батьками декілька разів пройтися цим маршрутом, пильно звернути увагу:
·      на дорожні знаки, які є на цьому маршруті;
·      на дорожню розмітку;
·      на сигнали світлофора.
Треба знати, по яких вулицях проходить ваша дорога до школи. Яка до­рога найкоротша. Яка — найбезпечніша. Які є пішохідні переходи: наземні, підземні?
Висновок. Головне — обрати найбільш безпечний маршрут. Завжди ходити цим маршрутом.
Практична робота. Маршрут «Дім — школа — дім»
— Намалюйте свій шлях до школи. Укажіть небезпечні місця на цьому маршруті.
— Які небезпеки є на вашому маршруті? Як їх можна уникнути?
IV. Підсумок за темою
Гра «Перевір себе»
Умови гри: за кожне правило, якого ви дотримуєтеся, одержуєте 1 бал. Як­що якесь із правил ви не виконуєте, то бал не нараховується. Порахуйте, скіль­ки балів у вас вийшло.

2) Не граюся сірниками й запальничками.
3) Не відчиняю двері незнайомцям.


6) Не ображаю людей, які мене оточують.



10) Обираю безпечні місця для ігор.
V. Підсумок уроку
— Уявіть свою дорогу до школи. Скільки дорожніх знаків ви бачите?

— Скільки разів ви маєте перейти вулицю?
— Які небезпечні місця є у вас по дорозі до школи?
Додаток до уроку 25
Пам’ятка для батьків
1 Якщо ви відпустили дитину гуляти без нагляду, спостерігайте за нею з ві­кна, або домовтеся з іншими батьками про спільне чергування під час про­гулянок ваших дітей.
2. Збираючи дитину до школи чи на прогулянку, не одягайте на неї дорогі прикраси, які можуть стати причиною нападу на неї.
3. Попросіть дитину завчасно попередити вас телефоном, якщо вона десь за­тримується. Залишайте дитині задля цього телефонну картку. Вивчіть з нею номери необхідних телефонів.
4. Помітивши у вікно, що до дитини підійшла незнайома людина, покличте малюка додому та негайно спустіться до нього самі.
5. Відпускаючи дитину на вулицю, нагадайте про небезпечні місця та запро­понуйте безпечні варіанти ігор.
6. Після того як дитина повернулася додому, обов’язково розпитайте її, дізнай- теся, що було найцікавішим, з ким дитина спілкувалася.
7. Якщо дитина під час прогулянки раптово зникла, обшукайте підвали і горища, каналізаційні люки та повідомте про цей випадок працівників міліції.
8. Постійно попереджайте дитину про небезпеку на вулиці, нагадуючи їй пра­вила безпечної поведінки.
9. Дотримуйте всіх відомих вам правил безпечної поведінки, будьте взірцем для наслідування!
10. Правила безпечної поведінки на вулиці, на дорозі доцільно обговорювати з дитиною в ігровій формі. Влаштовуйте вдома ігри з використанням ма­люнків, кольорових карток, іграшок — і тоді ваш малюк обов’язково опа­нує азбуку безпеки!




Урок 26. Неповторність людини
Мета: показати учням унікальність кожного з них; формувати усвідомлення неповтор­ності себе і свого оточення; надати дітям можливість порівняти ознаки людей, від­шукати схожі риси та відмінності; виховувати шанобливе ставлення до іншої люди­ни не за те, що вона має певні видатні або такі якості, що подобаються нам, а просто тому, що вона має право бути іншою.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми починаємо вивчати розділ «Здоровий дух». У цьому розділі ви дізнаєтеся про неповторність людини, про народні традиції і здоров’я, про те, які бувають почуття, як поліпшити настрій, як приймати рішення.

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 106–109)
— Розгляньте малюнки на с. 106.
— До якої казки ці малюнки є ілюстраціями?
— Чим гидке каченя було схоже на інших каченят?
— Чим воно відрізнялося від них?
— Як поставилися до нього мешканці пташиного двору?
— Як воно почувалося через це?
— Ким стало гидке каченя, коли виросло?
— Прочитайте текст на с. 107.
— Що ви прочитали про сніжинки?
— Розгляньте малюнки сніжинок на с. 107.
— Поміркуйте, що є спільним для всіх сніжинок і чим вони відрізняються.
— Розгляньте малюнки людей на с. 107.
— Що є спільним для всіх людей і чим вони відрізняються?
— Чи зустрічалася вам така сама, як ви людина? Напевно, ні. Адже всі лю­ди різні. Вони відрізняються один від одного зростом, масою тіла, кольором во­лосся, очей, шкіри.
Кожна людина має свій характер, звички, здібності. А які здібності є у вас? Дізнайтеся про них у своїх батьків або вчителя. Можливо, ви вмієте гарно ма­лювати чи співати. А може, вам легко вдається вивчати іноземну мову, грати на певному музичному інструменті або ще щось?
Кожна людина — унікальна і неповторна. Ніколи не було й не буде такої саме людини, як ви.
Робота в парах
— У кожної людини є свої смаки і захоплення. Саме тому у світі так багато цікавого.


— Поміркуйте, чи варто сперечатися з другом через те, що ваші смаки не збігаються.

Учитель пропонує учням у групах вишикуватися за зростом, довжиною во­лосся, віком, кольором волосся (від світлого до темного тону). Діти виходять до дошки, учитель допомагає їм правильно вишикуватися. Пропонує помірку­вати про переваги високого і маленького зросту в різних ситуаціях. (Діти на­водять приклади.)
Учитель розповідає, що людина може розвинути в собі деякі якості в ре­зультаті систематичних занять. Наприклад, заняття спортом розвивають си­лу, витривалість і спритність. Завдання вчителя — довести, що інша люди­на має право бути не такою, як ти, що суспільству дуже потрібні не лише такі, як ти, але і зовсім інші, не схожі на тебе. В одних професіях або певних умовах будуть потрібні фізично сильні люди, а в інших фізична сила не має значен­ня, а винахідливість, уява стануть у пригоді. Є професії, у яких цінуються ма­ленький ріст і невелика вага, — наприклад, важливою умовою при відборі пер­ших космонавтів був невисокий ріст. Юрій Гагарін був невисокого росту. Ви­датними акторами часто стають не занадто красиві люди, оскільки не всі герої фільмів і спектаклів — красені. Але таких негарних героїв нерідко любить уся країна.
Вивчення корисних порад (с. 109)
— Розгляньте малюнки на с. 109 і прочитайте корисні поради, що відпові­дають кожному малюнку.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань

Учні беруть до рук велику букву Я і розповідають про себе, передаючи букву одне одному. Після виступу кожна дитина нагороджується оплесками класу.
Учитель пропонує фрази, які можна використати у розповіді: люблю своїх рідних, вчуся в школі, маю друзів, маю багато захоплень...
Висновок. Ми всі різні, але у нас багато спільного.
V. Підсумок уроку


— Кожен учень нашого класу неповторний, має унікальне поєднання рис, здібностей, інтересів. Таланти і якості кожного з учнів роблять усіх разом уні­кальним класом.




Урок 27. Народні традиції і здоров’я
Мета: учити учнів розуміти значення народних традицій, родинних свят для здоров’я; вчити розповідати про свої улюблені свята, пояснювати прислів’я і приказки про здоров’я, розпізнавати корисні і шкідливі традиції святкування; формувати праг­нення дбати про власне здоров’я.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Поміркуйте, що таке традиція? (Це правила поведінки, яких дотриму­ються впродовж тривалого часу.)

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 110–113)
— Розгляньте малюнки до мультфільмів на с. 110.
— Хто головні герої цих мультфільмів?


— Назвіть улюблену страву козаків.
— Що зміцнювало здоров’я людей у давні часи?
— Кожен народ має свої традиції, звичаї, свята. Вони передаються від по­коління до покоління. Їх треба знати і шанувати.
— Розгляньте малюнки на с. 111.
— Які свята зображено на малюнках?
— Які свята є вашими улюбленими?
— Кожна родина теж має свої традиції. Вони зберігаються і передаються від бабусь, дідусів, прабабусь і прадідусів.
— Які традиції святкування є корисними для здоров’я? Які — шкідливи­ми? Чому?
— Доброю традицією є проведення вихідних і свят усією сім’єю.
— Які свята відзначають у вашій родині? Розкажіть про одне з них. Як ви до нього готуєтесь?

— З однокласниками складіть пам’ятку «Як улаштувати веселе свято».
— На свій день народження разом з батьками приготуйте цікаві конкурси, змагання, невеличкий концерт або дотепну сценку. Розкажіть про це у класі.
Читання вірша «У гостях» (с. 130)
— Чому гості втекли зі свята?
— Які правила гостинності ви знаєте?
— Прочитайте народні прислів’я та приказки про здоров’я на с. 112. Пояс­ніть, як ви їх розумієте.
Вивчення корисних порад
— Розгляньте малюнки на с. 113 і прочитайте корисні поради, що відпові­дають кожному малюнку.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Корисні поради щодо підготовки до свята
1. До свят слід починати готуватися заздалегідь. Підготовка до свята — не менш цікаве заняття, ніж саме свято.
2. Заздалегідь слід розподілити, хто за що відповідає. Це стосується прикра­шання будинку, проведення ігор, святкового столу, музичного оформлен­ня свята, а також підготовки призів. Можна, звісно, купити все необхідне в магазині, але куди цікавіше зробити щось власноруч.
3. Підготовку до будь-якого свята можна почати з того, що кожен з членів сім’ї виготовляє для ігор по 2–3 призи. Відбувається це таємно одне від од­ного, упаковується так, щоб було незрозуміло, що ж там таке знаходиться. Потім усе це віддається тому, хто проводитиме ігри, так званому ведучому, а той, у свою чергу, під час проведення свята використовує ці призи за при­значенням. Наприклад, можна використовувати як призи будь-які в’язані речі — шкарпетки, серветки, красиві коробочки, скриньки для зберігання дрібниць, виготовлені з картону; фартухи і прихватки для кухні, малюнки, ліплення, аплікації з листівок. Головне в цій справі — фантазія і бажання зробити приємне одне одному.
4. Прикрашання столу залежить від виду свята. Якщо це день народження, доцільно застелити стіл яскравою одноколірною скатертиною і покласти кожному гостеві серветки в тон. Якщо це Новий рік, то тут фантазії немає межі: це можуть бути і гірлянди по краю скатертини, і новорічні компози­ції. Практично будь-яке свято прикрасять живі квіти, які можна розстави­ти на столі у маленьких вазонах.
5. Звісно, головне місце в сімейному святі відводиться застіллю. Але і його можна провести весело. Одна ефектна справа із сюрпризом, захованим усе­редині, — і всі відразу ж відчують святковий настрій. Обов’язково пограй­те за столом! Під час посиденьок стануть у пригоді конкурси на кращий тост або анекдот. Не сидіть увесь час за столом, потанцюйте, а ще краще — пограйте.
V. Підсумок уроку



Урок 28. Настрій і почуття
Мета: дати учням уявлення про настрій людей, його вплив на здоров’я (власне й оточу­ючих); вчити порівнювати різні настрої, наводити приклади впливу настрою на самопочуття; розвивати вміння створювати та підтримувати гарний і веселий настрій.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 114–115)
— Розгляньте малюнки на с. 114.
— До якого мультфільму ці малюнки?
— Кому погрожував крихітка Єнот?
— Кого він злякався?
— Що йому порадила мама?
— З яким настроєм він повертався?
— Ви, мабуть, помічаєте, що настрій буває різним. Він залежить від почут­тів — емоцій, які ви переживаєте. Радість, сум, задоволення, страх, гнів, со­ром тощо — це почуття.
Почуття — це те, що людина відчуває в різних ситуаціях.
— Розгляньте малюнки на с. 115.
— Що ви відчуваєте, коли:
·       перед вами щось дивовижне;
·       треба сидіти вдома, коли хочеться гуляти;
— Хороший настрій можна створити щирим, добрим словом. Цікава книж­ка, мультфільм, театр, цирк поліпшують настрій. Гнів, сором, страх погіршу­ють настрій.
МАЛЮНОК
Я малюю зайчика
Для вас — раз.
(Колові рухи руками над голо­вою.)
Це у нього, бачите,
Голова — два.
(Руки кладуть на голову.)
Це у нього вуха
Догори — три.
(Піднімають руки вгору до вух.)
Це стирчить у нього хвостик
Сірий — чотири.
(Повертають тулуб праворуч, ліворуч.)

Це очиці весело горять — п’ять.
(Прикладають руки до очей.)

Ротик, зубки — нехай
Морквинку з’їсть — шість.
(Імітують жування моркви.)

Шубка тепла, хутряна
На нім — сім.
(Плещуть у долоні.)

Ніжки довгі, щоб гасав
Він лісом — вісім.
(Підскакують на місці.)

Ще довкола посаджу дерева
Я — дев’ять.
(Садять дерева, притоптують ямку.)

І хай сонце сяє в піднебесся — десять.
(Піднімаються на носках.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Бесіда
—Нерідко причиною вашого поганого настрою є певні переживання і по­чуття, які вас хвилюють і тривожать. Це здивування, страх, радість, смуток, гнів, сором. Ви не можете залишатися байдужим до того, що вас оточує і що відбувається навколо. Іноді чиїсь учинки чи якісь події хвилюють вас протя­гом тривалого часу.
— Наведіть приклад чийогось учинку, коли ви відчули здивування (страх, радість, смуток, гнів, сором).
— Ваші почуття керують вашою поведінкою. Ваш настрій відбивається на вашій поведінці, ваших учинках, діях, мовленні, спілкуванні, ставленні до оточуючих. Якщо настрій гарний, вам хочеться спілкуватися з друзями, до­помагати іншим. І навпаки: якщо настрій поганий — ніщо не миле; оточуючі дратують, на уроці ви неуважні, часто помиляєтеся, не знаходите потрібного слова у спілкуванні з друзями.
— Як можна поліпшити свій настрій?
2. Робота над прислів’ям
V. Підсумок уроку
— Які почуття вам знайомі? (Радість, смуток, гнів, здивування, страх...)
— Що впливає на настрій?
— Що прикрашає обличчя?
— Як ви зберігаєте гарний настрій?
— Що потрібно робити, щоб створювати гарний настрій у мами, тата, бабу­сі, дідуся, сестрички, братика, вчителя, друзів?

— Яке значення для здоров’я має гарний настрій?


Урок 29. Практична робота. Вправи «Вгадай емоцію», «Намалюй настрій», «Ігри, що сприяють гарному настрою»
Мета: вчити учнів розпізнавати ситуації, що поліпшують настрій, вербальні і невербаль­ні вияви емоцій; розвивати вміння створювати та підтримувати гарний і веселий на­стрій, оцінювати свій емоційний стан, використовувати прийоми для самозаспоко­єння; виховувати бажання поліпшувати настрій друзям, рідним.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 116–119)
— Розгляньте малюнки на с. 116 та прочитайте назви почуттів.
— Які з цих почуттів приємні?

— Потренуйтеся розпізнавати почуття. Спочатку один задумує почуття і зображує його. Інший вгадує, яке це почуття. Потім міняєтеся ролями.
— Розгляньте малюнки на с. 117. На них зображені ігри для поліпшення настрою.
— Разом з однокласниками пограйте в ігри, що поліпшують настрій.
— Поміркуйте, як ще можна поліпшити настрій.
— Щоб поліпшити настрій, скористайся такими порадами: усміхнися, по­думай про щось приємне; встань перед дзеркалом, зроби декілька смішних гримас; заплющ очі, зроби глибокий вдих, потім повільно видихай повітря. Повтори ще раз.
— Поясніть прислів’я: «Весела думка — половина здоров’я».
Читання вірша А. Костецького «Як зробити день веселим» (с. 118)
— Які поради дає автор у вірші?
— Коли у вас буває гарний настрій, а коли — поганий? Поміркуйте, що вам псує настрій.
— Спробуйте намалювати в зошиті чи альбомі свій настрій.
— Гарний настрій допомагає зберегти здоров’я. Усмішка прикрашає облич­чя. Настрій легко передається іншим людям, тому потрібно намагатися збері­гати гарний настрій і дарувати радість іншим.
Вивчення корисних порад (с. 119)
— Розгляньте малюнки на с. 119 і прочитайте корисні поради, що відпові­дають кожному малюнку.
КАЧЕНЯТА

Три, чотири — виринають.
(Присідання.)
П’ять, шість — на воді,
Міцніють крильця молоді.
(Рухи руками.)
Сім, вісім, що є сили,
Всі до берега приплили.
Дев’ять, десять — розгорнулись,
Обсушились, потягнулись,
(Руки на поясі, ходьба на місці.)
І розбіглись хто-куди.
(Сісти за парти.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Практична робота

Один з учасників групи повертається спиною до решти. Учасникам пропо­нують картку з одним зі схематичних мімічних зображень емоційного стану: радість, задоволення, сум, гнів, страх тощо. Група зображує його. Потім той, хто стояв спиною, повертається і намагається відгадати, який емоційний стан зображує група.
Вправа-прийом для самозаспокоєння. Гра «Твоя маска»
— Візьміть дзеркало і, дивлячись на своє обличчя, зобразіть радість, пе­чаль, здивування, обурення, гнів, злість, спокій.
Зморщіть чоло, піднявши брови («здивування») — розслабтеся. Намагайте­ся залишити чоло абсолютно гладким протягом хвилини.
— Насуптеся («серджуся») — розслабте брови.
— Розширте очі («страх») — розслабте повіки.
— Розширте ніздрі («вдихаючи запах»).
— Примружтеся («жах») — розслабте повіки; звузьте очі — розслабте.
— Підніміть верхню губу, зморщивши ніс («презирство») — розслабте.
— Оскальте зуби («лють») — розслабте щоки і рот.
— Відтягніть униз нижню губу — («огида») — розслабте.
— Яка «маска» вам найбільше сподобалася? Яка — найменше?
Висновок. Якщо хтось вас розсердив або образив, не платіть кривдникові тим самим, а спокійно поговоріть з ним.
V. Підсумок уроку
— Як настрій відбивається на обличчі? (На обличчі можна побачити здиву­вання, страх, радість, гнів, хворобу.)






Урок 30. Практична робота «Перегляд та обговорення поведінки персонажів мультфільмів, їхнє ставлення до свого здоров’я та до здоров’я інших»
Мета: вчити учнів розпізнавати людей, дбайливих і байдужих до свого здоров’я; вихо­вувати прагнення дбати про власне здоров’я на прикладах героїв творів для дітей.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми згадаємо казки, оповідання, мультфільми, у яких герої по-різному ставляться до свого здоров’я і здоров’я тих, хто знаходиться поруч. Поміркуємо, чому з одних героїв слід брати приклад, а решта виклика­ють огиду, незадоволення і заслуговують на осуд.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 120)
— Розгляньте малюнки з мультсеріалу «Смішарики».
— Як звуть його головних персонажів?
— Про що йдеться в серіях «Абетка безпеки», «Абетка здоров’я», «Абетка доброзичливості і толерантності»?
— Які ще казки та мультфільми вчать дбати про своє життя і здоров’я?
2. Читання й обговорення оповідання М. Носова «Вітя Малєєв у школі та вдома»
— Найголовніше, — подумав я, — це режим. Спати лягатиму раніше. Вста­вати теж буду раніше і повторювати перед школою уроки. Після школи бу­ду грати півтори години у футбол, а потім на свіжу голову робитиму уроки. Отож, я подумав і пішов грати у футбол перед тим, як робити уроки. Я твер­до вирішив грати не більше півтори години, від сили — дві, але як тільки по­трапив на футбольне поле, у мене все з голови вилетіло, і я отямився, коли вже настав вечір. Уроки знову почав робити пізно, коли голова вже погано мірку­вала, і дав сам собі обіцянку, що наступного дня не буду так довго грати. Але наступного дня повторилася та сама історія. Поки ми грали, я увесь час ду­мав: «Ось заб’ємо ще один гол, і я піду додому». Але чомусь так виходило, що як тільки ми забивали гол, я вирішував, що піду додому, коли ми ще один гол заб’ємо. Так і тяглося до самого вечора. Тоді я сказав собі: «Стоп! У мене щось не виходить!». І почав думати, чому ж у мене так виходить. От я думав, думав, і нарешті мені стало зрозуміло, що в мене зовсім немає волі. Тобто в мене воля є, тільки вона не сильна, а зовсім слабенька. Якщо мені треба що-небудь роби­ти, то я ніяк не можу змусити себе це робити, а якщо мені не треба чого-небудь робити, то я ніяк не можу змусити себе цього не робити. От, наприклад, якщо я почну читати яку-небудь цікаву книжку, то читаю і читаю, і ніяк не можу відірватися. Мені, наприклад, треба робити уроки або час уже лягати спати, а я все читаю... І ось те саме з цим футболом. Не вистачає в мене сили волі скін­чити вчасно гру, та й годі!
Коли я все це обміркував, то навіть сам здивувався. Я уявляв, що я — лю­дина з дуже сильною волею і твердим характером, а виявилося, що я — люди­на безвольна, слабохарактерна. Я вирішив, що мені треба розвивати силу во­лі. Що потрібно робити для цього? Для цього я буду робити не те, що хочеть­ся, а те, чого зовсім не хочеться. Не хочеться вранці робити зарядку — а я буду робити. Хочеться йти грати у футбол — а я не піду. Хочеться почитати цікаву книжку — а я не читатиму. Вирішив почати відразу, з цього ж дня...
Уранці я встав — мені дуже не хотілося робити зарядку, — але я все-таки зробив, потім пішов під кран обливатися холодною водою, тому що обливатися мені теж не хотілося. Потім поснідав і пішов у школу.
Цього дня я вирішив у футбол не грати, а просто відпочити годинки півто­ри і тоді вже взятися за уроки. І от після обіду я зібрався відпочивати. Але як відпочивати? Адже просто так відпочивати не будеш. Відпочинок — це гра або яке-небудь цікаве заняття. «Чим же зайнятися? — думаю я. — У що погра­ти?». Потім думаю: «Піду-но пограю з хлопцями у футбол».
Не встиг я це подумати, як ноги самі винесли мене на вулицю.
Йду я вулицею і раптом думаю: «Стоп! Що ж це я роблю? Раз мені хочеть­ся грати у футбол, то не потрібно цього робити. Хіба так виховують сильну во­лю?». Я відразу хотів повернутися назад, але подумав: «Піду і подивлюся, як хлопці грають, а сам грати не буду». Прийшов, дивлюся, а там уже гра в само­му розпалі. Шишкін побачив мене, кричить: «Де ж ти ходиш? Нам уже десять голів забили! Швидше виручай!».
І отут уже й сам не помітив, як залучився до гри.
Додому знову повернувся пізно і думаю: «Ох, безвольна я людина! Зранку так добре почав, а потім через цей футбол усе зіпсував!».
— Яким був Вітя?
— Чи подобається вам його поведінка?
— Що з того, що робить Вітя, не шкодить його здоров’ю, а що — допомагає його зміцнити?
— Яка у Віті сила волі?
— Що ви порадите Віті?
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Складання розповідей за ілюстраціями до українських народних казок «Котигорошко», «Кирило Кожум’яка»
Обговорення героїв казок за планом:
1) Чи подобається тобі цей герой? Чому?
2) Як герой ставиться до власного здоров’я? Наведи приклади.
3) Як герой ставиться до оточуючих людей, до праці? Наведи приклади.
4) Що допомогло героєві стати сильним, сміливим і веселим? Наведи при- клади.
5) Які риси цього героя ти хотів би наслідувати?
2. Перегляд та обговорення мультфільму «Мийдодір»
V. Підсумок уроку









Мета: пояснити учням, що люди щодня приймають багато рішень, усі рішення мають наслідки, що можна навчитися приймати правильні рішення; розповісти, що для прийняття правильних рішень необхідно звертатися за допомогою до старших; учити в ситуації вибору приймати рішення, що сприяють збереженню і зміцненню свого здоров’я, здоров’я близьких і друзів.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 121–123)
— Прочитайте текст на с. 121.
— Якими бувають наслідки рішень?
— Які почуття викликають у людей позитивні наслідки?
— Які наслідки викликають страх, сум, гнів або розпач?
— Розгляньте малюнки на с. 121. Складіть розповідь за малюнками.
— Поміркуйте, яке рішення призвело до того, що дівчинка: вранці проспа­ла; мало не потрапила під автомобіль; забула вдома зошит?
— Як ви вважаєте, що вона тепер відчуває?
— Як вона мала вчинити?
— Щодня перед вами постає низка питань, які слід розв’язати. Робити сьо­годні зарядку чи ні? Йти до школи пішки чи під’їхати на автобусі? Почитати книжку чи піти погуляти? Після міркувань ви приймаєте певне рішення і ви­конуєте його.
Знайти правильне рішення допомагають знання. Перш ніж виконувати своє рішення, поміркуйте, якими будуть наслідки ваших дій. Якщо ви не знаєте, як вчинити, — порадьтеся з батьками, вчителем або зверніться по допомо­гу до старшого брата, сестрички, друзів.
— Прочитайте, як приймати зважені рішення, на с. 122.
— Поясніть «Правила світлофора» у прийнятті рішень.

2. Тестування «Рішення для здоров’я» (с. 123)

Ми починаєм танцювати
(Руки на поясі, навприсід.)
Український наш танок.
(Праве плече вперед, навприсід, ліве плече вперед, навприсід.)
Ліву ніжку ми поставим
Хутко з п’ятки на носок.
(Ліву ногу вперед на п’ятку, назад на носок.)
Потім праву ніжку ставим
Знову з п’ятки на носок.
(Праву ногу вперед на п’ятку, назад на носок.)
Навприсід уліво, вправо,
(Навприсід, з поворотом тулуба, під­няттям рук (по черзі).)

Повернемося разок.
(Руки перед грудьми.)

Руки ми розводимо
І швиденько зводимо.
(Руки розвести в сторони, прийняти вихідне положення.)

Український наш танок
Знову ми заводимо.
(Поплескати в долоні.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Обговорення казки
Жив на світі король. І всього у нього було вдосталь. Та ось нудно стало жи­ти на світі, і вирушив він у подорож по своєму королівству.
Їхав він день, їхав другий, а на третій день під’їхав до розпуття. Попереду три дороги, і над кожною покажчик: праворуч підеш — скарб цінний знайдеш і багатий будеш; ліворуч підеш — розваги знайдеш; прямо підеш — здоровий будеш.
Думав, думав король і вибрав для себе дорогу найважливішу, правильну...
— Як ви гадаєте, що вибрав король: багатство, розваги або здоров’я? Чому? (Обґрунтування відповіді.)
— А що вибрали б ви?
Учитель може поставити перед дітьми провокаційне питання:
— Король був багатий, а ми — ні. Так, можливо, нам треба вибрати пер­шу дорогу — до багатства? (Діти під час обговорення мають дійти висновку, що здоров’я — це одна з найважливіших цінностей людського життя, воно да­ється людині як безцінний дар, його не можна купити, тому воно дорожче за багатство.)
Учитель просить дітей згадати і пояснити, у чому ж полягає основна від­мінність між матеріальними речами і тим, що ми називаємо головними життє­вими цінностями.

— Від чого це залежить?
2. Робота в групах
— Яке рішення прийняли б ви у таких ситуаціях?


V. Підсумок уроку
— Чого ви вчилися сьогодні на уроці?




Урок 32. Підсумковий урок за рік
Мета: закріпити і підсумувати знання дітей з вивчених тем курсу «Основи здоров’я»; формувати бажання вести здоровий спосіб життя, зміцнити своє здоров’я влітку.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— От і закінчили ми вивчати у цьому році курс «Основи здоров’я». Сподіваюся, що вивчене протягом року допоможе вам зберегти життя і здоров’я та уникнути багатьох небезпек.

III. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Читання вірша А. Костецького «Канікули»
— Канікули — це не тільки час, коли не потрібно ходити до школи, це ще й найкраща пора для оздоровлення, загартовування і рухливих ігор на свіжо­му повітрі. Не забувайте про це!
А що таке канікули?
Це літні дні барвисті,
це час, коли нам ніколи
хоча б на мить присісти.
Це час у річці хлюпатись,
підсмажувати спини
і зранку в лузі слухати
тонку струну бджолину.



2. Вивчення порад
Поради на літо
Щоб зміцнити своє здоров’я влітку:





Мріє він про океан.
Косить в лузі журавель
Конюшину і щавель.
Лиска ягоди збирає,
Біля ясена кружляє.
Білка по гілках стрибає,
У дуплі свій скарб складає.
У норі принишкла мишка,
У норі у миші тиша.

4. Робота за підручником (с. 124–125)
Тестування «Правила літнього відпочинку» (за Н. Гуркіною)
Прочитайте речення та оберіть із двох запропонованих варіантів одну пра­вильну відповідь.
1. Уранці та ввечері ми засмагаємо, а після обіду...:
а) літаємо;
б) відпочиваємо.
2. Якщо на сонечку заснеш, то сильно шкіру...:
а) обпечеш;
б) розітреш.
3. На шкіру тиснеш — побіліла, це значить, що вона...:
а) зраділа;
б) згоріла.
4. Щоб на курорті не хворіти, всі фрукти треба добре...:
а) мити;
б) гріти.
5. Якщо нудота є і жар, в людини — сонячний...:
а) димар;
б) удар.
6. Щоб голову не перегріти, потрібно кепочку...:
а) помити;
б) носити.
7. Не треба від батьків утікати, бо можна легко...:
а) заспівати;
б) заблукати.
8. Батьків ти легко відшукаєш, якщо мобільний номер...:
а) знаєш;
б) забуваєш.
Перевір свій результат: 1 — б; 2 — а; 3 — б; 4 — а; 5 — б; 6 — б; 7 — б; 8 — а.
Якщо ти правильно закінчив усі речення, — молодець! Отже, твій відпочи­нок буде приємним і безпечним. Гарного літа!
IV. Підсумок уроку




Підготовка і проведення Дня здоров’я
Мета: формувати в учнів інтерес до фізичної культури і спорту як вагомого засобу зміц­нення здоров’я, усвідомлення необхідності ведення здорового способу життя; ви­ховувати почуття колективізму, дружби, взаємодопомоги.
Хід спортивного свята

Команди шикуються в колони. Попереду кожної колони на відстані 12–15 м розміщують набивні м’ячі. Кожна команда має надуту кульку. За сигналом перший учасник, підбиваючи кульку вгору, біжить до набивного м’яча, оббі­гає його і повертається назад, де на лінії старту передає кульку другому учас­никові команди і т. д.
Виграє команда, яка швидше впоралась із завданням, при цьому не впусти­ла кульку на землю.

На стартовій лінії перед командами лежать полотняні мішки, однакові завширшки і заввишки. На відстані 15–20 м — набивні м’ячі. За командою один з членів команди одягає мішок і стрибає в ньому до набивного м’яча, обстрибує його і повертається назад, де за лінією старту знімає мішок і передає другому учасникові і т. д.
Виграє команда, яка без порушень правил і швидше за всіх виконала за­вдання.

Парний біг навколо гімнастичної лави (гравці зв’язані по одній нозі). Спо­чатку біжать тато з мамою, потім, повернувшись на своє місце, розв’язують свої ноги і зв’язують по одній нозі дітям, і так далі. Яка команда першою подо­лає естафету, та й вважається переможцем.

За командою тато бере маму на руки і бігом переносить її до вказаного міс­ця (15–20 м від стартової лінії), залишивши її там, повертається по дитину і несе її до мами, а потім узявши їх двох на руки, бігом повертається до місця старту.
Виграє тато, який швидше впорався із завданням.

Учасникові кожної команди дають до рук ложку, в яку кладуть тенісну кульку.
Завдання: оббігти кругом стільця, не випустивши кульки і не допомагаю­чи собі рукою. Повернутися на своє місце і передати ложку з кулькою іншому гравцеві. Яка команда швидше впорається із завданням?

У цьому конкурсі беруть участь одночасно дві команди. Вони шикуються в колони один навпроти одного, обличчям до суперника. Відстань між колона­ми 3–4 м одна від одної. По центру між командами накреслена лінія, на підло­зі — канат. За командою учасники беруть до рук канат і за сигналом почина­ють перетягування.
Виграє команда, яка перетягла суперників за лінію.

Команди шикуються в колони, у кожного учасника в руці — склян­ка. На стартовій лінії стоїть відерце з водою, а на відстані 10 м від лінії
старту — порожнє відро. За командою учасники якомога швидше повинні на­повнити порожнє відро, переносячи воду склянками.
Виграє команда, яка перенесла більше води за 1 хв.

Два стільці поставити один на одний, один перевернути догори ніжками. По черзі учасники кожної команди кидають кільця, намагаючись надіти їх на ніжку стільця з відстані 5 кроків. Перемогу здобуде команда, яка накидає най­більше кілець.

Команди шикуються в колону по одному. За сигналом направляючий ве­де м’яч ногою, обводячи стійки, повертається назад і передає м’яч наступному учасникові команди і т. д.
Перемагає команда, яка швидше і без штрафних балів упоралася із завданням.

Команди шикуються в колону по одному перед стартовою лінією. За сигна­лом усі гравці стрибають на одній нозі до лінії фінішу, тримаючись один за од­ного, а у зворотному напряму стрибають на другій нозі.
Перемагає сімейна команда, яка першою фінішує з меншою кількістю помилок.

Команди шикуються в колону по одному перед стартовою лінією. Капітан команди тримає в руках мішечок з десятьма картоплинами. На відстані 10–15 м від стартової лінії, навпроти кожної команди накреслено 10 кружечків. За сиг­налом капітани біжать до кружечків і кладуть в кожний картоплину (таким чином садячи її), після цього повертаються і передають порожній мішечок на­ступному гравцеві, який узявши мішечок біжить збирати картоплю.
Перемагає команда, яка першою впоралась із садінням і збиранням картоплі.

На підлозі розставлені 6 стільців на відстані 1 м один від одного. Перши­ми завдання починають виконувати тато з мамою, — пробігають, тримаючись один за одного. За другим разом до них приєднується перша дитина, потім — друга. Яка команда швидше оббіжить у повному складі навколо стільців і по­вернеться на своє місце — та й переможе.

Команди шикуються в колону по одному. У капітанів у руках — обруч. За командою капітан перестрибує через обруч, неначе через скакалку, просуваю­чись таким чином уперед. Оббігши стійку, повертається назад і передає обруч наступному учасникові команди, який виконує те саме і т. д.
Перемагає команда, якій швидше за всіх вдалося виконати завдання, при цьому не порушивши правил.
Підбиття підсумків змагань
— Ось і добігло кінця наше спортивне свято. Ми всі гарно відпочили й отри­мали насолоду від сьогоднішніх змагань, а також укотре переконалися, які дружні і спортивні сім’ї є у нашій школі!




Немає коментарів:

Дописати коментар