неділя, 23 червня 2019 р.

КОНСПЕКТИ УРОКІВ "ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я" №1-16. 1 КЛАС


Урок 1. Вступ. Що вивчає предмет «Основи здоров’я»
Мета: дати учням уявлення про те, що вивчає предмет «Основи здоров’я»; сприяти розвитку мислення, уяви, пам’яті учнів; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я.

Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Ознайомлення з підручником
— Візьміть до рук підручник і розгляньте його.
— Чим він розпочинається? Насамперед ви бачите обкладинку.
— Про що розповідає обкладинка підручника «Основи здоров’я»?
— Чи подобаються вам малюнки на ній?
— Складіть речення, які починаються словами: «Я бачу...»
— Розгорніть підручник. Які малюнки ви бачите на першій сторінці?
— Тут вміщено звернення до читача.
Учитель читає звернення авторів підручника на с. 3.
— Про що розповідають вам автори підручника?
— Підручник розкаже вам про те:




— Працювати з підручником вам допоможуть персонажі з мультфільмів «Смішарики».
— Розгляньте і назвіть їх (с. 4).
Учитель ознайомлює дітей із помічниками (с. 4).
Лось — учений, дослідник. Ставить багато запитань.
Крош — кролик-непосида. Організовує руханки.
Сова — лікар і спортсменка. Дає слушні поради.
Їжачок — завжди прислухається до порад.
Ворон — актор. Полюбляє розігрувати сценки.
Баранець — художник і поет. Розмовляє віршами.
— Розгляньте малюнок на с. 5. Що ви на ньому бачите? Складіть речення.
— Найголовніші помічники і порадники — це ваші батьки, бабусі й дідусі. Запитуйте у дорослих те, що незрозуміло. Переглядайте разом мультфільми та обов’язково обговорюйте побачене і почуте.
У підручнику є додаткові завдання, які слід виконувати за допомогою дорослих. Їх позначено спеціальним знаком (с. 5).
ПТАШКИ

(Руки розвести в різні боки.)

Їх до сонця підіймають.
(Руки вгору, потягнутись.)

Потім можна політати
І комашок поганяти.
(Покрутитися, рухи руками вгору та вниз.)
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
(Присісти.)
Потім знову полетіли,
(Рухи руками вгору та вниз.)
На гніздечко хутко сіли.
(Сісти на місця.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 6–7)
— Розглянемо завдання для першого уроку на с. 6–7.
— Кого ви бачите на першому малюнку?
— Що роблять діти?
— Як вони йдуть? (Один за одним, організовано).
— У вступі ви дізнаєтеся правила поведінки у школі.
— Кого ви бачите на другому малюнку?
— Що роблять дорослі?
— У вступі ви дізнаєтеся, як ви ростете і розвиваєтеся.
— Кого ви бачите на третьому малюнку?
— Які звірі звернулися до лікаря?
— У вступі ви дізнаєтеся про ознаки хвороби.
— Кого ви бачите на четвертому малюнку?
— Це здорові діти.
— Що вони роблять?
— У вступі ви дізнаєтеся про ознаки здоров’я.
2. Вивчення вірша
Ти здоровим бути мрієш.
Кожен учень має знати,
Як здоровим стати.
О. Чеботарьов

V. Підсумок уроку

— Назвіть персонажів з мультфільмів, які допоможуть вам працювати за підручником «Основи здоров’я».




Урок 2. Знайомство зі школою
Мета: ознайомити учнів зі школою, правилами поведінки під час навчальних занять та на перерві; сприяти розвитку мислення, уяви, пам’яті учнів; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 8–11)
1) Призначення шкільних приміщень.

— Розгляньте малюнок школи на с. 8.
— Які приміщення є у школі?
— Чим ця школа схожа на вашу? Чим вони різняться?

— У парі з однокласником розкажіть одне одному, як пройти від вашого класу до виходу, їдальні, медичного кабінету, спортивної зали.
Робота в групах
— Потренуйтесь організовано виходити з класу і з приміщення школи.
2) Хто працює в школі?
— Розгляньте працівників школи, зображених на с. 9.
— Назвіть їх.
— Хто дбає про здоров’я і безпеку дітей у школі?
— Як звуть директора твоєї школи, твоїх учителів, медичну сестру?
— До кого можна звернутися, якщо ти захворів?
— Поміркуйте, як зробити вашу школу ще кращим і безпечнішим місцем.
3) Про уроки здоров’я.
— Розгляньте малюнки на с. 10.
— На них зображено те, чим ви будете займатися на уроках основ здоров’я. Складіть про це речення.
— Ці уроки вам сподобаються. На цих уроках ви будете працювати у парах і в групах, виконувати руханки, розігрувати сценки, обговорювати казки і мультфільми.
4) Правила поведінки.
— У школі є правила для учнів. Всі ви повинні дотримуватись цих правил, щоб під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб учите­лям легше було вас навчати, а вам — учитися.
Учитель читає корисні поради (с. 11).
— Які правила ви запам’ятали?
— Розгляньте малюнки на с. 11. Складіть речення.
МЕТЕЛИКИ

(Нахилити голову ліворуч, праворуч.)
Маєм крильця кольорові,
(Розвести руки в сторони.)
Над квітками літаємо,
Втоми ми не знаємо.
(Біг на місці, рухи руками вгору-вниз.)
Пташки ми злякалися,
(Руки покласти на голову.)
Під квітку заховалися.
(Присісти.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Практична робота «Ознайомлення зі школою»
— Ознайомтеся зі своєю школою. Під час екскурсії уважно слухайте вчителя.
— Які приміщення школи ви відвідали?
— Хто там працює?
— Коли можна туди заходити?
— Як називається приміщення, у якому школярі навчаються?
— Де учні відпочивають під час перерви?
— Де проводять уроки фізкультури?
— Де учні їдять під час перерви?
2. Робота над загадками
та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
привітний будинок цей з нами. (Школа)
Ану впізнайте, хто він?
Озветься — тиша йде у клас,
Озветься ще раз — гомін.
Щоб не спізнились на урок,
Нам голос подає... (дзвінок).
V. Підсумок уроку
— Про що ви дізналися на уроці?





Мета: дати учням уявлення про ріст і розвиток; навчати практично визначати свій зріст та масу тіла; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 12)
— Розгляньте малюнки на с. 12. Кого ви бачите? Складіть речення.
— Хто з цих тварин найвищий?
— Хто — найважчий?
Перегляд мультфільму «38 папуг».
— Розкажіть про те, як звірята вимірювали довжину удава.
— Розпитайте у дорослих, як ростуть рослини, свійські тварини. Розкажіть про це.
— Усе живе навколо вас росте. Ростуть дерева, кущі, трави, тварини. Ростете і ви.
2. Вправа «Малюнки з виставки»
Учні приносять на урок свої фотографії, зроблені у різні роки життя.
— Порівняйте фотографії. Які зміни ви побачили?
Спочатку складіть речення про себе, коли ви ходили до дитячого садку, а потім — про себе, коли ви ходите до школи.
Висновок: діти весь час розвиваються і зростають. Ріст — один з основних показників фізичного розвитку людини. Він є складовою розвитку людини. Тобто розвиток без росту не відбувається.
3. Продовження роботи за підручником (с. 13–15)
— Розгляньте малюнки на с. 13. Що ви бачите? Складіть речення.
— Коли ви народилися, то вміщувалися у колисці. Але ви щодня стаєте ви­щими і важчими.
Коли людина росте, у неї збільшуються маса й розміри тіла.

Практична робота. Вимірювання зросту і маси тіла
— За допомогою дорослих виміряйте свій зріст і масу тіла. Порівняйте їх із тими, що були при народженні.
До стіни прикріплюють сантиметрову стрічку таким чином, щоб нульо­ва позначка знаходилася внизу. Учень стає спиною до стіни, торкаючись її п’ятами, сідницями, лопатками та потилицею. Голову тримає прямо, вчитель кладе на голову лінійку і притискає її до стіни. Це — зріст дитини.
Масу тіла визначають за допомогою ваг, розміщених на підлозі. Результати записують у таблицю в зошиті. Аналогічні вимірювання проводять наприкінці року в травні. Порівнюють результати.
Доцільно порівняти результати вимірювання із середніми показниками ма­си тіла і зросту здорових дітей.

Хлопчики
Маса — 20–24 кг
Зріст — 111–121 см
Дівчатка
Маса — 19–24 кг
Зріст — 111–120 см
7 років
Хлопчики
Маса — 25–30 кг
Зріст — 122–130 см
Дівчатка
Маса — 25–28 кг
Зріст — 121–128 см

Висновок: якщо маса менша на 5–7 кг, це свідчить про недостатню вагу; якщо більша на 5–7 кг — про зайву вагу, на 8–10 кг — про ожиріння.
Порада: більше рухатися, не переїдати.
— Розгляньте малюнки на с. 14.
— Коли ви народилися, то майже нічого не вміли робити. Але ви щодня вчитеся чогось нового.
Зростаючи, людина розвивається — стає сильнішою, вправнішою, більше знає і вміє.
— За своїми фотографіями різних років розкажіть, як ви змінювалися.
— Розпитайте дорослих, коли ви почали ходити і говорити. Яким було ва­ше перше слово?
— Продемонструйте те, що ви навчилися робити нещодавно.
— Вивчіть віршик і навчіться виконувати руханку (с. 15).
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Тестування
— Оберіть правильну відповідь.
Що слід робити, аби стати здоровим, дужим?
·      Пізно вставати.

·      Багато рухатися.

·      Дивитися телепередачі про фізкультуру.


2. Гра «Хвости»
·       Я матиму гарну поставу, якщо…

·       Я буду мати здорові білі зуби, якщо…

3. Робота над прислів’ям

V. Підсумок уроку
— Доведіть, що людина весь час росте.
— Як змінюється зріст і маса тіла?
— Що потрібно для здорового росту організму?

Мета: дати учням уявлення про те, що таке здоров’я, про його значення для людини; ознайомити з чинниками, що впливають на здоров’я, ознаками здоров’я і хвороби; учити запобігати хворобам; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 16–19)
— Розгляньте малюнок на с. 16.
— З якої казки цей малюнок?
— Що болить у кожного із звірят?
— Як ви вважаєте, чому вони захворіли?
— Розкажіть, як ви почувалися, коли хворіли.
— Розгляньте малюнки на с. 17. На них зображені здорові діти? Як про це можна дізнатися? Складіть речення.
— Назвіть ознаки здоров’я.
— Розкажіть, як ви почуваєтеся, коли здорові.
— Розіграйте про це сценку.
— Здоров’я — це гарне самопочуття людини. У здорової людини нічого не болить, у неї нормальна температура, бадьорий настрій, добрий апетит, міц­ний сон.
— Які з цих ознак є у вас?
— Назвіть декілька ознак здоров’я сусіда по парті. (Рум’яні щоки, охайний вигляд, гарний настрій, блискуче волосся, нічого не болить, правильна поста­ва, достатній зріст і маса тіла, рожевий язик, нормальна температура ті­ла, пружні м’язи)
— Коли ви здорові, ви жваві і веселі. Вам хочеться бігати, стрибати, їсти, міцно спати. На уроках ви уважні, активні, будь-яке завдання вам під силу.
— Що може робити здорова дитина? Складіть речення.
— Якщо дитина здорова, вона залюбки навчається і вправно виконує свою роботу.
— Розкажіть, як почувається здорова людина.
— Поясніть прислів’я: «Найбільше багатство — це здоров’я».
Читання вірша Л. Вознюк «Друзі» (с. 18)
— Про кого йдеться у віршику?
— Що сталося із медузою?
— Хто їй допоміг видужати? Розгляньте малюнок і розкажіть про це.
— Вивчіть віршик і не забувайте відвідувати друзів, якщо вони захворіли, за умов, що їхня хвороба не інфекційна.
— Розгляньте малюнки на с. 19.
— Уявіть себе лікарями. Які ознаки хвороби ви виявите у хлопчика?
— Найголовніша ознака хвороби — біль. Він попереджає: в організмі щось негаразд, йому потрібне лікування. Інша важлива ознака багатьох хвороб — підвищена температура тіла. Коли людина захворіла, у неї немає апетиту.
— Які ознаки хвороби ви можете назвати? (Підвищена температура тіла, головний біль, біль у горлі, животі, вухах, м’язах тощо, червоні або блі­ді щоки, відсутність апетиту, загальна слабкість, нежить, кашель, поганий настрій)
— Якщо ти почуваєшся погано, скажи про це батькам або вчителеві. Вжи­вай ліки тільки під наглядом дорослих. Ніколи не куштуй незнайомі речови­ни. Це небезпечно для життя.
— Сова і їжачок дають вам корисні поради.
·       Якщо у тебе щось болить, ти відчуваєш нудоту або слабкість, негайно повідомляй про це дорослих.
·       Якщо захворів, виконуй поради лікаря.
·       Приймай ліки (навіть вітаміни) тільки з дозволу батьків або лікаря.
— Хвороба викликає різні неприємні відчуття. Необхідно знати, як уберег­тися від хвороб.
2. Як уберегтися від хвороб
— Через переохолодження тіла можна застудитися. При цьому з’являються нежить, головний біль, слабкість. Уберегтися від хвороб вам допоможуть такі поради.







— Щеплення роблять для того, щоб виробити імунітет до певної хвороби. Діти, яким зробили щеплення, або взагалі не хворіють, або ж переносять хво­робу значно легше.
— Які поради ви запам’ятали?
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Гра «Хвости»
— Закінчіть речення:


V. Підсумок уроку
— Як виглядає здорова дитина?
— Які ознаки здоров’я є у вас?
— Назвіть ознаки хворої людини.
— Що потрібно робити, аби не хворіти?

Урок 5. Дбай про своє здоров’я
Мета: дати учням уявлення про щоденне піклування про здоров’я, зміцнення здоров’я; вчити учнів дотримуватися відповідних порад; розвивати мовлення; виховувати ба­жання щоденно дотримуватися корисних для здоров’я звичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 20–21)
— Ми починаємо вивчати другий розділ підручника, який називається «Здорове тіло».
— Розгляньте малюнки на с. 20.
— Що ви бачите на першому малюнку?
— У цьому розділі ви дізнаєтеся про режим дня першокласника.
— Що роблять діти на другому і третьому малюнках?
— У цьому розділі ви вивчите вправи для постави і запобігання плоско-стопості.
— Розгляньте малюнки на с. 21.
— Для вашого здоров’я корисно бути охайним. У цьому розділі ви дізнаєте­ся, як правильно мити руки.
— Яку їжу треба споживати? Складіть речення.
— У цьому розділі ви дізнаєтеся, які продукти корисні.
— Що роблять діти на наступному малюнку? Чим вони займаються у віль­ний час? Як вони дбають про здоров’я?
— Для вашого здоров’я корисно багато рухатися, гуляти на свіжому пові­трі. У цьому розділі ви дізнаєтеся про користь руху.
— Що робить дитина на останньому малюнку? Складіть речення.
— У цьому розділі ви дізнаєтеся, для чого треба спати.
— Щоб не хворіти, бути міцним, бадьорим і завжди мати гарний настрій, треба щоденно дбати про своє здоров’я. У цьому вам допоможуть: свіже по-вітря, вода, фізичні вправи, цікавий відпочинок, корисне харчування, чисто­та та охайність.
Розповідь учителя про корисні і шкідливі звички
— Коли ми говоримо, що потрібно піклуватися про своє здоров’я, то маємо на увазі вироблення таких звичок, що сприяють здоров’ю. Вони називаються корисними. А ті, що шкодять здоров’ю, погіршують його, називають шкідли­вими звичками.
ВЕСЕЛІ ХЛОП’ЯТА

(Встали з-за парт.)
Вліво, вправо подивились.
(Нахилити голову ліворуч, праворуч.)
Потім хутко повернулись,
Всім навколо посміхнулись,
(Руки на пояс, зробити поворот.)
Поплескали у долоні
(Поплескали у долоні.)
І побігали, як поні.
(Біг на місці.)
«Хай лунає всюди сміх,
Ми хлоп’ята кращі всіх!»
(Ці слова всі вимовляють хором.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Гра «Перевір себе»
Умови гри: за кожне правило, якого ви дотримуєтеся, одержуєте 1 бал. Як­що якесь із правил ви не виконуєте, то бал не нараховується. Порахуйте, скіль­ки балів у вас вийшло.





2. Аналіз ситуацій
1) Марійка і Надійка часто хворіють, пропускають заняття у школі. Що їм можна порадити? (Загартовуватися, займатися спортом, багато бувати на свіжому повітрі, вживати вітаміни, вдягатися по погоді.)
2) Наталка сидить за партою зігнувшись, підкладає руку під підборіддя, а но­гу — під сідниці. Що їй порадити? (Стежити за своєю поставою, відвіда­ти окуліста.)
3. Робота над прислів’ям

V. Підсумок уроку


Мета: дати учням уявлення про режим дня школяра і його вплив на здоров’я; поясни­ти, чому важливо вчасно лягати спати; навчати учнів складати розпорядок дня за малюнками; виховувати бажання виконувати правила розпорядку дня.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Ваш організм працює, як годинник. Щоб встигати за день зробити чимало справ і при цьому добре почуватися, добре вчитися, необхідно дотримуватися усталеного порядку.

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 22–24)
— Розгляньте малюнки на с. 22.
— Яких тварин зображено?
— Які тварини не сплять уночі?
— Які тварини засинають і прокидаються разом із сонцем?
Перегляд мультфільму «Абетка здоров’я: режим дня»
— Поясніть, чому дітям і дорослим треба дотримуватися режиму.
— Чи доводилося вам замислюватися над тим, як устигнути за день зроби­ти багато справ? Секрет простий: слід правильно скласти розпорядок дня і до­тримуватися його. У цьому вам допоможуть батьки.
— Розглянемо, яким може бути режим дня першокласника
— Розгляньте малюнки на с. 23. Що роблять діти? Дайте їм імена. Складіть речення.
— Розкажіть, що роблять діти вранці, удень і ввечері.
— Розкажіть, як ви піклуєтеся про своє здоров’я.
— Розіграйте сценку про те, що ви робите вранці, удень, увечері.
— Пам’ятайте! Дотримуватися розпорядку дня корисно для здоров’я.
2. Робота над загадкою
Що цілий вік стука?
Не думає, не гадає,
Хвостиком виляє.
Все собі мигичить
Та чужий вік лічить. (Годинник)

— Чому треба дотримуватися режиму дня?
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Практична робота «Складання розпорядку дня» (за допомогою дорослих)
— Чомучка пропонує вам скласти разом із батьками свій розпорядок дня.
— Правила розпорядку дня такі: лягати спати і прокидатися в один і той самий час; спати не менше 9 годин; харчуватися в один і той самий час; ніколи не запізнюватися у школу; виконувати домашні завдання в один і той самий час; щоденно гуляти на свіжому повітрі.
Час потрібно берегти, не гаяти дарма.
2. Самостійна робота
У кожного учня — картка.
Завдання: позначити те, що робите завжди — зеленим, інколи — синім, ні­коли не робите — червоним.
3. Продовження роботи за підручником (с. 25)
Вивчення корисних порад





— О котрій годині режим дня передбачає денний сон і прогулянку?
— Що треба робити, щоб не втомлюватися під час занять?
— Коли треба складати портфель?
4. Аналіз ситуацій
1) Дмитрик часто запізнюється до школи. Як цього уникнути? (Увечері вчас­но лягати, вранці вчасно вставати, вчасно виходити з дому до школи.)
2) На уроці Миколка має втомлений вигляд, неуважно слухає вчителя. Що йому порадити? (Не бігати на перерві, вранці снідати, дотримуватися ре­жиму дня: вчасно лягати спати.)
V. Підсумок уроку
— Чому для здоров’я корисно все робити в усталеному порядку?
— Що потрібно робити вранці?
— Що потрібно робити вдень?
— Що потрібно робити ввечері?
— Розкажи про свій розпорядок дня.
— Які правила ви запам’ятали на уроці?

Урок 7. Твоя постава
Мета: навчати учнів розпізнавати ознаки правильного і неправильного сидіння за пар­тою, визначати правильність своєї постави; виховувати бажання виконувати вправи для формування правильної постави.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 26–27)
— Ваша постава — це те, як ви стоїте, ходите, сидите. Тварини теж мають поставу.
— Розгляньте малюнки на с. 26 і виконайте руханку:




— Постава — це звичне положення тіла. Якщо людина тримається прямо, у неї правильна постава, випростані плечі.
Стояти потрібно прямо, розпрямивши плечі, підібравши живіт, трохи вису­нувши груди вперед. Ходити треба так, ніби деяка уявна сила тягне тебе вгору.
Хода має бути впевненою, швидкою і легкою, тіло випрямлене, голова від­хилена злегка назад. Хода може бути плавною повільною, величавою, а може бути бадьорою, спортивною. Стежте за собою — хода буде красивою!
— Розгляньте малюнки на с. 27.
— Що роблять діти? Яка у них постава?
— Як сидить учень за партою?
— Куди він поклав руки?
— Як сидить учениця, яка пише?
— Привчайте себе правильно сидіти за партою чи столом. Спину тримайте прямо, не нахиляйтеся, руки покладіть на стіл.
Сидіти треба, злегка спершись на спинку парти чи стільця. Тулуб має бути розслабленим. Руки зігнуті в ліктях, плечі опущені. Грудьми не спирайтеся на парту чи стіл. Між столом і грудьми має бути відстань на ширину долоні.
— Покажіть, як треба правильно сидіти за партою.
Практична робота «Чи правильна у тебе постава?»
— Правильна постава — дуже красива і корисна для твого здоров’я.
— Розглянь малюнок на с. 27 угорі.
— Що робить хлопчик? (Перевіряє, чи правильна в нього постава.)
— Щоб визначити, чи правильна у вас постава, притуліться спиною до стіни.
Якщо потилиця, лопатки, сідниці, литки і п’яти торкаються стіни, то по­става правильна.
— Перевірте свою поставу.
— Уявіть себе принцом (принцесою). Потренуйтеся ходити так, наче на го­лові у вас корона.
— Навчіться правильно сидіти за партою.
— Зберегти правильну поставу допомагають заняття спортом, танцями, балетом.
Запам’ятайте: для правильної постави корисно носити ранець, а не портфель.
Щоб бути струнким, треба щодня виконувати гімнастичні вправи.
ВОРОНА

(Руки на пояс, а ногами при­танцьовувати.)
— Що, Вороно-Каркароно, принесла?
(Робити рухи руками від грудей і назад.)
— Покружляла, покружляла угорі.
Горобців порозганяла у дворі.
(Побігти до дошки і назад.)
Зустріла півня-розбишаку-пісняра
(Імітувати зустріч з півнем.)
І чкурнула, дременула із двора.
(Займати місця за партами.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Продовження роботи за підручником (с. 28–29)
1) Робота над віршем (с. 28).
— Послухайте вірш Надії Кир’ян «Микола-першокласник» і поміркуйте, чи немає в нас таких Микол, які беруть до школи зайві речі.
— Що Миколка поклав у портфель?
— Що йому знадобиться у школі?
— Назвіть речі, які треба залишити вдома. Дайте пораду Миколці.
— Потренуйтеся правильно складати рюкзак.
2) Вивчення корисних порад.
Корисні поради




V. Підсумок уроку
— Що таке постава?
— Що допомагає зберегти правильну поставу?
— Як треба сидіти за партою?
— Які вправи потрібно виконувати щодня, щоб бути струнким?

Мета: навчати учнів визначати правильність своєї стопи; виховувати бажання викону­вати вправи для профілактики плоскостопості.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 30–31)
— Розгляньте малюнки на с. 30.
— Яких тварин ви бачите?
— Хочете стати справжніми слідопитами? Відгадайте, де чиї сліди.
— Розгляньте малюнки стоп на с. 31.
— Ліворуч зображений відбиток здорової стопи, праворуч — плоскостопої.
— Перевірте свою стопу.
— Станьте мокрою ногою на аркуш паперу і порівняйте відбиток своєї сто­пи з малюнком.
— Розгляньте малюнки вправи для запобігання (профілактики) плоско­стопості на с. 31.
— Щодня виконуйте ці вправи, особливо якщо у вас плоскостопість.
1) Ходьба по палиці. Ходити по покладеній на підлогу гімнастичній палиці, відводячи стопи назовні та розставляючи руки в сторони.
2) Лазіння по канату.
3) Захоплення предметів. Сидячи, захоплювати, піднімати й перекладати пальцями ніг різноманітні дрібні предмети, які лежать на підлозі (напри­клад: палички, кубики, хусточку тощо).
4) Катання валика по підлозі спочатку однією стопою, потім — іншою.
5) Ходьба на пальцях. Ходити на пальцях, не згинаючи ніг, руки на поясі; ту­луб тримати прямо.
6) Ходьба на зовнішніх краях стоп. Ходити по кімнаті, поставивши руки на пояс, спираючись на зовнішні краї стоп (як клишоногий ведмедик).
7) Кочення м’яча ногою. Котити ступнею по підлозі гумовий м’яч. Вправу ви­конувати почергово кожною ногою.
8) Присідання на палиці. Тримаючись руками за спинку крісла, стати на па­лицю, яка лежить на підлозі біля крісла, виконати присідання, спираючись то на одну, то на другу ногу.
УКРАЇНСЬКИЙ ТАНОК

(Руки на поясі, навприсід.)
Український наш танок.
(Праве плече вперед, навприсід, ліве плече вперед, навприсід.)
Ліву ніжку ми поставим
Хутко з п’ятки на носок.
(Ліву ногу вперед на п’ятку, назад на носок.)
Потім праву ніжку ставим
Знову з п’ятки на носок.
(Праву ногу вперед на п’ятку, назад на носок.)
Навприсід уліво, вправо,
(Навприсід, з поворотом тулуба, під­няттям рук (по черзі).)

Повернемося разок.
(Руки перед грудьми.)

Руки ми розводимо
І швиденько зводимо.
(Руки розвести в сторони, прийняти вихідне положення.)

Український наш танок
Знову ми заводимо.
(Поплескати в долоні.)


IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Продовження роботи за підручником (с. 32–33)
1) Читання вірша Н. Забіли «Чотири» (с. 32).
— Про що розповідається у вірші?
— Розгляньте малюнки на с. 32. Складіть за ними речення.



2) Вивчення корисних порад (с. 33).
Корисні поради


·       Узимку ходи по масажному килимку. Його можна купити або виготовити разом із дорослими зі старих ґудзиків.
— Розгляньте малюнки на с. 33 і розкажіть, які поради ви запам’ятали. Складіть речення.
V. Підсумок уроку

— Як треба правильно ходити?
— Які вправи потрібно виконувати щодня, щоб мати здорові стопи?

Урок 9. Чистота і здоров’я
Мета: ознайомити учнів із призначенням предметів особистої гігієни; учити розпізна­вати предмети загальної та особистої гігієни, використовувати їх у повсякденному житті; прищеплювати гігієнічні навички; виховувати охайність, акуратність.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 34–35)
— Розгляньте малюнки на с. 34.
— Що роблять тварини?
— Що роблять діти?
Перегляд мультфільму «Абетка здоров’я: чисті руки».
— Поясніть, чому важливо мити руки.
— «Де бруд, там і хвороба», — так говорить народна мудрість. Тому тре­ба намагатися завжди бути чистим і охайним, тобто дотримуватися правил гігієни.
Чистоти треба дотримуватися в усьому. Твоє тіло, одяг, кімната повинні бути завжди чистими.
— Чи виконуєте ви правила гігієни?
— Що означає дотримуватися чистоти в усьому?
Робота над загадками (с. 35)
— Засоби гігієни — це речі, які допомагають бути чистими й охайними. Відгадайте загадки про них.
— Які засоби гігієни ви знаєте?
— Для чого потрібна зубна щітка?
— Для чого потрібна зубна паста?
— Для чого потрібна губка?
— Для чого потрібне дзеркало?
— Для чого потрібний гребінець?
— Для чого потрібні ножиці?
— Для чого потрібна щітка?
— Назвіть засоби гігієни, які не можна позичати навіть друзям.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 36–37)
1) Практична робота «Як треба мити руки» (с. 36).
— Коли треба мити руки? Складіть речення.
— Чи завжди ви виконуєте це правило гігієни?
— Розгляньте малюнки на с. 36.
— Назвіть п’ять кроків до чистих рук.
П’ять кроків до чистих рук
1. Змочи руки водою.
2. Намиль руки до ліктів до утворення піни.
3. Коловими рухами долонь добре розмиль мило по руках і обов’язково між пальцями.
4. Ретельно змий мильну піну.
5. Витри руки насухо.
— Потренуйтеся мити руки за правилом п’яти кроків.
2) Вивчення корисних порад (с. 37).
— Розгляньте малюнки на с. 37.
— Що ви на них бачите?

— Завжди спочатку відкривайте холодну воду, а потім — гарячу.
— Закривайте навпаки: спочатку гарячу, а потім — холодну.
2. Гра «Так чи ні?»
— Якщо ви згодні з тим, що почуєте, скажіть «так» і плесніть у долоні.




3. Робота над прислів’ям

— З’єднайте пари. Назвіть предмети особистої гігієни.
— Ці предмети допомагають вам бути чистими й охайними.

V. Підсумок уроку
— Чому треба бути чистим і охайним?
— Що необхідно робити, щоб бути щодня чистим і охайним?
— Що ви можете зробити самі, щоб ваші речі були чистими?

Урок 10. Харчування і здоров’я
Мета: учити учнів розпізнавати корисні і шкідливі продукти і напої; пояснити, чому дітям потрібно щодня вживати овочі, фрукти, молочні продукти; викликати у дітей інтерес до продуктів, які містять вітаміни, та прагнення до збереження власного здоров’я.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 38–41)
— Розгляньте малюнки на с. 38.
— Що на них зображено?
— Чим харчуються тварини? Складіть речення.
— Яка ваша улюблена страва?
Перегляд мультфільму «Абетка здоров’я: нездоровий рекорд».
— Поміркуйте, чому захворіли звірята.
— Продукти харчування потрібні людині для того, щоб рости і розвивати­ся, поновлювати втрачені сили. Їжа повинна бути різноманітною, якісною і ко­рисною для здоров’я.
— Для чого людині потрібні продукти харчування?
— Якою повинна бути їжа?
Бесіда «Не все смачне — корисне»
— Домашні страви, овочі, фрукти, молочні продукти корисні для твого здоров’я. Їх треба їсти щодня. А чипси, гамбургери і солодкі газовані напої — шкідливі.
— Розгляньте малюнки на с. 39.
— Назвіть продукти, які ви вживаєте часто; які вживаєте інколи; які не вживаєте ніколи.
— Що краще для здоров’я: з’їсти тістечка й цукерки, чи полуниці, сливи й виноград? Чому? (Бо вони багаті на вітаміни.)
— Щоб добре рости та не хворіти, слід уживати багату на вітаміни їжу. Це — овочі, фрукти, молочні продукти. Здоров’ю шкодить не тільки дефіцит вітамінів, але і їх надмірне споживання.
— Для чого людині потрібна їжа?
— Назвіть свої улюблені корисні продукти.
— Щоб їжа добре засвоювалася, слід дотримуватися таких правил: ретель­но пережовувати їжу; не поспішати і не розмовляти під час їди; не переїдати, не наїдатися на ніч; їсти 4–5 разів на день в один і той самий час.
Намагайтеся не вживати продуктів, які шкодять здоров’ю. Щодня вживай­те різні овочі, фрукти, молочні продукти. Вони корисні для здоров’я.
Щоб бути здоровим, недостатньо лише знати правила, їх потрібно викону­вати самому і переконувати у цьому інших.
Робота над загадками (с. 40).
— Назвіть корисні продукти.
— Яка їжа вам не смакує?
Вивчення корисних порад (с. 41)
— Яких правил слід дотримуватися, щоб їжа приносила користь?
ВІТЕР

(Помахати руками до себе.)
Він сердитий і рвучкий,
(Кругові рухи кулачками.)
Покрутив в садку нам квіти,
Розгойдав усі гілки.
(Рухи вгору, похитавши із сторони в сторону.)
У вікно, у двері грюкнув,
(Поплескати в долоні.)
Розстелив по хаті дим,
(Показати пальчиками.)
Впав на шлях і мчить на луки,
(Руки долонями вниз.)
Я — наввипередки з ним.
(Постукати пальчиками на парті.)

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Тестування «Так чи ні?»




Висновок. Уживай різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами та корисними речовинами, необхідними для нормального росту і розвитку.
2. Робота над прислів’ям
— Як ви розумієте зміст прислів’я?

V. Підсумок уроку

— Які продукти ви вживаєте найчастіше?


— Назвіть корисні продукти і напої.
— Назвіть шкідливі продукти і напої.
— Чому дітям потрібно щодня вживати овочі, фрукти, молочні продукти?
— Для чого людині потрібні вітаміни?
— Яка їжа багата на вітаміни?
— Які правила харчування ви запам’ятали?
— Чи достатньо знати правила, щоб рости здоровим?

Урок 11. Рух і здоров’я
Мета: ознайомити учнів із фізичними вправами, що сприяють фізичному розвитку; роз­вивати прагнення займатися спортом, аби зміцнити власне здоров’я, щоденно вико­нувати комплекс вправ ранкової зарядки; виховувати старанність, наполегливість.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

— Чи достатньо займатися фізичними вправами тільки на уроках фізкультури?

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 42–43)
— Розгляньте малюнки на с. 42.
— Кого ви бачите на малюнках?
— Продемонструйте: як пташка махає крилами; як стрибає кенгуру; як по­взає равлик.
— Перегляд мультфільму «Абетка здоров’я: кому потрібна зарядка».
— Поміркуйте, чому кролик почав відставати від друзів.
— Фізичні вправи корисні для здоров’я. Вони допоможуть вам стати силь­ними, спритними, витривалими. Щодня робіть ранкову зарядку. Будьте ак­тивними на уроках фізичної культури, відвідуйте спортивні секції, гуртки. Бе­ріть участь у рухливих іграх.
Старанно виконуйте вправи під час фізкультхвилинки на уроках.
— Які поради ви запам’ятали?
— Розгляньте малюнки на с. 43.
— Що роблять діти? Складіть речення.
— Назвіть те, що ви вже вмієте робити і чого хочете навчитися найближ­чим часом.
2. Вивчення комплексу ранкової зарядки
·       Перша вправа — потягування.
«Півник». В. п. — о. с. 1–2 — права рука вгору, ліва рука назад, пальці рук розвести — вдих; 3–4 — в. п. — видих. На наступні чотири рахунки — те саме зі зміною положення рук. Повторити 4–6 разів.
·       Друга вправа для ніг.
«Кенгуру». В. п. — стійка ноги нарізно. 1 — упор присівши — вдих; 2 — встати, руки до плечей, кисті стулити в кулаки, лікті опустити, плечі відвес­ти назад — видих; 3 — руки вгору — вдих; 4 — руки вниз — видих. Повто-рити 6–8 разів.
·       Третя вправа — для м’язів тулуба.
«Риба». В. п. — лежачи на животі, руки вниз. 1–2 — руки назад, прогну­тись у попереку, підняти голову, ліва нога назад — вдих; 3–4 — в. п. — видих. На наступні чотири рахунки — те саме, але піднімаючи праву ногу назад. По­вторити 6–8 разів.
·       Четверта вправа — для м’язів рук, ніг, тулуба.
«Видовжена гадюка». В. п. — лежачи на спині. 1 — групування лежачи на спині («згорнута гадюка») — вдих; 2 — в. п. — видих. Повторити 6–8 разів.
·       П’ята вправа — для косих м’язів тулуба.
«Жираф». В. п. — упор стоячи на колінах. 1 — ліва рука вгору, права ру­ка назад з поворотом тулуба вправо — вдих; 2 — в. п. — видих. На наступні два рахунки — те саме з поворотом тулуба вліво. Виконувати в повільному темпі. Повторити 6–8 разів.
·       Шоста вправа — стрибки.
«Горобці». В. п. — вузька стійка ноги нарізно, стопи паралельно, руки на пояс. Стрибки на двох ногах. Під час стрибків спину та голову тримати пря­мо. Стрибки можна виконувати з невеликим просуванням уперед і назад, вліво і вправо, з поворотами.
·       Сьома вправа — ходьба.
— Ранкова гімнастика, уроки фізкультури, рухливі ігри, заняття спор­том у гуртку чи всією сім’єю допоможуть вам бути витривалими, мати міцне здоров’я. Щоб зміцнити своє здоров’я за допомогою фізичних вправ, треба ма­ти терпіння і силу волі.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 44–45)
1) Робота над загадками про зимовий спорт (с. 44).
— Розкажіть про свої улюблені зимові види спорту.
2) Вивчення корисних порад.
Корисні поради
·       Щоранку роби зарядку.
·       На прогулянці більше рухайся: ходи, бігай, грай у рухливі ігри.
·       Запишись на танці чи в спортивну секцію.
2. Пояснення вислову

3. Практична робота
— Покажіть однокласникам кілька фізичних вправ.
— Чому важливо виконувати фізичні вправи?
V. Підсумок уроку
— Якими фізичними вправами можна займатися у школі?
— Якими фізичними вправами можна займатися поза школою?
— Які спортивні секції ви відвідуєте?
— Які поради щодо занять спортом ви запам’ятали?
— Чи є у вас якісь власні досягнення?
— Що вам допомогло досягти успіху? (Наполегливість, сила волі, система­тичність занять, старанність тощо).

Урок 12. Загартовування
Мета: ознайомити учнів із процедурами загартовування, що сприяють фізичному роз­витку; дати поради щодо загартовування; розвивати прагнення займатися загарто­вуванням, аби зміцнити власне здоров’я; виховувати старанність, наполегливість.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 46–47)
— Розгляньте малюнки на с. 46.
— Яких тварин ви впізнали?
— Які тварини полюбляють спеку?
— Які тварини не бояться холоду?
— Як називають людей, які плавають у крижаній воді?
Перегляд мультфільму «Абетка здоров’я: якщо хочеш бути здоровим».
— Розкажіть, чому корисно загартовуватися.
— Розгляньте малюнки на с. 47.
— Що роблять діти? Складіть речення.
— Як можна загартовуватись улітку, взимку, упродовж року?
— Щоб мати міцне здоров’я, потрібно загартовуватися. Для цього кож­ній людині стануть у пригоді повітря, сонце і вода. Тому приймайте повітряні й сонячні ванни; ходіть босоніж; обливайтеся прохолодною водою, обтирайте­ся мокрим рушником.
— Які три чинники допомагають вам загартовуватися? (Сонце, повітря, вода)
— Як загартовуватися сонцем?
— Як загартовуватися повітрям?
— Як загартовуватися водою?
— Розпочинайте загартовуватися тільки за теплої погоди, з дозволу ліка­ря та батьків. Якщо захворієте, тимчасово припиніть загартовування до повно­го одужання.
Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та нарешті стрепенувся
І довкола озирнувся.
Став смачненько потягатись
І чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса —
Довгі-довгі, русі-русі.
Зуби й кігті нагострив
Й до комірчини побрів, —
Буде мишку полювати
І добро оберігати.
Й ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
Л. Кондрацька
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 48–49)
Читання вірша Л. Вознюк «Переплутав» (с. 48)
— Що зробив Андрійко навпаки?
— Розгляньте малюнок на с. 48.
— Допоможіть хлопчикові обрати одяг відповідно до погоди.
— Як ви розумієте прислів’я «В усьому треба знати міру»?
— Розгляньте малюнки на с. 49 і прочитайте корисні поради, що відповіда­ють кожному малюнку.
— Для чого потрібно загартовуватися?
— Розкажіть, як ви загартовуєтеся.
2. Тестування
— Оберіть правильну відповідь.
а) має потребу в загартовуванні;
б) може обійтися без загартовування.
а) узимку;
б) улітку;
в) будь-якої пору року.
а) уранці, після зарядки;
б) удень, після прогулянки.
а) холодною водою;
б) теплою водою.
3. Робота над прислів’ями
Вода — це цілюща ранкова роса.
V. Підсумок уроку
— Які правила загартовування ви запам’ятали?
— Як ви загартовуєтесь?
— Які водні процедури ви проводите вдома?



Мета: навчати учнів розпізнавати активний і пасивний відпочинок; надати поради що­до корисного для здоров’я відпочинку; розвивати прагнення зміцнювати власне здоров’я.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Що роблять люди, якщо вони відчувають утому?
— Що таке відпочинок?

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 50–53)
— Розгляньте малюнки на с. 50.
— Які тварини відпочивають активно — бігають, граються, стрибають?
— Які тварини відпочивають пасивно?
Ознайомлення з поняттями «активний» і «пасивний» відпочинок
— Коли людина багато працює, вона втомлюється. Їй треба відпочивати, щоб відновити сили. Треба навчитися розподіляти свій час для навчання і від­починку.
Відпочивати можна по-різному. Рухливі ігри, плавання, стрибки — це ак­тивний відпочинок.
Є ще пасивний відпочинок.
— Розгляньте малюнки на с. 51.
— Хто який відпочинок обрав?
— Які діти відпочивають активно?
— Які діти відпочивають пасивно?
— Розкажіть, чим ви любите займатись у вільний час.
— Що краще для здоров’я — полежати на дивані чи пограти в рухливі ігри на свіжому повітрі?
— Щоб не втомлюватися, необхідно чергувати розумову та фізичну працю. Людям, які займаються розумовою працею, необхідний активний відпочинок. Під час такого відпочинку активно працюють ті органи й системи організму, які доти не були суттєво задіяні.
Читання вірша Н. Романенко «Навіщо дітям треба спати»
— Сон дуже важливий для здоров’я. Треба лягати спати в один і той самий час. Спати не менше 10 годин уночі і 1 годину вдень.
— Навіщо дітям треба спати?
— Розкажіть, коли ви спите.
— Розгляньте малюнок на с. 52. Складіть речення.
Вивчення корисних порад (с. 53)
— Розгляньте малюнки на с. 53 і прочитайте корисні поради, що відповіда­ють кожному малюнку.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Гра «Активно чи пасивно?»
Учні обирають, плескаючи у долоні (один раз), активні справи та (два ра­зи) — пасивні справи.








— Активний і різноманітний відпочинок — найкорисніші. Відпочивати по­трібно щодня, у вихідні, на канікулах.
Активний відпочинок не лише знімає втому, поновлює працездатність, але й сприяє ще більшому її підвищенню, оскільки організм ніби тренується. Чер­гування видів праці, поєднання розумової і фізичної праці, навчання і праці з фізкультурою і спортом становить основу повноцінного використання вільно­го часу. Відпочивати можна й пасивно.
—Як ви вважаєте, що таке пасивний відпочинок? (Малювання, ліплення, читання літератури, колекціонування тощо)
2. Гра « Хто назве більше видів активного відпочинку?»
3. Вправа «Мікрофон»
— Як ви відпочиваєте на вихідних?
— Пам’ятайте, відпочинок — це не повне неробство, а зміна роду діяльності. Поки мозок працює, м’язи відпочивають, і навпаки.
Не варто забувати про фізичну працю, бо цей вид активного відпочинку не тільки зміцнює психічне і фізичне здоров’я, але й формує риси характеру. Праця, під час якої ти береш участь у житті класу, школи або родини, сприяє соціальному здоров’ю.
4. Гра «Хвости»

5. Робота у групах. Гра «Шнурівка»
Кожна команда по черзі (як зашнуровують взуття) називає по одному ви­ду активного чи пасивного відпочинку. Виграє команда, яка навела приклад останньою.
V. Підсумок уроку
— Для чого потрібно відпочивати?
— Як правильно відпочивати?
— Які види відпочинку ви знаєте?
— Назвіть приклади активного відпочинку.
— Назвіть приклади пасивного відпочинку.
— Який відпочинок швидше та краще врятує від перевтоми: активний чи пасивний?
— Як ви проводите вільний час?



Урок 14. Моя родина
Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про сім’ю; розповісти, як члени сім’ї пі­клуються про здоров’я одне одного; формувати позитивне ставлення до сім’ї; вчити надавати допомогу членам родини, дбати про здоров’я рідних, слухатися батьків.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку

— Розгляньте малюнки на с. 54–55.
— У цьому розділі ви дізнаєтеся про склад родини, про необхідність слухатися батьків, про дівчаток і хлопчиків, про правила знайомства.


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 56–59)
— Розгляньте малюнок на с. 56.
— Хто на ньому зображений? (Сім’я)
— Як ви здогадалися, що це сім’я?
— Прочитайте вірш на с. 56.
— Полічіть, скільки осіб у цій родині?
— Сім’я — це ви, ваші батьки, брати і сестри. У багатьох сім’ях є ще дідусі та бабусі. Вони — теж члени вашої родини. Усі члени сім’ї мають піклуватися про здоров’я одне одного.
— Скільки осіб у вашій родині?
— Хто найстарший член вашої родини, хто — наймолодший?
— Чи дружна ваша сім’я?
— Розгляньте малюнки на с. 57.
— Що ви на них бачите? Складіть речення.
— Складіть розповідь «Здорова родина» за малюнками.
— Розкажіть, як піклуються про здоров’я у вашій родині.
— У дружній сім’ї всі хатні справи роблять разом, допомагаючи одне одно­му, сильніші та старші піклуються про слабших і молодших, молодші з пова­гою ставляться до дідуся й бабусі, у вільний від роботи й навчання час усі ра­зом відпочивають.
— Чи є у вас дідусь і бабуся?
— Як їх звуть?
— Як ви їм допомагаєте?
— Якщо хтось із членів сім’ї погано почувається, а вдома нікого, крім тебе, немає, зателефонуй рідним на роботу, звернися за порадою до сусідів або ви­клич швидку медичну допомогу по телефону, набравши номер 112.
Читання вірша Л. Вознюк «Чому треба слухатися батьків»
— Що сказано у вірші про батьківське слово?
— Чому треба слухатися батьків?
— Які поради дають вам батьки, бабусі й дідусі?
Читання оповідань «Найкращий татусь» і «Найслухняніша дитина» (с. 126–127)
— Кого називають найкращим татом і найслухнянішою дитиною серед тварин?
Вивчення корисних порад (с. 59)
— Розгляньте малюнки на с. 59 і прочитайте корисні поради, що відповіда­ють кожному малюнку.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Обговорення вірша О. Журливої «Маленька помічниця»
Хоч на зріст я ще маленька,
В мене й кіска ще тоненька,
Та робити дещо вмію —
Ось тарілочку помию,
Ось кімнату замітаю,
Вранці квіти поливаю.
Всього я навчусь,
Бо роботи не боюсь.
Я матусі помагаю:
Пил із меблів витираю.
А як вариться обід,
Підготую все як слід.
Принесу з комори мамі
Капустинку з бурячками.
Як прийде татусь з роботи,
То поставлю йому воду,
Мило й щіточку подам,
Ну, а вмиється він сам.
— Чи сподобалася вам дівчинка Оля? Якщо так — поплескайте в долоні.
— Чим саме вона вам сподобалася?
— Чи приємно було б вам зустрітися з такою маленькою господинею? Як­що так — поплескайте в долоні.
— Хотіли б ви стати такими помічниками, як Оля? Якщо так — поплескай­те в долоні.
— Кого з вас удома називають маленьким помічником (помічницею)?
— Чи приємно вам, коли вас так називають?
— Що ви для цього робите?
— Які ваші обов’язки у родині? (Допомагати мамі на кухні, у прибиранні квартири, піклуватися про молодших братиків і сестричок, доглядати за до­машніми улюбленцями і квітами, створювати гарний настрій у сім’ї.)
2. Робота над прислів’ям


Урок 15. Дівчатка і хлопчики
Мета: розповісти учням про одяг, заняття, спільні ігри для хлопчиків і дівчаток; фор¬мувати поведінкові навички; вчити підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
Вправа «Хлопчик чи дівчинка?»
Учитель зачитує історії про дітей, що не містять інформації про стать дити¬ни. Прочитавши одну з історій, учитель запитує: «Ця дитина — хлопчик чи дівчинка?». Записавши відповідь на дошці, учитель далі запитує: «Як ви вважа¬єте, більшість людей подумали б, що ця дитина — хлопчик, чи сказали б, що це — дівчинка?».
Наприклад, пропонуються історії, які ілюструють різні характеристики дітей.
Я знаю дитину, якій подобається все робити без допомоги дорослих. Ця дитина любить сама виконувати домашні завдання, їй подобається без супро¬воду дорослих їздити в гості до бабусі і дідуся, які живуть в іншому мікро¬районі міста.
Я знаю дитину, якій дуже подобається стежити за порядком у будинку. Вона охоче прибирає, складає речі, миє посуд, поливає вазони.
— Скільки у нашому класі хлопчиків?
— Скільки дівчаток?
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, чим схожі та чим різняться хлопчики і дівчатка.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 60–63)
Читання вірша А. Костецького (с. 60)
— Про що розповідається у вірші?
— Розгляньте малюнки на с. 60.
— Які зачіски мають дівчатка і хлопчики у нашому класі?
— Чим їхні зачіски подібні між собою, а чим — відмінні?
— Розгляньте малюнки на с. 61. Складіть за ними речення.
— Чим відрізняється одяг хлопчиків і дівчаток?
— Який одяг частіше носять дівчатка, який — хлопчики, а який — усі діти?
— Хлопчики і дівчатка мають одягатися відповідно до занять. До школи слід приходити у шкільній формі. Перед уроком фізкультури перевдягнутися у спортивний костюм. Удома перевдягнутися у чистий домашній одяг.
Не слід одягати і носити чужий одяг. Перевдягатися в різний одяг ви може¬те на маскараді або коли берете участь у виставі.
— Чи багато ви знаєте ігор? Які з них — ваші улюблені? Розкажіть одне од¬ному про свою найулюбленішу гру. (Діти обговорюють у парах найулюблені¬ші ігри.)
— Назвіть найцікавіші для вас ігри. (Шашки, ляльки, жмурки, лото, ігри з м’ячем тощо)
— Які ігри більше подобаються хлопчикам, а які — дівчаткам?
— Які ігри подобаються всім дітям?
— Розгляньте малюнки на с. 62.
— Які ваші улюблені ігри та іграшки?
— Треба дружити і з хлопчиками, і з дівчатками. Адже у вас завжди зна¬йдуться спільні інтереси, цікаві ігри.
Вивчення корисних порад (с. 63).
Товаришуй з дівчатками і хлопчиками.
Навчайся гарних манер.
Якщо ти хлопчик, учись поводитись, як справжній лицар.
Якщо ти дівчинка, учись поводитись, як маленька пані.
— Розгляньте малюнки на с. 63. Які правила проілюстровано? Складіть речення.
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Робота в парах
— Оберіть одяг для дівчаток і хлопчиків.

— Який одяг притаманний і хлопчикам, і дівчаткам?
V. Підсумок уроку
— Який одяг частіше носять дівчатка, який — хлопчики, а який — усі діти?
— Які спільні іграшки, ігри, заняття є у хлопчиків і дівчаток нашого кла¬су? Наведіть приклади.
— Які корисні поради ви запам’ятали?

Урок 15. Дівчатка і хлопчики
Мета: розповісти учням про одяг, заняття, спільні ігри для хлопчиків і дівчаток; фор­мувати поведінкові навички; вчити підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
Вправа «Хлопчик чи дівчинка?»
Учитель зачитує історії про дітей, що не містять інформації про стать дити­ни. Прочитавши одну з історій, учитель запитує: «Ця дитина — хлопчик чи дівчинка?». Записавши відповідь на дошці, учитель далі запитує: «Як ви вважа­єте, більшість людей подумали б, що ця дитина — хлопчик, чи сказали б, що це — дівчинка?».
Наприклад, пропонуються історії, які ілюструють різні характеристики дітей.
·       Я знаю дитину, якій подобається все робити без допомоги дорослих. Ця дитина любить сама виконувати домашні завдання, їй подобається без супро­воду дорослих їздити в гості до бабусі і дідуся, які живуть в іншому мікро­районі міста.
·       Я знаю дитину, якій дуже подобається стежити за порядком у будинку. Вона охоче прибирає, складає речі, миє посуд, поливає вазони.
— Скільки у нашому класі хлопчиків?
— Скільки дівчаток?
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, чим схожі та чим різняться хлопчики і дівчатка.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 60–63)
Читання вірша А. Костецького (с. 60)
— Про що розповідається у вірші?
— Розгляньте малюнки на с. 60.
— Які зачіски мають дівчатка і хлопчики у нашому класі?
— Чим їхні зачіски подібні між собою, а чим — відмінні?
— Розгляньте малюнки на с. 61. Складіть за ними речення.
— Чим відрізняється одяг хлопчиків і дівчаток?
— Який одяг частіше носять дівчатка, який — хлопчики, а який — усі діти?
— Хлопчики і дівчатка мають одягатися відповідно до занять. До школи слід приходити у шкільній формі. Перед уроком фізкультури перевдягнутися у спортивний костюм. Удома перевдягнутися у чистий домашній одяг.
Не слід одягати і носити чужий одяг. Перевдягатися в різний одяг ви може­те на маскараді або коли берете участь у виставі.
— Чи багато ви знаєте ігор? Які з них — ваші улюблені? Розкажіть одне од­ному про свою найулюбленішу гру. (Діти обговорюють у парах найулюблені­ші ігри.)
— Назвіть найцікавіші для вас ігри. (Шашки, ляльки, жмурки, лото, ігри з м’ячем тощо)
— Які ігри більше подобаються хлопчикам, а які — дівчаткам?
— Які ігри подобаються всім дітям?
— Розгляньте малюнки на с. 62.
— Які ваші улюблені ігри та іграшки?
— Треба дружити і з хлопчиками, і з дівчатками. Адже у вас завжди зна­йдуться спільні інтереси, цікаві ігри.
Вивчення корисних порад (с. 63).
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Робота в парах


V. Підсумок уроку


Мета: ознайомити учнів з правилами знайомства та поведінки з однолітками; розвивати мовлення; викликати бажання підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку


III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 64–67)
Читання вірша Л. Вознюк «Дружнє коло»
— Розгляньте малюнки на с. 64.
— Хто з ким дружить?
— Розкажіть про свого друга чи подругу.
— Розгляньте малюнки на с. 65.
— Прочитайте, як познайомитися з новими друзями.
Робота в парах
— Розіграйте такі ситуації.
— Вигадайте нові способи знайомства.
Читання вірша М. Пригари «Тихенька дівчинка» (с. 66)
— Про що розповідається у вірші?
— Чому на дівчинку всі сердяться? Поясніть їй.
Робота над прислів’ями



Вивчення корисних порад
— У нашому класі навчаються хлопчики і дівчатка. І дівчаткам, і хлопчи­кам потрібно підтримувати доброзичливі стосунки, поважати одне одного, бу­ти ввічливими, нікого не ображати, завжди допомагати одне одному. Хлопчи­ки також повинні захищати дівчаток, входячи в приміщення — пропустити вперед дівчинку і притримати двері, поступитися дівчинці місцем у транспор­ті, допомогти дівчинці нести рюкзак чи сумку.
Корисні поради
·       Стався доброзичливо до однокласників.
·       Попроси вибачення, якщо випадково когось образив.
·       Якщо хтось ображає тебе або іншу дитину, скажи про це дорослим.
— Розгляньте малюнки на с. 67. Які правила проілюстровано? Складіть речення.
— Чи можуть дружити між собою хлопчики і дівчатка? Наведіть приклади.
МАЛЮНОК

Я малюю зайчика
Для вас — раз.
(Колові рухи руками над головою.)
Це у нього, бачите,
Голова — два.
(Руки кладуть на голову.)
Це у нього вуха
Догори — три.
(Піднімають руки вгору до вух.)
Це стирчить у нього хвостик
Сірий — чотири.
(Повертають тулуб праворуч, ліворуч.)
Це очиці весело горять — п’ять.
(Прикладають руки до очей.)
Ротик, зубки — нехай
Морквинку з’їсть — шість.
(Імітують жування моркви.)
Шубка тепла, хутряна
На нім — сім.
(Плещуть у долоні.)
Ніжки довгі, щоб гасав
Він лісом — вісім.
(Підскакують на місці.)
Ще довкола посаджу дерева
Я — дев’ять.
(Садять дерева, притоптують ямку.)
І хай сонце сяє в піднебесся — десять.
(Піднімаються на носках.)
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Практична робота
— Розіграйте та обговоріть у класі такі ситуації.


2. Гра «Зустріч із другом»
Учитель читає текст, а діти виразними рухами намагаються продемонстру­вати свої почуття.
Зміст повідомлення
У хлопчика був друг. Але настало літо, і їм довелося розстатися. Хлопчик залишався у місті, а його друг поїхав відпочивати разом з батьками. Нудно в місті без друга. Минув місяць. Одного разу йшов хлопчик вулицею і раптом побачив, як з магазину вийшов його друг. Як же зраділи вони один одному!
Діти встають і виразними рухами показують почуття радості та задоволен­ня від зустрічі з другом (обійми з другом, потискання рук, посмішку тощо).
V. Підсумок уроку


— Які корисні поради ви запам’ятали?

Джерела:
1. Володарська М. О. Основи здоров’я. 1 клас (за підручником І. Д. Беха, Т. В. Воронцової,
В. С. Пономаренка, С. В. Страшка). 
/ М. О. Володарська — Х. : Вид. група «Основа», 2013. — 72 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

Немає коментарів:

Дописати коментар